Iranian Agriculture News Agency

امحای محصولات شیمیایی تاریخ مصرف گذشته به عهده مصرف کننده است

واحدهای امحای سموم و کودهای سنواتی در کشور ایجاد می‌شود

سرپرست دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه امحای کود و سموم تاریخ مصرف گذشته به عهده مصرف کننده و اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده این محصولات است، از تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای صدور مجوز به منظور احداث واحدهای امحا کننده محصولات سنواتی در داخل کشور خبرداد.

واحدهای امحای سموم و کودهای سنواتی در کشور ایجاد می‌شود

سرپرست دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه امحای کود و سموم تاریخ مصرف گذشته به عهده مصرف کننده و اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده این محصولات است، از تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای صدور مجوز به منظور احداث واحدهای امحا کننده محصولات سنواتی در داخل کشور خبرداد.

کود و سموم تاریخ گذشته و رسوب آن در انبارها یکی از مشکلاتی است که باید برای آن راه حل مناسبی پیدا شود. امحای کودها و سموم شیمیایی که تاریخ مصرف آنها به دلیل واردات بیش از حد یا دلایل فنی دیگر گذشته، کار راحتی نیست. از بین بردن این ترکیبات شیمیایی خطرناک، تابع قوانین و مقررات خاصی است و اگر این ضوابط رعایت نشود، سلامت آب و خاک با خطرات جدی مواجه می‌شود. زهرا جباری سرپرست دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار ایانا از نیاز ایران برای راه‌اندازی واحدهای امحای کود و سموم تاریخ مصرف گذشته خبرداد. وی افزود: ما نیاز داریم چنین واحدهایی در کشور ایجاد شود.

سرپرست دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست درباره چگونگی امحای این ترکیبات که حجم آن هر سال رو به افزایش است، بیان کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده این ترکیبات مسئول امحای محصولات سنواتی خود هستند. آنها باید مراکز مجاز دفع پسماند را شناسایی کنند.

وی افزود: اگر افراد چنین مراکزی را در اختیار نداشته باشند، می‌توانند از ادارات کل محیط زیست استان‌های مختلف استعلام بگیرند.

به گفته جباری، اگر امکان امحای کود و سموم شیمیایی بر اساس استانداردها در هر استان وجود داشته باشد، این کودها به مراکز امحای داخل استان ارسال می‌شوند. در غیر این صورت دارنده این محصولات سنواتی باید از طریق اداره کل محیط زیست استان خود، از استان‌های همجوار که چنین امکاناتی را دارند، استعلام گرفته و با تدابیر خاص، محصولات سنواتی خود را برای امحا به سایر استان‌ها ارسال کند.

وی افزود: اخیرا اعلام کرده‌ایم که تمام اشخاص قبل از ارسال سموم سنواتی خود به مراکز امحای داخل، باید گزارش‌های لازم را به سازمان محیط زیست ارسال کنند. اگر قصد صدور محموله به خارج استان را داشته باشند، ابتدا باید از استان مقصد استعلام گرفته و در صورت تایید، محموله خود را به استان‌ مقصد صادر کنند. رونوشت گزارش مربوط به این جابجایی‌ها نیز برای ما ارسال خواهد شد.

سرپرست دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ممکن است برخی استان‌های پذیرنده محموله‌های کود و سموم سنواتی، به دلیل آلاینده بودن فعالیت‌های واحدهای امحا کننده این محصولات، مجوز دریافت محموله جدید برای این واحدها صادر نکنند.

وی ادامه داد: ما چهار ماه یکبار درباره وضعیت امحای کود و سموم سنواتی گزارش‌گیری می‌کنیم. جهاد کشاورزی نیز به عنوان متولی کود و سم از وضعیت مصرف، تولید، واردات و توزیع کودها و سموم و میزان محصولات سنواتی اطلاعات تجمیع شده در اختیار دارد.

به گفته جباری در ایران امکان امحای محصولات غیر کلره وجود دارد و در حال حاضر برخی افراد برای ایجاد واحدهای جدید امحای محصولات سنواتی، درخواست‌هایی را به سازمان حفاظت محیط زیست داده‌اند.

وی ادامه داد: "ددت" یک آلاینده آلی پایدار است که بخشی از آن در انبارهای وزارت جهاد کشاورزی و بخش دیگر در انبارهای وزارت بهداشت وجود داشته است. سال گذشته این دو وزارتخانه با همکاری فائو و کمک‌های فنی و مطالعاتی این مرکز، سموم خود را بسته‌‎بندی و به خارج از ایران برای امحا صادر کردند. هماهنگی برای صدور این محموله، توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد.

سرپرست دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست درباره چگونگی ایجاد واحدهای امحای کودها و سموم سنواتی گفت: ابتدا درخواست‌های افراد بررسی می‌شود. گزارش‌های ارزیابی زیست محیطی آنها که در آن به نوع تکنولوژی مورد استفاده اشاره شده است به دقت بررسی می‌شود. در صورتی که این تکنولوژی‌ها به روز بودند، مجوز فعالیت برای یک واحد جدید صادر می‌شود. البته بعد از صدور مجوز نیز کار محیط زیست تمام نمی‌شود و مدام خروجی این واحدها کنترل می‌شود تا از استانداردهای لازم فاصله نگیرد.

وی همچنین از تلاش یک واحد امحا کننده کود و سموم شیمیایی غیر کلره در استان قزوین، برای ارتقای سیستم خود خبرداد.

L-960315-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید