Iranian Agriculture News Agency

با حمایت معاونت علمی فن‌آوری ریاست جمهوری

استاندارد 6 کود زیستی تدوین می‌شود

رییس بخش تحقیقات بیولوژی خاک در جلسه هماهنگی کمیته‌های تدوین استاندارد کودهای زیستی از تدوین استاندارد 6 کود زیستی با حمایت معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری خبرداد.

استاندارد 6 کود زیستی تدوین می‌شود

رییس بخش تحقیقات بیولوژی خاک در جلسه هماهنگی کمیته‌های تدوین استاندارد کودهای زیستی از تدوین استاندارد 6 کود زیستی با حمایت معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری خبرداد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب، هادی اسدی رحمانی، رئیس بخش تحقیقات بیولوژی خاک در جلسه هماهنگی کمیته‌های تدوین استاندارد کودهای زیستی که با حضور رؤسای این کمیته‌ها در بخش تحقیقات بیولوژی خاک تشکیل شد، به تدوین استاندارد 6 کود زیستی با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد.

وی افزود: کار تدوین استاندارد برای این 6 کود به محققان بخش تحقیقات بیولوژی خاک سپرده شده است. بر همین اساس کمیته تدوین استاندارد، برای هر گروه تشکیل شد. رؤسای این کمیته را محققان بخش تحقیقات بیولوژی خاک تشکیل می‌دهند و اعضاء آن شامل تولید کنندگان کودهای زیستی، انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای زیستی و اساتید دانشگاه هستند. همچنین نمایندگان سازمان ملی استاندارد به عنوان دبیر این کمیته‌ها فعالیت خواهند کرد.

رئیس بخش تحقیقات بیولوژی خاک افزود: در حال حاضر پیش نویس 6 استاندارد کودهای زیستی تهیه شده است و در این جلسه با حضور خانم مختاری مسئول پژوهشکده غذایی و کشاورزی به عنوان نماینده سازمان ملی استاندارد و دبیر کمیته‌ها بررسی‌های نهایی انجام می‌شود. پس از تکمیل و اعمال نظرات، این استانداردها برای تصویب به سازمان ملی استاندارد، ارسال خواهد شد .

وی ادامه داد: همچنین استاندارد دیگری با عنوان "واژه نامه کودهای زیستی" توسط این کمیته‌ها در حال تهیه است.

در ادامه جلسه سرکار خانم مختاری با بیان خلاء وجود استاندارد ملی و بین‌المللی در این حوزه گفت: وجود این خلاء باعث شد که تولیدکنندگان و واردکنندگان کودهای زیستی که نیازمند دریافت مجوزهای قانونی برای فعالیت خود بوده‌اند، دچار مشکل شوند. البته این موضوع به‌خصوص در حوزه واردات پر رنگ‌تر بوده است.

وی افزود: بر همین اساس پیشنهاد تدوین کودهای زیستی شکل گرفت. هدف از تشکیل استاندارد آن است که منافعی را هم برای تولیدکننده هم برای مصرف کننده تامین کند. همچنین راهکاری برای سازمان‌های نظارتی فراهم کند تا بتوانند این محصولات را کنترل کنند.

مختاری ادامه داد: به همین منظور هم در کمیته تدوین استانداردها نمایندگانی از مؤسسات علمی، تامین و تولید کنندگان و انجمن حمایت از مصرف کنندگان دعوت خواهند شد .

عناوین استانداردهای در حال تدوین در بخش تحقیقات خاک و آب به این شرح است: کودهای زیستی- مایه تلقیح‌های حاوی قارچ‌های میکوریز- آربسکولار، کودهای زیستی- مایه تلقیح حاوی باکتری‌های حل کننده فسفات، کودهای زیستی- باکتری‌های محرک رشد گیاه، کودهای زیستی- حاوی باکتری‌های ریزوبیوم، کودهای زیستی- واژه نامه، کودهای زیستی- مایه تلقیح حاوی باکتری‌های کمپوست ساز، کودهای زیستی- کود زیستی گوگردی (باکتری‌های تیوباسیلوس ).

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید