Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور به ایانا خبر داد:

مصرف سالانه 37 هزار تن آفت‌کش در کشور/ تغییر فرمولاسیون سموم شیمیایی کلید خورد

استفاده از مواد افزودنی و اصلاح‌کننده‌های سموم شیمیایی به‌عنوان روشی جدید در دنیا مطرح است که در کشور نیز به‌دنبال آن هستیم.

مصرف سالانه 37 هزار تن آفت‌کش در کشور/ تغییر فرمولاسیون سموم شیمیایی کلید خورد


استفاده از مواد افزودنی و اصلاح‌کننده‌های سموم شیمیایی به‌عنوان روشی جدید در دنیا مطرح است که در کشور نیز به‌دنبال آن هستیم.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور امروز در نشست روز جهانی بدون سم که با حضور صاحب‌نظران این حوزه در محل سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد، گفت: در راستای برندسازی سموم شیمیایی بیش از 450 تا 500 درخواست به این سازمان ارائه شده است.

یحیی ابطالی افزود: در راستای ارتقاء کیفی سموم شیمیایی در کشور، اقدامات مناسبی به انجام رسیده و تفاهمنامه‌های جدیدی منعقد شده است؛ به‌گونه‌ای که آفت‌کش‌ها یک بار ثبت می‌شوند و برای دفعات مختلف نیازی به ثبت مجدد ندارند.

وی از تغییر فرمولاسیون سموم شیمیایی خبر داد و خاطرنشان کرد: سازمان حفظ نباتات کشور حرکت به سمت سموم کم‌خطرتر را در دستور کار دارد و در این راستا تعدادی از شرکت‌های تجاری وارد شده‌اند.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: در راستای کاهش استفاده از حلال‌هایی چون زایلن تلاش شده است و در این راستا با پتروشیمی‌ها به تفاهم رسیده‌ایم که از حلال‌های غیرزایلن استفاده کنند.

ابطالی تصریح کرد: در راستای امنیت غذایی لازم است بتوانیم با عوامل خسارت‌زا به‌گونه‌ای مقابله کنیم که بر عملکرد محصول تأثیری نداشته و از کیفیت آن نیز نکاهد.

وی یادآور شد: بیش از 600 عامل خسارت‌زا در کشور وجود دارد که در دنیا از روش‌های زراعی، بیوتکنیکال و حتی سم‌پاشی برای مقابله با آنها استفاده می‌کنند که این عملیات کمتر از 10 درصد را به خود اختصاص داده است.

ابطالی درباره میزان مصرف سم در ایران تأکید کرد: سالانه 10 تا 12 هزار تن آفت‌کش به‌صورت تکنیکال و 20 تا 25 هزار تن سم آماده مصرف در کشور برای مقابله با عوامل فوق به مصرف می‌رسد که باید تلاش کنیم برای افزایش کیفیت سموم فوق و کاهش مصرف، اقدامات خاصی انجام دهیم.


کشاورزی دانش‌بنیان، روشی برای تولید محصولی سالم‌تر

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: در راستای دانش‌بنیان کردن کشاورزی، توصیه‌های فنی خاصی را برای محصولات سالم به‌کار گرفته‌ایم که امیدواریم در آینده افزایش یابد.

وی همچنین گفت: در شرایط حاضر که میزان آب رو به کاهش است، باید تلاش کنیم از روش‌هایی استفاده کنیم که سموم شیمیایی اثربخش باشد و باعث آلودگی‌های زیست‌محیطی نشود.

ابطالی در ادامه افزود: استفاده از مواد افزودنی و اصلاح‌کننده‌ها به‌عنوان روش‌هایی جدید در دنیا مطرح است که در قالب نشست‌های تخصصی خاص تلاش می‌کنیم که بتوانیم از روش‌های جدید فوق در کشور بهره بگیریم تا بدین‌ترتیب افزایش کارایی آب را شاهد بوده و دوام آفت‌کش‌ها را نیز افزایش دهیم.

وی در پایان بیان کرد: کاهش مصرف آفت‌کش‌ها در پاره‌ای از موارد به نفع تولید است،‌زیرا باعث می‌شود که محیط زیست حفظ شده و گیاهان سالم‌تری نیز تحویل جامعه شود.

گفتنی است، نشست تخصصی فوق تا عصر امروز به مناسبت روز جهانی بدون سم در سازمان حفظ نباتات کشور برپا است./

M-950913-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید