Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

کلزا رقیب جو شد/ سطح کشت جو تاکنون یک میلیون و 200 هزار هکتار

در حالی که کشت جو در مناطق معتدل و گرم هنوز باقی مانده است، سطح کشت کنونی در حال حاضر به یک میلیون و 200 هزار هکتار رسیده است.

کلزا رقیب جو شد/ سطح کشت جو تاکنون یک میلیون و 200 هزار هکتار


در حالی که کشت جو در مناطق معتدل و گرم هنوز باقی مانده است، سطح کشت کنونی در حال حاضر به یک میلیون و 200 هزار هکتار رسیده است.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: بر اساس برنامه، سطح زیر کشت محصول جو باید به یک میلیون و 500 هزار هکتار برسد که نسبت به سال گذشته با اندکی کاهش روبه‌رو است.

کاوه خاکسار افزود: در سال گذشته سطح سبز جو در کشور یک میلیون و 550 هزار هکتار بود، اما امسال به‌دلیل کمی بارندگی در مناطق دیم کشور و همچنین پایین بودن قیمت جو پیش‌بینی می‌شود که سطح زیر کشت کاهش یابد، اما با افزایش عملکرد مشکلی از لحاظ میزان تولید نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 700 هزار هکتار کشت دیم محصول جو در کشور انجام شده و میزان سطح کشت آبی این محصول نیز 530 هزار هکتار است.

خاکسار ادامه داد: در سال گذشته شرایط برای تولید جو مناسب بود و به رقم سه میلیون و 800 هزار تنی دست پیدا کردیم، در حالی که برنامه ابلاغی سال گذشته سه میلیون و 300 هزار تن بود.


پیش‌بینی تولید بیش از سه میلیون و 500 هزار تن جو در کشور

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: هنوز پیش‌بینی برای میزان تولید جو در سال جاری زود است، زیرا بخشی از اراضی کشور هنوز به زیر کشت نرفته است، اما مطابق برنامه ابلاغی، تولید سه میلیون و 500 هزار تنی انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: پایین بودن قیمت جو یکی از معضلاتی است که باعث شده کشاورزان رغبت خود را برای تولید این محصول از دست بدهند و محصولات دیگری همچون کلزا و سایر دانه‌های روغنی را جایگزین محصول جو کنند.

خاکسار تأکید کرد: اگر مسائل بازرگانی جو حل و فصل شود و این محصول بتواند قابلیت رقابت با سایر محصولات همچون گندم و کلزا را پیدا کند، به‌طور قطع کل نیاز کشور تأمین خواهد شد.


قیمت جو، قربانی محصولات پروتئینی

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: به‌دلیل تأثیری که قیمت جو بر محصولات پروتئینی همچون شیر، گوشت و مرغ می‌گذارد، دولت مجبور است قیمت این نهاده را پایین نگه دارد. از طرف دیگر هزینه‌های تولید برای کشاورزان بالا است و صرفه اقتصادی ندارد؛ بنابراین به کشت محصولات دیگر روی می‌آورند.

وی همچنین گفت: قیمت جوی وارداتی از 600 تا 750 تومان در نوسان است و کشاورز برای آنکه محصول برایش صرفه اقتصادی داشته باشد، باید گران‌تر بفروشد.

خاکسار در ادامه افزود: قیمت تضمینی محصول جو در سال گذشته حدود یک‌هزار و دو تومان بود که یک میلیون و 200 هزار تن از این محصول به‌صورت تضمینی خریداری شد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه هنوز قیمت تضمینی محصول جو برای سال جاری اعلام نشده است، اما وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد قیمت یک‌هزار و 92 تومانی را داده است.

خاکسار در پایان اضافه کرد: ظرف برنامه‌ای 10 ساله قصد داریم که میزان تولید محصول جو را به چهار میلیون و 500 هزار تن برسانیم، در حالی که میزان نیاز کشور به این محصول بیش از پنج میلیون تن بوده، اما امیدواریم ضریب خوداتکایی بالای 90 درصدی محقق شود./

M-950917-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید