Iranian Agriculture News Agency

وزیر توسعه سرمایه‌گذاری قزاقستان خبر داد:

اجرای هشت پروژه مشترک بین ایران و قزاقستان/ امضای نخستین‌ موافقت‌نامه مشترک در حوزه انرژی

وزیر توسعه سرمایه‌گذاری جمهوری قزاقستان گفت: هشت طرح مشترک بین ایران و قزاقستان به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در دست اجراست که دو طرح آن به پایان رسیده و شش طرح دیگر در حال انجام است.

اجرای هشت پروژه مشترک بین ایران و قزاقستان/ امضای نخستین‌ موافقت‌نامه مشترک در حوزه انرژی



وزیر توسعه سرمایه‌گذاری جمهوری قزاقستان گفت: هشت طرح مشترک بین ایران و قزاقستان به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در دست اجراست که دو طرح آن به پایان رسیده و شش طرح دیگر در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر توسعه سرمایه‌گذاری جمهوری قزاقستان امروز در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی، علمی و فرهنگی با ایران که با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و تعدادی از فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، با اشاره به رابطه خوب بین سران دو کشور گفت: در سال های اخیر 11 دیدار رسمی بین ایران و قزاقستان صورت گرفته است که موجبات استفاده از ظرفیت‌های طرفین را فراهم می‌سازد.

ژنیس کاسیم‌بک ادامه داد: پتانسیل‌های دو کشور برای تعاملات اقتصادی، علمی و فرهنگی بسیار زیاد است، اما از آن به طور کامل استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به کاهش حجم گردشگری بین دو کشور در سال‌های اخیر، گفت: قزاقستان سیاست‌های جدی را برای توسعه حجم گردشگری و صنعتی‌سازی در کشور خود دارد که همکاری با ایران در دستیابی به نتیجه مطلوب این سیاست ها مدنظر است.

وزیر توسعه سرمایه‌گذاری قزاقستان همچنین ابزار امیدواری کرد سند مربوط به صدور ویزا برای گردشگران گروهی در سفر آقای روحانی به قزاقستان به امضا برسد.

کاسیم‌بک با بیان اینکه قزاقستان در 10 سال اخیر بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کرده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه عضو قزاقستان اتحادیه گمرکی و اتحادیه روسیه است، می‌تواند دروازه ورود تجار ایرانی به بازار بزرگی متشکل از 185 میلیون نفر باشد.

وی با اشاره به جایگاه ذخایر منابع طبیعی این کشور در سطح جهانی، گفت: قزاقستان تمام معادن از جمله کروم، روی، طلا، زغال‌سنگ، اورانیوم، آهن و مس در کشور دارد و می تواند در این حوزه همکاری های خوبی در آینده با ایران هم داشته باشد ضمن اینکه در حال حاضر 19 شرکت ایرانی در معادن مس ما در حال فعالیت هستند.

وزیر توسعه سرمایه‌گذاری قزاقستان اظهار داشت: این کشور برنامه های جدیدی نیز برای خصوصی‌سازی مؤسسات و شرکت‌های دولتی دارد که فرصت های خوبی را برای همکاری بین دو کشور در زمینه های انرژی و معدن فراهم می سازد.

کاسیم‌بک همچنین از امضاء نخستین‌ موافقت‌نامه مشترک در حوزه انرژی با ایران خبر داد و گفت: بر اساس این موافقت نامه کشور ایرانی در استان‌های جنوبی قزاقستان، نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر احداث کند.

وی به برنامه آتی همکاری با ایران در تولید دارو اشاره کرد و افزود: همچنین چند سند همکاری در خصوص احداث و راه اندازی راه‌آهن شمال به جنوب از قزاقستان به ترکمنستان سپس به ایران به امضا رسیده است.

وزیر توسعه سرمایه‌گذاری قزاقستان تاکید کرد: از روس‌ها و چینی‌ها می‌خواهیم تا از این مسیر کالاهایشان را به خلیج فارس بفرستند، ضمن اینکه به دنبال اصلاح زیرساخت‌های خود در کشورمان هستیم که ایجاد 70 هزار کیلومتر جاده جدید از جمله آنها به شرکت‌های خدمات فنی مهندسی به ایران می‌توانند با توجه به تجارب‌شان با ما همکاری داشته باشند.

راه‌اندازی خط پرواز تهران ـ آلماتی خبر دیگری بود که کاسیم بک در این دیدار به آن اشاره کرد و گفت: از طرف ایرانی می خواهیم تا راه‌اندازی خط پرواز مستقیم تهران ـ آستانه را پیگیری کند.

وی در پایان از ارائه تسهیلات قزاقستان به سرمایه‌گذاران خارجی از جمله ایرانی خبر داد و گفت: معافیت بر درآمد و معافیت بر اموال تا 10 سال از جمله تسهیلاتی است که به سرمایه‌گذاران خارجی می‌دهیم.

لازم به ذکر است؛ در پایان این دیدار سند یادداشت تفاهم پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی ایران و قزاقستان توسط محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران و ژنیس کاسیم بک وزیر سرمایه گذاری و توسعه جمهوری قزاقستان به امضا رسید./

G-950921-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید