Iranian Agriculture News Agency

پروژه جدید اتحادیه اروپا میزان سموم آب طی سه ساعت؛

دانشمندان دستگاهی با "زمان واقعی" برای کنترل آلودگی اقیانوس‌ها ساختند

پروژه جدید اتحادیه اروپا به نام SMS، به منظور توسعه سیستم نظارت پروژه "زمان واقعی" برای کنترل کیفیت آب به‌گونه‌ای مؤثرتر و با سرعت بیشتر برای تشخیص سطح آلودگی در اقیانوس‌ها راه‌اندازی شده است.

دانشمندان دستگاهی با "زمان واقعی" برای کنترل آلودگی اقیانوس‌ها ساختند


پروژه جدید اتحادیه اروپا به نام SMS ، به منظور توسعه سیستم نظارت پروژه "زمان واقعی" برای کنترل کیفیت آب به‌گونه‌ای مؤثرتر و با سرعت بیشتر برای تشخیص سطح آلودگی در اقیانوس‌ها راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایانا به نقل از وب‌سایت The FishSite ، آلودگی آب دریا‌ها نه‌تنها تنوع زیستی را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ بلکه باعث برهم خوردن تعادل زیر آب هم می‌شود که در نتیجه می‌تواند روی فعالیت‌های اقتصادی از جمله شیلات، آبزیان و گردشگری تاثیر بگذارد. دانشمندان در طی چند سال بر روی روش‌ و فناوری‌های نظارت کار کرده‌اند تا بتوانند سیستم هشداردهنده آلودگی‌های اقیانوسی که برای سلامت انسان و محیط زیست خطر دارد، عرضه کنند.

اما متأسفانه، در حال حاضر روش‌های تشخیص آلودگی آب دریاها، گران قیمت هستند و زمانی که وضعیت آلودگی آب نگران کننده می شود، تا پنج روز طول می‌کشد تا دانشمندان بتوانند هشدار لازم را درباره وضعیت کیفیت آب به عموم یا افراد کارشناس بدهند.

این در حالی است که روش های سنتی نیاز به افراد متخصص و تجهیزات سنگین دارد؛ در واقع محققان مجبور به استفاده از قایق برای رفتن بر روی منطقه مورد نظر هستند تا بتوانند نمونه گیری از آب انجام دهند و سپس باید به آزمایشگاه برگردند تا در آزمایشگاه آزمایش‌های لازم برای تست کیفیت آب دریا انجام شود.

بنابراین مسئله باعث شد تا انگیزه راه‌انداری پروژه SMS اتحادیه اروپا شکل بگیرد. تیم پروژه SMS ، ترکیبی از دانشمندان ​​ و آژانس‌های محیط زیستی است که در حال کار بر روی توسعه ابزار نظارتی ومقرون به صرفه هستند که استفاده از ان آسان خواهد بود و نظارت در زمان واقعی با نمونه‌گیری محلی و تجزیه و تحلیل انجام می‌شود.

(استاد) پالسچی Professor Palleschi ، هماهنگ کننده این پروژه توضیح داد: "ایده‌ای که پشت تحقیقات ما قرار دارد،‌ توسعه دستگاهی است که در یک شناور در اقیانوس قرار می گیرد و می‌تواند برای تجزیه و تحلیل کیفیت آب دریا در زمان واقعی و بدون دخالت انسان و به گونه‌ای مطمئن‌تر استفاده شود."

وی در ادامه گفت: "دستگاه ما قادر خواهد بود، تا از طریق اتصال بی سیم، در مورد آلودگی آب طی دو ساعت به جای پنج روز نسبت به هشدار، اقدام کند."

سنسورهای توسعه یافته اجازه می‌دهد تا دستگاه، مواد خطرناک تحت چارچوب دستورالعمل آب ( Water Framework Directive ) (1) را شناسایی کند. این دستگاه برای تشخیص چهار دسته از آلاینده‌ها خواهد بود.

در این پروژه چند مرکز تحقیقاتی همکاری می کنند که می توان به توسعه سنسورها توسط دانشگاه رم، Tor Vergata ، برای تشخیص سموم جلبک دریایی مانند اُکادایک اسید ( Okadaic Acid )، ساکسیتوکسین Saxitoxin ، دوموئیک اسید ( Domoic Acid ) و پالیتوکسین ( Palytoxin ) اشاره کرد. همچنین Microbia Environnement (2) در زمینه توسعه سنسور برای تشخیص گونه‌های جلبک سمی فعالیت دارد. همچنین دانشگاه Hassan II of Mohammedia کازابلانکا - طراحی و توسعه حسگرهایی برای تشخیص دارو (سولفونامیدها) را انجام می‌دهد و در نهایت، سنسور ICN (3) را برای تشخیص ترکیبات شیمیایی، مانند آفت‌کش‌ها ( Tributyltin )، علف کش (دیرن) و مقاوم در برابر گرما ( PentaBDPE ) طراحی کرده است.

گفتنی است داده‌ها، توسط سنسور‌هایی که به صورت محلی در شناورهای ساحلی و برنامه‌های کامپیوتری ذخیره شده، به بخش مرکزی از طریق یک اتصال بی سیم فرستاده می‌شود. این اطلاعات در زمان واقعی، می تواند به شکل هشدار اجازه دهد تا افراد و کارشناسان نسبت به واکنش سریع و تصمیم‌گیری آگاهانه در شرایط مدیریت بحران اقیانوس اقدام کنند.

Linda Medlin ، از Microbia Environnement تاکید کرد: "ما متوجه نیستیم، که کنترل کیفیت آب دریا برای سلامت انسان بسیار مهم است."

وی افزود: "برای مثال، تجمع سموم در صدف، می تواند پیامدهای شدیدی بر سلامت انسان داشته باشد. چراکه با خوردن چنین سخت پوستان مسمومی اثرات تهدیدکننده‌ عصبی به دنبال دارد. علائم به سرعت آغاز شده،‌ به طوری که زمان متوسط بین مصرف و آغاز علایم یک ساعت است که می تواند به دلیل نارسایی تنفسی ناشی از فلج طی 12 ساعت، انسان جانش را از دست بدهد."

استاد پالسچی یادآور شد: "این یک بحران است، که ما سعی می کنیم تا برای جلوگیری از آن، با ارائه ابزار مناسب و حرفه ای نظارت بهتری بر کیفیت آب دریا داشته باشیم؛ چراکه این مسئله برای محیط زیست و انسان مفید خواهد بود."/


ترجمه: فرحناز سپهری


پی‌نوشت:

١- Water Framework Directive : دستورالعملی است که اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو تحت این دستورالعمل، ‌برای رسیدن به وضعیت کمی و کیفی تمام آب دریا‌ها اقدام می کنند.

٢- Microbia Environnement : مرکزی است در فرانسه که در زمینه تشخیص مولکولی در حوزه میکروبیولوژی محیطی تخصص دارد و وظیفه اش بررسی و پیش‌بینی میزان خطر میکروبی به عنوان یکی از اهداف تامین امنیت منابع آب است.

٣- ICN : یک شرکت دارویی بین المللی که تحقیق، نوآوری، توسعه، تولید دارو و توزیع محصولات با بالاترین کیفیت میان بیماران، مصرف کنندگان و شرکایش ازجمله فعالیت‌هایش به‌شمار می‌آید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید