Iranian Agriculture News Agency

با حضور رئیس سازمان حفظ و نباتات کشور در رفسنجان بررسی شد:

استانداردسازی سموم کشاورزی و تسهیل در ثبت سموم کم‌خطر

رئیس سازمان حفظ و نباتات کشور گفت: باید ثبت سموم با نام تجارتی بوده و شرکت های بزرگ برای تولید سموم تحت لیسانس در داخل کشور تشویق شوند. با این کار تکنولوژی تولید سموم با کیفیت در داخل کشور توسعه یافته، باعث ارتقا تولید کنندگان داخلی خواهد شد.

استانداردسازی سموم کشاورزی و تسهیل در ثبت سموم کم‌خطر

استانداردسازی سموم کشاورزی و تسهیل در ثبت سموم کم خطر، کاهش تعرفه های سموم کم خطر و نیز تنظیم تعرفه ها در همایش یک روزه انتقال یافته های کاربردی و طرح ناظران گیاه پزشکی با حضور رئیس سازمان حفظ و نباتات کشور در سالن موزه ریاست جمهوری رفسنجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، محمد علی باغستانی در این همایش با بیان اینکه سالانه بین 20 تا 25 هزار تن سموم کشاورزی در سطح 16 میلیون هکتار باغ کشاورزی در کشور مصرف می شود، تصریح کرد: باید استاندارد سازی سموم کشاورزی و تسهیل در ثبت سموم کم خطر، کاهش تعرفه های سموم کم خطر و نیز تنظیم تعرفه ها انجام شود.

وی گفت: باید ثبت سموم با نام تجارتی بوده و شرکت های بزرگ برای تولید سموم تحت لیسانس در داخل کشور تشویق شوند. با این کار تکنولوژی تولید سموم با کیفیت در داخل کشور توسعه یافته، باعث ارتقا تولید کنندگان داخلی خواهد شد.

رئیس سازمان حفظ و نباتات کشور، استفاده از روش های بیولوژیک به منظور کاهش مصرف سم را مورد تأکید قرار داد و افزود: در این زمینه توسعه و استفاده سیستم های نوین پیش آگاهی را در کشور داریم که سازمان در این راستا طرحی را با دانشگاه تهران شروع کرده است.

وی بیان کرد: در این طرح با استفاده از سیستم های پهمباد و سیستم های تصویری به آفات پایش و ردیابی می شود. استفاده از این سیستم می تواند در کاهش میزان مصرف سم تأثیرگذار باشد.

باغستانی گفت: سال گذشته مصرف سموم کشاورزی برای بیش از 700 هزار هکتار مزارع گندم در برابر بیماری زنگ گندم در کشور پیش بینی شده بود که به دلیل فعالیت شبکه های پیش آگاهی کشور، این میزان به 60 هزار هکتار کاهش یافت و فقط در ارتباط با بیماری زنگ گندم 800 تن سم در کشور کمتر استفاده شد.

وی ادامه داد: توسعه روش های غیرشیمیایی مثل استفاده از کارت‌های زرد و فرمون‌ها یکی از برنامه های ساماندهی مصرف سموم کشاورزی در کشور به شمار می رود که در مورد فرمون ها سال گذشته با تسهیلاتی که در اختیار بود، میزان مصرف فرمون ها به دو برابر افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان حفظ و نباتات کشور استفاده از روش بیولوژیکی را توصیه کرد و گفت: سال گذشته برای 230 هزار هکتار از باغات کشاورزی با استفاده از اعتبارات یارانه‌ای روش بیولوژیکی به کار رفته است.

باغستانی افزود: در ارتباط با استفاده از روش بیولوژیکی 60 درصد اعتبار را سازمان حفظ و نباتات و 40 درصد را کشاورز پرداخت می کند و به تازگی این اعتبارات به سمت مبارزه بیولوژیک محصولات تازه خوری می رود.

در این همایش 9 طرح پایان یافته کاربردی در بخش گیاه پزشکی شامل طرح بررسی میزان کشندگی حشره کش ها بر میزان کارایی حشره کش مونتو علیه پسیل پسته، طرح تاثیر ph افوریا و مونتو برکفشدوزک، طرح مقایسه تأثیر مصرف خاکی و برگی کلسیم بر عارضه لکه پوست استخوانی پسته، طرح اثرات روغن پاشی زمستانه بر روی سرخشکیدگی ارقام پسته ودیگر طرح ها ارایه و بررسی شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید