Iranian Agriculture News Agency

افزایش کیفیت آب شناگاه‌های اروپا

بر اساس گزارش سالانه کیفیت آب شناگاه‌های اروپا که به تازگی منتشر شده، کیفیت آب در بیش از 85 درصد از شناگاه‌های این قاره در سال 2016 به استانداردهای بالای کیفی رسیده است.

افزایش کیفیت آب شناگاه‌های اروپا

بر اساس گزارش سالانه کیفیت آب شناگاه‌های اروپا که به تازگی منتشر شده، کیفیت آب در بیش از 85 درصد از شناگاه‌های این قاره در سال 2016 به استانداردهای بالای کیفی رسیده است.

به گزارش ایانا از آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا ( EEA )، گزارش این نهاد و کمیسیون اروپا، تداوم روند 40 ساله بهبود کیفیت آب در سواحل و شناگاه‌های سراسر اروپا را تایید می‌کند. آب‌ها به خاطر آزمایش آلودگی ناشی از فاضلاب یا آلودگی دامی نمونه‌برداری و آزمایش شد. در این ارزیابی، نمونه‌هایی از بیش از 21 هزار شناگاه ساحلی و داخل کشوری مورد تحلیل قرار گرفته است؛ خبرهای خوب منتشر شده حاکی است که تابستان امسال می‌توان بهترین جاها با کیفیت عالی آب را برای شنا پیدا کرد. این امر به معنای این است که این شناگاه‌ها از آلاینده‌های مضر برای سلامتی انسان و محیط زیست عاری شده‌اند؛ بیش از 96 درصد از شناگاه‌ها از حداقل کیفیت لازم که قوانین اتحادیه اروپا تعیین کرده برخوردار بوده‌اند.

همچون سال‌های اخیر، بیشتر نقاط شنا در اروپا از آب با کیفیت بهره مند می‌شوند. در سال 2016 در حدود 94 درصد شناگاه‌ها از حداقل کیفیت لازم تعیین شده توسط اداره کنترل آب شناگاه‌های اروپا برخوردار بودند. این میزان در مقایسه با 93.1 درصد در سال 2015 اندکی بیشتر است. بیش از 85 درصد از شناگاه‌ها بالاترین استانداردهای این اداره را رعایت کرده بودند که نسبت به 84.4 درصد سال 2015 افزایش داشته است.

کارمنو ولا کمیسیونر اروپا در امور زیست محیطی، دریایی و ماهیگیری، می‌گوید:"کیفیت عالی آب شناگاه‌های اروپا اتفاقی نیست. این امر حاصل کار سخت متخصصان متعهد است و اهمیت سیاست سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد که مشوق مشاغل سبز است. امسال در هفته سبز اروپا، 29 می تا 2 ژوئن این سرمایه‌گذاری را جشن می‌گیریم. متخصصان آب، شیمی دانان زیست محیطی و مدیران ادرات فاضلاب، همگی نقش مهمی در حفظ کیفیت بالای آب دارند".

هانس بروینینکس، مدیر اجرایی EEA ، می‌گوید:"اینکه می‌بینیم شناگاه‌های بیشتری استانداردهای بالای کیفی را رعایت می‌کنند، دلگرم کننده است. این امر به اروپایی‌ها کمک می‌کند که درباره شناگاه‌هایی که تابستان امسال قصد بازدید از آنها را دارند انتخاب‌های آگاهانه بهتری داشته باشند. این امر همچنین اثربخشی سیاست‌های زیست محیطی و مزایای عملی آن برای حفظ سلامت انسان‌ها و زندگی روزمره مردم، وقتی که جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها به صورت عالی انجام می‌شود را نشان می‌دهد".

این گزارش، شناگاه‌های سراسر اتحادیه اروپا، آلبانی و سوییس را در بر می‌گیرد. شناگاه‌های اروپا نسبت به چهل سال قبل یعنی زمانی که فاضلاب‌های تصفیه نشده شهری و صنعتی وارد آب‌ها می‌شد، بسیار تمیزتر شده‌اند. EEA در کنار این گزارش یک نقشه به روز شده هم منتشر کرده که عملکرد هر شناگاه را نشان می‌دهد. گزارش‌های به روز شده و اطلاعات مربوط به مدیریت هر شناگاه در وب سایت EEA و کمیسیون اروپایی شناگاه‌ها موجود است.

دیگر یافته‌های کلیدی:

-همه شناگاه های ذکر شده در گزارش، در اتریش، کرواسی، قبرس، استونی، یونان، لیتوانی، لوکزامبورگ، لاتویا، مالت، رومانی و اسلوونی در سال 2016 از حداقل کیفیت لازم برخوردار بوده‌اند.

-در پنج کشور، 95 درصد از شناگاه‌ها یا بیشتر دارای کیفیت عالی ارزیابی شدند: لوکزامبورگ (همه 11 شناگاه ذکر شده در گزارش)، قبرس (99 درصد همه شناگاه ها)، مالت (99 درصد همه شناگاه ها)یونان(97 درصد همه شناگاه ها) و اتریش(95 درصد از همه شناگاه ها).

-در سال 2016 کیفیت آبِ 1.5 درصد از شناگاه‌ها ضعیف ارزیابی شد. در فصول شنا بین سال‌های 2015 و 2016 تعداد شناگاه هایی که بی‌کیفیت شناخته شدند از 383 به 318 (برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا از 349 به 302) مورد کاهش یافت.

-بیشترین تعداد شناگاه‌های با کیفیت پایین در ایتالیا(100 مورد، یا 1.8 درصد)، فرانسه (82 شناگاه یا 2.4 درصد) و اسپانیا (39 شناگاه یا 1.8 درصد) بوده است.

گفتنی است آلودگی آب ناشی از فاضلاب‌ها سلامت انسان را به خطر می‌اندازد به‌ویژه اگر این آلودگی در شناگاه‌ها باشد. شنا کردن در سواحل و دریاچه‌های آلوده می‌تواند موجب بیماری شود. منبع اصلی آلودگی، فاضلاب‌ها یا آب‌هایی است که از زمین‌های کشاورزی وارد شناگاه‌ها می‌شود. این آلودگی در زمان وقوع باران‌های سیل آسا، به علت سرریز شدن فاضلاب‌ها و نشت آب‌های آلوده که وارد دریاها و رودخانه‌ها می‌شوند، بیشتر است. تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به علاوه آلبانی و سوییس، کیفیت آب شناگاه‌های خود را بر اساس دستورالعمل بازبینی شده شناگاه‌های اتحادیه اروپا کنترل می‌کنند. کیفیت آب بر اساس سطح باکتری‌های موجود در آب به عالی، خوب، کافی یا ضعیف درجه‌بندی می‌شود. کشورهای عضو باید مقررات خاصی را رعایت کنند و اقداماتی مانند ممنوع کردن شنا در نقاط آلوده یا نصب علایم هشداردهنده حاوی اطلاعات لازم برای مردم و انجام اصلاحات لازم را انجام دهند./


ترجمه: محسن حدادی

L-960315-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید