Iranian Agriculture News Agency

جنگل یکی دیگر از حافظانش را از دست داد

دکتر منصور عبایی استاد حشره‌شناسی، یکی دیگر از حافظان جنگل بود که دیروز چشم از جهان فروبست.

جنگل یکی دیگر از حافظانش را از دست داد


دکتر منصور عبایی استاد حشره‌شناسی، یکی دیگر از حافظان جنگل بود که دیروز چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرنگار ایانا، دکتر منصور عبایی متولد 29 آذر 1318 و عضو کمیته گیاهپزشکی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بود. وی از اعضای بازنشسته هیأت علمی مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور بود که مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران در رشته گیاهپزشکی و دکترایش را از دانشگاه مونیخ آلمان در رشته حشره‌شناسی جنگل گرفت.

عبایی از پیشکسوتان رشته آفات و بیماری‌های جنگل به‌شمار می‌آید و بخش زیادی از متخصصان فعلی و حشره‌شناسان جوان حوزه جنگل، در تدوین پایان‌نامه‌های خود از راهنمایی‌های وی بهره ‌برده‌اند. این حشره‌شناس پیشکسوت یک ماه قبل برای سرکشی به شمشادهای مازندران که تحت هجوم آفت شب‌پره شمشاد قرار گرفته‌اند، به مازندران سفر کرد و پس از بازگشت از سفر به‌دلیل کسالت و احساس ناراحتی در ریه در بیمارستان عرفان بستری شد. شدت گرفتن مشکلات ریوی وی باعث شد با تشخیص دو تن از پزشکان، به بیمارستان مسیح دانشوری منتقل شود، اما متأسفانه شامگاه دیروز، در سن 77 سالگی چشم از جهان فروبست.

منصور عبایی نویسنده کتاب‌های متعددی ازجمله "آفات درختان و درختچه‌های جنگلی و غیرمثمر ایران"، "حشره‌شناسی جنگل: آفات درختان و درختچه‌های جنگلی، جنگل‌کاری‌ها، فضای سبز شهری، مناطق بیابانی و کویری"، "واژه‌نامه حشره‌شناسی (معادل‌ها و تعریف‌ها) ریخت‌شناسی بیرونی"، "تاریخ علوم منابع طبیعی ایران" و چندین کتاب در حوزه آفات درختان زینتی و گلخانه‌ای است.

وی در طول دوران حیات خود در سمت‌های مختلف تلاش کرد تا با فعالیت‌های غیرانتفاعی، گامی در راه حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور بردارد. به همین دلیل به همراه سایر همکارانش انجمن حشره‌شناسی ایران را بنیان نهاد و به‌عنوان رئیس هیأت‌مدیره این انجمن، تشکیلاتی غیردولتی در حوزه حشره‌شناسی ایجاد کرد.

عبایی همچنین عضو هیأت تحریریه مجله جنگل ایران و مجلات دیگر این حوزه بود. به پاس تلاش‌های این محقق پیشکسوت، در دومین آیین نکوداشت مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی که توسط گروه علوم کشاورزی و منابع طبیعی فرهنگستان علوم در محل این فرهنگستان برگزار شد، وی به‌عنوان محقق برجسته منابع طبیعی سال 1394 انتخاب شد.

مراسم تشییع این استاد گران‌قدر احتمالاً روز سه‌شنبه 21 دی‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. مراسم بزرگداشت آن مرحوم نیز روز پنج‌شنبه 23 دی‌ماه برگزار می‌شود./

L-951019-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید