Iranian Agriculture News Agency

در راستای انعطاف‌پذیری کشاورزان در دیاله عراق انجام شد

کشاورزان به کشاورزی هوشمند مبتنی (منطبق) بر آب و هوا روی آوردند

در عراق، بیش از سه میلیون نفر در ناامنی غذایی به‌سر می‌برند. در زمان جنگ، مردان، زنان و کودکان بیشتر به مکان امن‌تر که بتوانند کمکی دریافت کنند، می‌روند. این در حالی است که پس از جابه‌جایی، دریافت جیره غذایی، یک اولویت به‌شمار می‌رود. با این حال، آنچه افراد در بلندمدت نیاز دارند، بازگرداندن امرار معاش خود است، به‌ویژه زمانی که آنها به خانه‌شان بازمی‌گردند.

کشاورزان به کشاورزی هوشمند مبتنی (منطبق) بر آب و هوا روی آوردند

در عراق، بیش از سه میلیون نفر در ناامنی غذایی به‌سر می‌برند. در زمان جنگ، مردان، زنان و کودکان بیشتر به مکان امن‌تر که بتوانند کمکی دریافت کنند، می‌روند. این در حالی است که پس از جابه‌جایی، دریافت جیره غذایی، یک اولویت به‌شمار می‌رود. با این حال، آنچه افراد در بلندمدت نیاز دارند، بازگرداندن امرار معاش خود است، به‌ویژه زمانی که آنها به خانه‌شان بازمی‌گردند.

بنابراین، ACTED (1) با حمایت مالی بنیاد کارفور ( Carrefour Foundation ) (2) ، در حال کمک به 80 کشاورز در دیاله (3) عراق در راستای تقویت تخصص‌های کشاورزی و ایجاد انعطاف‌پذیری‌شان است، در حالی که امنیت غذایی یکی از مهم ترین نیازها در دیاله به‌شمار می‌رود.

زمانی که آنها از خانه خود رفتند، فعالیت های درآمدزای آنها قطع شد و زمانی که باز می گردند تبدیل به افرادی آسیب‌پذیر می‌شوند، که به شدت به کمک نیاز دارند.

پیش از جنگ، بسیاری از مردم در دیاله به کشاورزی به عنوان منبع اصلی درآمد متکی بودند. چرا که در این منطقه، ظرفیت کشاورزی به طور سنتی بالا، است و پتانسیل رشد محصولاتی همچون جو، گندم، خیار، گوجه فرنگی و سایر محصولات زراعی را دارد.

درگیری و جنگ، باعث شد تا به شدت بخش کشاورزی و زمین ها آسیب ببینند، چرخه و سیستم های آبیاری کشت مختل شد، دسترسی به نهاده های کشاورزی، کاهش یافت و بسیاری از ماشین آلات و ابزار تخریب شدند و به دلیل آسیب دیدن زیرساخت های روستایی و کاهش بهره وری از زمین، درآمد کشاورزان کاهش یافت، به طوری که تا 50درصد این میزان با کاهش رو به رو و آنها با ناامنی غذایی مواجه شدند.

در این راستا و به منظور کمک به افراد آسیب پذیر در دیاله و برای ایجاد امنیت غذایی برای خود و خانواده‌شان، ACTED به عنوان بخشی از رویکرد به نام " Farmer Field School ، در حال فراهم کردن فرصت های امرار معاش برای 80 کشاورز و خانواده هایشان در منطقه خانقین (در استان دیاله عراق قرار دارد) است.

به طوری که برای کشاورزان نهاده های کشاورزی مورد استفاده مانند بذر محصولات خیار، گوجه فرنگی، لوبیا چشم بلبلی، بادمجان، و هندوانه فراهم کرده و به کشاورزان آموزش هایی در زمینه کشاورزی هوشمند مبتنی بر آب و هوا، و نحوه کاشت وبرداشت موثر، می دهد.

به عنوان بخشی از این رویکرد، کشاورزان با هم در یک باغ به صورت گروهی کار می کنند، که با استفاده از بذر و کود طبیعی، تکنیک های کشاورزی سازگار با محیط زیست را تمرین می کنند. این رویکرد با ارائه آموزش عملی و نظارت مستمر، در زمینه فنون های جدید کشاورزی سازگار با محیط زیست، می تواند تضمینی برای استفاده از زمین ها به گونه پایدار باشد. در نتیجه این پروژه، نه تنها به کشاورزان برای فراهم کردن امنیت غذایی کوتاه مدت برای خود و خانواده شان کمک می کند، بلکه در خوکفایی آنها در بلند مدت می تواند تاثیر گذار باشد.

Qasim ، مدیر پروژه گفت: "کشاورزان با علاقه و شور و شوق در این پروژه شرکت می کنند و متعهد به یادگیری تکنیک های کشت هوشمند مبتنی بر آب وهوا شده اند. به طوری که از آغاز آموزش، دانش آنها در زمینه کشاورزی، کود و آفت کش ها افزایش یافته و آنها آنچه را یاد گرفته اند، به کار می برند."

موفقیت این پروژه مبتنی بر این واقعیت است که با ایجاد تقاضا برای محصولات تولید شده محلی به فراهم شدن فرصت های معیشت با دوام برای کشاورزان در منطقه کمک کرده است . چراکه این منطقه حتی پس از جنگ دارای ظرفیت های کشاورزی بالایی است.

آموزش و فرصت برای تمرین در باغ برای کشاورزان بسیار مفید است، با پرورش یک طیف گسترده ای از محصولات زراعی، کشاورزان می توانند نه تنها نیازهای غذایی خانواده های خود را برآورده کنند، بلکه علاوه بر آن رژیم متنوع غذایی هم دارند، همچنین می توانند مازاد محصولات را در بازارهای محلی، بفروشند در نتیجه به بهبود درآمد وخود کفایی شان کمک می شود.

بنابراین می توان گفت، ACTED برای افرادی که به خانه هایشان بر می گردند می تواند به ایجاد درآمد و اطمینان بخشی برای چشم انداز بلند مدت شان کمک کند.


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.acted.org/en/building-farmers-resilience-thanks-climate-smart-agriculture-iraq


پی نوشت:

1- ACTED (به فرانسه : Agence d'Aide à la Coopération Technique Et au Développement )به عنوان دومین سازمان های غیردولتی فرانسه که در سال 1993 تاسیس شد و در زمینه کمک های انسان دوستانه فعالیت دارد. ماموریت این سازمان در سطح محلی و جهانی است که از جمله آن می توان به امنیت غذایی، ارتقاء سلامت، آموزش و پرورش، توسعه اقتصادی، اشاره کرد و دفتر مرکزی آن در فرانسه (پاریس) قرا ر دارد.

2- بنیاد کارفور در کنار انجمن های غیر انتفاعی به اجرای ماموریت های بین المللی، برای مبارزه با محرومیت ها و برنامه های بشردوستانه که به کسب و کار اصلی اش به عنوان یک خرده فروشی بزرگ مرتبط است، می پردازد .

اشاره ای به سابقه خرده فروشی کارفور: شرکت خرده‌فروشی فرانسوی و چندملیتی است، که شعبه مرکزی آن، در بولونی بیانکور، فرانسه قرار دارد. اولین فروشگاه کارفور در تاریخ ۱ ژانویه سال ۱۹۵۸گشایش یافت.این شرکت، با در اختیار داشتن ۱٫۴۵۲ شعبه هایپرمارکت، مالک بزرگترین شبکه هایپرمارکت‌های زنجیره‌ای در جهان است، همچنین از نظر میزان درآمد سالیانه، به‌عنوان دومین شرکت خرده‌فروشی و از لحاظ میزان سود دهی پس از وال‌مارت و تسکو، به‌عنوان سومین شرکت خرده‌فروشی جهان شناخته می‌شود.

3- استان دیاله یا دیالی، از استان‌های شرقی کشور عراق است. این استان در مرز این کشور با ایران قرار گرفته و با استان‌های کرمانشاه و ایلام در ایران هم‌مرز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید