Iranian Agriculture News Agency

اختصاص 1080 میلیارد ریال به افزایش ضریب مکانیزاسیون استان مرکزی در دولت یازدهم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: یک هزار و ۸۰ میلیارد ریال در دولت یازدهم به افزایش ضریب مکانیزاسیون این استان اختصاص یافته است.

اختصاص 1080 میلیارد ریال به افزایش ضریب مکانیزاسیون استان مرکزی در دولت یازدهم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: یک هزار و ۸۰ میلیارد ریال در دولت یازدهم به افزایش ضریب مکانیزاسیون این استان اختصاص یافته است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، علی بابایی افزود: از این میزان ۲۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۲، ۲۴۰ میلیارد ریال در سال ۹۳، ۲۹۰میلیارد ریال در سال ۹۴ و ۳۵۰ میلیارد ریال سال گذشته به خرید ادوات کشاورزی و افزایش زیر ساخت های مکانیزاسیون استان مرکزی اختصاص یافت که در مجموع۱۲۰ درصد این اعتبارات در استان جذب شده است.

وی افزایش ضریب مکانیزاسیون برای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: با اختصاص ۳۵۰میلیارد ریال سال گذشته برای افزایش ضریب مکانیزاسیون استان، ۶۷۰ دستگاه تراکتور، ۳۹۰ دستگاه کمباین و ۵۰۳ دستگاه سایر دستگاه های کشاورزی به این بخش تخصیص یافت.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: امسال نیز ۶۰۰ میلیارد ریال برای توسعه ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان به این سازمان اعلام شده است که جذب این تسهیلات در دستور کار قرار دارد.

بابایی ارتقای منیت غذایی، تامین نهاده های کشاورزی و تامین ذخایر مطمئن محصولات کشاورزی را از دیگر اولویت های جهاد کشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: خرید و ذخیره سازی گندم یکی از بحث های مهم در زمینه ارتقای امنیت غذایی است که تعهد جهاد کشاورزی این استان در سال اقتصاد مقاومتی خرید و ذخیره سازی ۳۴۶ هزار تن گندم بود که ۴۳۵ هزار تن گندم خریداری و ذخیره سازی شد که این رقم ۲۶ درصد بیش از تعهدات این سازمان است.

وی افزود: تامین بذرهای اصلاح شده و استفاده از ۱۷ رقم گندم آبی مقاوم به کم آبی و پر محصول و اجرای اقدام های ترویجی کاشت، داشت و برداشت از مهمترین عوامل افزایش تولید محصول گندم در استان مرکزی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی میزان مصرف سالانه گندم در این استان را ۱۵۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: سال گذشته سه برابر مصرف سالانه در این استان گندم تولید و ذخیره سازی شد و هم اکنون نیز ۳۵۰ هزار تن گندم در سیلوهای استان گندم وجود دارد.

بابایی ادامه داد: ۷۵۰ هزار تن ظرفیت ذخیره گندم در استان مرکزی وجود دارد که ۵۰۰ هزار تن آن توسط بخش خصوصی و ۲۵۰ هزار تن توسط تعاونی روستایی و غله ایجاد و مدیریت می شود.

وی خاطر نشان کرد: در راستای خود اتکایی تولید دانه های روغنی کلزا سال ۹۴، حدود یک هزار و ۱۶۰ هکتار از اراضی استان مرکزی زیر کشت محصول کلزا قرار داشت که این رقم با رشد ۲۴۵ درصد به چهار هزار هکتار در سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سال گذشته برای کاهش ضایعات محصولات خام کشاورزی ایجاد صنایع تکمیلی و تبدیلی با ظرفیت جذب ۱۸۵ هزار تن محصولات خام کشاورزی برای این استان تعهد شده بود که صنایع تبدیلی با ظرفیت ۳۷۷ هزار تن با اعتباری بالغ بر ۷۶۰ میلیارد ریال در این استان به بهره برداری رسید.

بابایی ادامه داد: با بهره برداری از این صنایع ۱۰۴ درصد از تعهدات جهاد کشاورزی استان مرکزی در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی محقق و با بهره برداری از آنها از ضایعات۳۸ هزار تن محصولات خام کشاورزی جلوگیری شد.

وی ایجاد گلخانه برای کاهش مصرف آب کشاورزی را از دیگر برنامه های جهاد کشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: تعهد جهاد کشاورزی استان مرکزی در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل ایجاد ۲۰ هکتار فضای گلخانه ای در استان بود که ۲۲ هکتار فضای گلخانه در استان ایجاد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: اصلاح و بهسازی ۱۰ هکتار فضای گلخانه ای در سال جاری تعهد شده است.

بابایی خاطر نشان کرد: با توجه به کمبود آب کشاورزی و خشکسالی ها استفاده از سامانه آبیاری نوین برای تولید محصولات کشاورزی از برنامه های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی است که بر این اساس سال گذشته چهار هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی استان مرکزی به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد.

وی با یادآوری تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی به سامانه ابیاری نوین افزود: تجهیز هر هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه آبیاری نوین سالانه حدود چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی به همراه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: در زمینه خود اتکایی شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، نیز سال گذشته صد در صد تعهدات جهاد کشاورزی این استان محقق شده است.

بابایی گفت: بر اساس برنامه های اقتصاد مقاومتی و اتکایی در محصول جو، سال گذشته تولید ۱۵۴ هزار تن جو برای استان مرکزی تعهد شده بود که با تلاش تولیدکنندگان، معرفی هفت رقم مقاوم به خشکی و پرمحصول با افزایش ۱۷ درصدی تولید ۱۸۰ هزار تن محصول جو در این استان تولید شد.

وی ادامه داد: ضریب خود اتکایی سیب زمینی نیز برای استان مرکزی ۱۱۸ هزار تن اعلام شده بود که ۱۱۹ هزار تن محصول سیب زمینی در این استان تولید شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: سال گذشته برای ایجاد فضاهای جدید و فعال سازی واحدهای تعطیل و نیمه فعال ۴۶۵ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به ۱۹۵ واحد تولیدی کوچک و متوسط بخش کشاورزی پرداخت شد.

بابایی گفت: بر اساس آمار مبانی رسمی و گمرکی استان مرکزی سال گذشته ۴۱ میلیون دلار انواع محصولات کشاورزی از این استان به خارج کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: برای ایجاد زمینه صادرات سهل و آسان محصولات کشاورزی از استان مرکزی به خارج کشور ایجاد پایانه صادراتی انار در ساوه و پایانه صادرات پسته در زرندیه در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی این استان قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از اجرای سامانه نظام ترویج از سال گذشته در این استان خبر داد و گفت: واگذاری امور تصدی گری و واگذاری کار مردم به مردم، حضور بیشتر کارشناسان بخش کشاورزی در مزارع برای کاهش دغدغه های کشاورزان از جمله برنامه های این نظام است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در این نشست گفت: ۱۰۰ درصد خسارت مرغداران تولید تخم مرغ و مرغ بومی خسارت دیده بر اثر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که برعهده اداره کل دامپزشکی استان بود، پرداخت شده است.

محسن شانقی افزود: هفت میلیارد ریال برای معدم سازی کارتن، شانه تخم مرغ، دان و ذرت این واحدها توسط دامپزشکی استان مرکزی به تولیدکنندگان آنها پرداخت شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته با شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ۴۵۰ هزار قطعه مرغ به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال در واحدهای تولید تخم مرغ معدوم سازی شد.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن جزء ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.

استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.

استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود ۹۰ درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.

این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید