Iranian Agriculture News Agency

هشدار مدیران اقتصادی به مردم ایران : خطر در کمین است



شهروند| وعده‌های غیرکارشناسی برخی نامزدهای انتخاباتی، دیروز هشدار مدیران عالی‌رتبه اقتصادی را به دنبال داشت. مدیرانی که با استناد به آمارهای رسمی معتقدند اقتصاد ایران را از سقوط به دره نجات داده‌اند و حالا وضع کشور به گونه‌ای نیست که تحمل ریسک دوباره داشته باشد. ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی با اشاره به ادعای غیرکارشناسی ٤ و ٩٦درصدی‌ها به «شهروند» گفت: شهرداری هم‌اکنون با ٥ تا ٦‌هزار ‌میلیارد تومان بدهی یکی از بدهکاران دانه درشت بانکی به حساب می‌آید و حالا باید از شهردار تهران پرسید که آیا شهرداری هم جزو ٤ درصدی‌هاست؟
او همچنین تأکید کرد: انتخابات امسال با سال‌های گذشته تفاوت اساسی دارد؛ زیرا مردم دیگر وعده‌های عوام‌فریبانه را جدی نمی‌گیرند چرا که نتیجه آن را در ٨‌ سال گذشته تجربه کرده‌اند. اسحاق جهانگیری هم با تأکید بر این‌که مناقشه هسته‌ای یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های سیاسی جهان بود، اعلام کرد افرادی که حتی یک روز هم سابقه کار اجرایی ندارند، وعده ایجاد شغل به مردم می‌دهند؛ آدم‌هایی که ادعا دارند و سابقه ندارند.
البته محمود حجتی، وزیر کشاورزی هم که این روزها حسابی از آمارسازی رسانه‌های مخالف دولت دلخور است، خطاب به بی‌اخلاقی برخی منتقدان گفت: حیا هم خوب چیزی است! کسی که وزیر سابق کشاورزی بوده و درخواست واردات گندم به مقام معظم رهبری داده است حالا آمده و دولت را وارداتچی خطاب می‌کند؛ دولتی که تراز منفی کشاورزی را مثبت کرده است.
یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های دنیا را حل کردیم
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که دیروز در مراسم آب و برق‌رسانی به روستاها حاضر شده بود، با بیان این‌که همه قدرت‌های جهان علیه ایران متحد شده بودند، گفت: با اتحاد ملت، مسئولان عاقل و توانا و با حمایت رهبر معظم انقلاب یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های دنیا با گفت‌وگو و مذاکره حل شد. اسحاق جهانگیری افزود: امروز همه ایرانی‌ها را دوست دارند و حاضرند که با ما مذاکره کنند.
جهانگیری یادآور شد: زمانی افشاگری مقامات در این کشور به‌حدی رسیده بود که من نامه‌ای نوشتم که دعوا از فردی گذشته و فرسودگی نهادها شروع شده است و در این دعوای سیاسی مردم چه گناهی کرده‌اند؟
سفره روستایی‌ها در دولت قبل آب رفت
او همچنین گفت: در بدترین شرایط منابع، به مناطق محروم گازرسانی کردیم و موفق شدیم در طول این چند ‌سال بدون این‌که از بودجه دولت اختصاص دهیم، ٩‌هزار روستا را گازرسانی کنیم. او اظهار کرد: گرانی‌های زیادی به کشور تحمیل شده بود و باوجود شعار عدالت و رفع محرومیت که سرداده می‌شد روزبه‌روز وضع قشر ضعیف و روستاییان بدتر می‌شد و سفره مردم روستایی در اثر تورم و رشد منفی اقتصادی در آن سال‌ها بیش از ٣٥‌درصد و سفره شهری ٢٥‌درصد کوچکتر شده بود. جهانگیری افزود: در ‌سال ٩٠ قیمت سکه ٨٤‌هزار تومان بود ولی در پایان دولت دهم به یک‌میلیون و پانصد‌هزار تومان رسید، قیمت دلار که ٨٠٠ تومان بود به حدود ٣٨٠٠ تومان افزایش یافت که این افزایش قیمت در مورد سایر کالاها نیز صادق است.
روزنامه‌ها صداقت داشته باشند
در ‌سال ٩٥ بیشتر از عملکرد هشت ساله دولت مدعی عدالت، به روستاهای کشور آبرسانی کردیم. جهانگیری ضمن اعلام این نکته، ادامه داد: روزنامه‌هایی که دایم به دولت حمله می‌کنند، اگر صداقت دارند، کافی است که نمودار عملکرد وزارت نیرو را در روزنامه‌های خود منتشر کنند تا این موضوع مشخص شود.
ادعا دارید اما سابقه ندارید
معاون اول رئیس‌جمهوری به ادعای برخی برای ایجاد شغل و حل مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: کسی که حتی یک روز سابقه اجرایی نداشته است و در زندگی‌اش به روستایی برق نرسانده است، ادعا می‌کند که فلان کار را انجام خواهد داد. باید از این شخص پرسید که آخه برادر من براساس کدام سابقه عملکردی خود چنین وعده‌هایی می‌دهی؟ آدم باید چیزی بگوید که جا داشته باشد؟ این‌که در سخنرانی چیزی بگوید دلیل بر کردن نیست. آیا در مسئولیتی که تاکنون داشته‌ای کارهایی را که باید انجام می‌دادی، انجام داده‌ای؟
شهرداری تهران جزو ٤ درصدی‌هاست
ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی در واکنش به موضوع ٤درصدی‌ها و ٩٦درصدی‌ها که از سوی یکی از نامزدهای انتخاباتی مطرح شده است، به «شهروند» گفت: شهرداری تهران ٥ تا ٦‌هزار‌ میلیارد تومان بدهی به شبکه بانکی کشور دارد و یکی از بدهکاران درشت نظام بانکی کشور، شهرداری تهران است؛ آیا شهرداری تهران یکی از آن ٤درصد است؟
سیف همچنین از گفته‌های برخی نامزدهای انتخاباتی نسبت به شبکه بانکی گلایه کرد و گفت: مطالبی که نامزدها مطرح می‌کنند، بعد سیاسی دارد؛ اما نباید جوانب اصولی و حرمت افراد را نادیده بگیریم.
وی با بیان این‌که باید احترام سرمایه انسانی نظام بانکی را حفظ کرد، گفت: من از بیان ایشان تعجب کردم؛ ایشان مسئولیت شهرداری تهران را دارند و از ایشان انتظار می‌رفت از تلاش‌هایی که بانک‌ها در تأمین پروژه‌های بزرگی که در تهران انجام شده، قدردانی می‌کردند.
سیف گفت: اکنون شهرداری تهران به نظام بانکی بدهکار است و کل تأمین مالی‌ پروژه‌هایی که در تهران انجام شده به گفته خود آقای قالیباف، اگر نظام بانکی مساعدت نمی‌کرد، انجام نمی‌شد.
رئیس بانک مرکزی از شرکت‌های بزرگ اقتصادی نظیر تأمین اجتماعی، ایران‌خودرو، سایپا یا شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی (مپنا) و مخابرات به‌عنوان مشتریان و تسهیلات گیرندگان نظام بانکی نام برد.
سیف افزود: حدود ٤٠‌درصد تسهیلات نظام بانکی برای ٢٠٠ نفر از اشخاص حقوقی است؛ این تقسیم‌بندی غیر از این‌که یک حرف تبلیغاتی است، چیز دیگری نیست و من انتظار ندارم ایشان چنین حرف‌هایی را بزند که قشر محترم نظام بانکی را با این الفاظ خطاب قرار دهند.
دست در جیب
بانک مرکزی کردند
رئیس بانک مرکزی درباره وعده‌های انتخاباتی نامزدها نظیر چند برابر کردن یارانه و امکان اجرایی‌کردن آن گفت: هر اقدامی در عرصه اقتصاد، یک هزینه‌هایی به دنبال دارد که ابتدا باید این هزینه را برآورد و سپس اقدام کرد.
سیف گفت: تلاطم‌هایی که ابتدای دولت یازدهم در اقتصاد کشور وجود داشت، ناشی از بی‌تدبیری‌ها و تصمیم‌گیری‌های نامناسب با شرایط اقتصادی کشور در دولت قبل بود.
وی افزود: هر چند قرار بود در زمینه هزینه پرداخت یارانه از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأمین شود، به دلیل بی‌نظمی در اجرای آن، به دستور وزیر وقت اقتصاد ٧٥٠٠‌میلیارد تومان خلاف قانون از بانک مرکزی برداشت شد که هنوز٥٧٠٠‌میلیارد تومان آن به بانک مرکزی بازنگشته است.
رئیس شورای پول و اعتبار تأکید کرد: این کار یعنی که دولت به‌طور رسمی در جیب بانک مرکزی دست کرد و خلاف قانون برداشت کرد تا بتواند بخشی از کسری بودجه یارانه را تأمین کند.
سیف ادامه داد: نمونه دیگر برداشت ٣‌هزار ‌میلیارد تومان از حساب بانک‌ها به دستور رئیس‌کل بانک مرکزی بود که بدون هیچ دلیلی انجام شد که رئیس‌جمهوری وقت دستور آن را داده بود.
وی گفت: هنوز پرونده این ٣‌هزار‌ میلیارد تومان باز است و بانک‌ها آن را مطالبه می‌کنند.
وی یادآور شد: دیوان محاسبات همان زمان موضوع را بررسی کرد و آن را خلاف دانست و بانک مرکزی تعهد داد که امور مربوط به تسویه‌حساب‌های ارزی آن را انجام دهد.
رئیس شورای پول و اعتبار گفت: همچنین ٣‌میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی به ریال تبدیل شد و ٣٧٠٠‌میلیارد تومان به انجام پروژه‌ها اختصاص یافت.
وی تأکید کرد: این تصمیم‌های غلط آن دوران یکی، دوتا نبود؛ فقط برای مسکن مهر ٤٥‌هزار‌میلیارد تومان در آن زمان خط اعتباری از بانک مرکزی گرفته شده بدون آن‌که هیچ منبعی برای آن باشد و دقیقا به معنی چاپ اسکناس بود که معنی آن این است که در جیب ٨٠‌میلیون نفر جمعیت ایران دست ببرید.
سیف گفت: این برداشت از جیب مردم برای ایجاد مسکن برای اقشار جامعه انجام شد اما آنچه به جای مانده، این است که ١١٧‌هزار واحد آن اصلا متقاضی ندارد.
درآمدهای نفتی ١٠٠‌درصد وصول می‌شود
رئیس‌کل بانک مرکزی درباره وصول درآمدهای نفتی گفت: در زمینه وصول درآمدهای نفتی با توجه به روابطی که با بانک‌های اروپایی نظیر بانک مرکزی ایتالیا و اتریش و دیگر بانک‌های بزرگ برقرار شده، هیچ مشکلی وجود ندارد.
سیف ادامه داد: حتی در رابطه با هند و چین و دیگر کشورها که عمده خریداران نفت ایران هستند، مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
بدون جلب توجه
مستمری فقرا را ٣ برابر کردیم
پرداخت صدقه و یارانه فقر را ریشه‌کن نمی‌کند بلکه کرامت انسانی را زیر سوال می‌برد. این را علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت و اضافه کرد: برای ریشه‌کن کردن فقر باید برای جوانان کار شرافتمندانه و باکرامت ایجاد کرد. او با اشاره به اولین اقدام دولت یازدهم در ‌سال ٩٦ بدون جلب توجه رسانه‌ای، خاطرنشان کرد: میزان پرداختی مستمری افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی در این دولت سه برابر شد.
او همچنین به درآمد ٧٠٠‌میلیارد دلاری هشت‌سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم و فروش دست‌کم ١٥٠‌هزار واحد دولتی به ارزش ٤٠٠‌میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: با این وجود، بدهی‌های دولت‌های نهم و دهم به مبلغ ٧٠٠‌هزار‌ میلیارد تومان رسید. وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در دولت نهم و دهم سالانه به‌طور متوسط ١٤هزار شغل ایجاد شد و اقتصاد را با رشد منفی ٧درصد و تورم ٤٠درصدی به کابینه یازدهم تحویل دادند.
حیا هم چیز خوبی است
محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم روز گذشته حسابی سروصدا کرد. او گفت: در چند‌ سال گذشته با تمام محدودیت‌هایی که در خط مقدم جهاد کشاورزی وجود داشت توانستیم اقدامات مناسبی را انجام دهیم. روز گذشته محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در نخستین همایش ملی مراکز جهاد کشاورزی بیان کرد: برخی افراد در ستادهای انتخاباتی اطلاعات نادرستی را به مردم القا می‌کنند اما آمار و اطلاعاتی که گمرک اعلام می‌کند خود گواه این است که دولت چه کرده است.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: در زمان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی توانستیم در تولید گندم خودکفا شویم. در‌ سال گذشته نیز به لطف خداوند در تولید گندم خودکفا شدیم تا جایی که‌ سال گذشته ذخیره شب عید گندم به ٨,٥‌میلیون تن رسید که همین امر موجب شد به دنبال صادرات مازاد تولید گندم باشیم.
وارداتچی کسانی هستند
که آمار می‌سازند
برخی ما را وارداتچی می‌نامند و می‌گویند واردات از تولید سبقت گرفته است. باید به این افراد بگوییم که در ‌سال ٩٢ تراز تجاری کشور منفی ٨,١‌میلیارد دلار بوده است که در ‌سال ٩٥ به مثبت ٣.٠٩ رسیده است یعنی بیش از ٥‌میلیارد دلار تولید جایگزین واردات شده است. این لقب را باید به کسانی بدهند که با آمارسازی کلاه سر مردم گذاشتند.
وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: خون دل‌های زیادی خورده شد تا پولی که به جیب واردکننده می‌رفت در جیب کشاورز بماند؛ به‌طوری که درآمد گندمکار ٣,٥ برابر‌ سال ٩٢ شده است، حالا ما شدیم ٤درصدی.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: از مهرماه ٨٤ که دولت احمدی‌نژاد مستقر شد تا اردیبهشت ٨٥ در عرض ٦ ماه ٥ بار جلساتی برگزار شد تا تعرفه واردات شکر کاهش یابد و درنهایت تعرفه شکر به صفر رسید. یعنی شکر که در ‌سال ٨٣، ٣٠٣‌هزار تن و در‌ سال ٨٢، ٣١٦‌هزار تن تولید می‌شد به جایی رسید که در ‌سال ٨٥، ٢‌میلیون و ٥٣٧‌هزار تن وارد کشور شد یعنی تولید چغندر از یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تن به ٥٠٠‌هزار تن رسید. این درحالی است که در‌ سال ٩٤ یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تن چغندر قند در کشور تولید شد و این رقم در‌ سال گذشته به یک‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تن رسید. حالا دولت یازدهم وارداتچی شده است.
پیر هستیم اما پیرِ درست هستیم
پیر شده‌ایم اما پیر درست هستیم و کم نگذاشته‌ایم. این پاسخی بود که حجتی به انتقادها در مورد سن بالای کابینه روحانی داد و تصریح کرد: خیلی نمی‌خواهم بگویم چه‌کار کرده‌ و چه‌کار نکرده‌ایم یا وضع دولت را چگونه تحویل گرفته و چگونه تحویل می‌دهیم اما اجازه دهید با شما درد دل کنم.
سال‌های سختی پیش روی دولت بود
او با بیان این‌که «به‌عنوان یک ناظر باید اشاره کنم که با وجود همه محدودیت‌ها حمایت خوبی از بخش کشاورزی صورت گرفته است» گفت: در سال‌های ٩٣، ٩٤ و ٩٥ از نظر مالی سال‌های سختی پیشِ روی دولت بود و به‌عنوان یک فرد مطلع که همیشه در جریان امور بوده باید اشاره کنم که در سال‌های ٩٤ و ٩٥ با بیشترین مشکلات مالی مواجه بوده‌ایم اما در بخش آب و خاک کشور بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در این ‌سال انجام شده که این امر به‌گواهی آمار، ارقام و سطح زیر کشت قابل مشاهده است.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر می‌خواهید کشور را اصلاح کنید بیایید و اصلاح کنید. چرا تخریب می‌کنید؟ بنده هیچ ادعایی ندارم اما باید توجه داشت که دیکته نانوشته غلط ندارد و بهتر است که در این ارتباط عملکردها را مقایسه کنیم.
قبلا خارجی‌ها جواب ایمیل ما را نمی‌دادند
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت هم دیروز در مراسم امضای قرارداد و تفاهمنامه دوجانبه بین‌المللی طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران‌خودرو گفت: برخی فکر می‌کنند برجام یک چیزی باید اهدا کند، درحالی‌که برجام فقط موانع پیش رو را برطرف کرده است. قبلا خارجی‌ها جواب ایمیل ما را نمی‌دادند اما امروز وضع فرق کرده است. او با اشاره به این‌که صنعت خودرو اگر می‌خواهد در کلاس جهانی فعالیت کند باید در بحث طراحی و توسعه محصول اقدامات لازم را انجام دهد، اظهار داشت: در یک مقطعی به ما می‌گفتند حتی گلگیر پیکان را هم نمی‌توانیم تولید کنیم اما خوشبختانه چند‌ سال بعد سمند را
تولید کردیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید