Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی در گفت‌و گو با ایانا:

تأخیر در تک‌نرخی کردن ارز، پایه‌های اقتصاد کشاورزی را می‌لرزاند

بخش کشاورزی که از آن به‌عنوان آسیب‌پذیرترین پایه‌های اقتصاد ایران یاد می‌کنند، طی این سال‌ها که ارز دونرخی بوده، بسیار مورد اجحاف واقع شده است. کارشناسان این بخش معتقدند که فعالان این صنعت به ندرت موفق به اخذ ارز دولتی برای واردات مهم‌ترین محصولات کشاورزی شده‌اند.

تأخیر در تک‌نرخی کردن ارز، پایه‌های اقتصاد کشاورزی را می‌لرزاند


بخش کشاورزی که از آن به‌عنوان آسیب‌پذیرترین پایه‌های اقتصاد ایران یاد می‌کنند، طی این سال‌ها که ارز دونرخی بوده، بسیار مورد اجحاف واقع شده است. کارشناسان این بخش معتقدند که فعالان این صنعت به ندرت موفق به اخذ ارز دولتی برای واردات مهم‌ترین محصولات کشاورزی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایانا، این روزها بعد از اینکه دولت بودجه 96 را به مجلس تقدیم کرد و معلوم شد نرخ ارز دولتی یا همان مبادله‌ای سه‌هزار و 300 تومان تعیین شده، گمانه‌زنی‌ها برای تک‌نرخی شدن ارز قوت گرفته و همه دست‌اندرکاران منتظرند ببینند سرانجام دولت تصمیم دارد ارز را طبق وعده‌هایی که داده تک‌نرخی کند یا خیر؟

اگرچه طی روزهای گذشته محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری طی نشستی با نمایندگان مطبوعات اعلام کرد "ساز و کار تک‌نرخی شدن ارز به سال آینده موکول شده است"، اما اقتصاددانان به‌ویژه زبدگان اقتصاد کشاورزی معتقدند که چون صنعت کشاورزی یکی از پایه‌های اساسی توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود، کوتاهی دولت و به تأخیر انداختن این امر می‌تواند تبعات ناخوشایندی را برای واردات مهم‌ترین محصولات و فناوری‌های کشاورزی و حتی تولیدات و به تبع آن صادرات این محصولات داشته باشد.

طبق این گزارش، از هفته گذشته با تغییراتی که در وضعیت نرخ آزاد ارز شاهد بودیم، قیمت‌ها به سه‌هزار و 800 تومان رسید و همین امر همچون گذشته داغ دل بسیاری از فعالان اقتصادی و دست‌اندرکاران در صنعت کشاورزی را تازه کرده است.

درباره محصولات کشاورزی، تک‌نرخی شدن ارز نه‌تنها منجر به توسعه صادرات می‌شود، بلکه واردات نیز از رونق بی‌بهره نخواهد ماند.

محمدباقر علوی‌طالقانی، کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا می‌گوید: کشاورزی جزو آسیب‌پذیرترین بخش اقتصادی کشور است، به‌ویژه که این آسیب‌پذیری در نوسانات ارز بیشتر مشهود می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تک‌نرخی شدن ارز می‌تواند حتی در واردات محصولات و فناوری‌های کشاورزی ارزآوری داشته باشد، افزود: متأسفانه طی سال‌های گذشته، بخش کشاورزی نتوانسته برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی، ارز‌آوری چندانی داشته باشد حتی نتوانسته از ارز دولتی برای واردات ضروری محصولات کشاورزی و همچنین صادرات بهره‌مند شود که متأسفانه همین موضوع تبعات ناخوشایندی برای این زیربنای اقتصادی به‌دنبال داشته است.

علوی‌طالقانی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته، ارزآوری بخش کشاورزی برای تأمین نیازهایش بسیار ناچیز بوده است، بیان کرد: واردکنندگان برای واردات محصولات استراتژی کشاورزی همچون سموم و کود شیمیایی و حتی فناوری‌های مهم بخش کشاورزی همچون تجهیزات تأمین آب، تجهیزات آبیاری تحت فشار و ماشین‌‌آلات کشاورزی مجبور به استفاده از ارز آزاد شدند، در حالی که می‌توانستند با حمایت دولت از ارز مبادله‌ای یا همان ارز دولتی استفاده کنند و ضرر کمتری نیز متحمل شوند.

به گفته وی، نوسانات نرخ ارز که حاصل کوتاهی دولت در تک‌نرخی کردن آن بوده منجر به گرفتن توان رقابتی در بخش صادرات و حتی خودکفایی در تولید سایر محصولات کشاورزی شده است.

کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی عنوان کرد: قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی در ایران بسیار بیشتر از تولیدات سایر کشورها است؛ لذا همین آسیب‌پذیری‌ها باعث شده تا توانایی رقابت در بازارهای بین‌المللی را از دست بدهیم. تأثیری که تک‌نرخی شدن ارز می‌تواند در بخش کشاورزی داشته باشد، این مشکلات را به وضوح کاهش خواهد داد.

به گفته علوی‌طالقانی، قیمت تمام‌شده کالا در بخش کشاورزی، بار سنگینی است بر دوش اقتصاد کشور.

وی با بیان اینکه با نوسانات نرخ ارز، قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی رو به افزایش گذاشته است، یادآور شد: با تک‌نرخی شدن ارز، تعرفه واردات نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و به تبع، این به نفع تولیدکننده است چراکه با واردات تکنولوژی به‌روز، کارگرپذیری کاهش یافته و راندمان بخش کشاورزی با تغییرات توسعه‌ای روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش ایانا، کارشناسان اقتصاد کشاورزی بر این امر اتفاق نظر دارند که تک‌نرخی شدن ارز وضعیت کشاورزی را که از آن به‌عنوان پایه‌های اقتصادی یاد می‌کنند بهبود خواهد بخشید./

N-950916-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید