Iranian Agriculture News Agency

حفظ ذخایر ماهی برای سازگاری با تغییرات آب و هوا در سواحل آفریقا

مبارزه با صید بی‌رویه یکی از اهداف کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوا کاپ 22 (COP22) در مراکش است.

حفظ ذخایر ماهی برای سازگاری با تغییرات آب و هوا در سواحل آفریقا

مبارزه با صید بی‌رویه یکی از اهداف کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوا کاپ 22 (COP22) در مراکش است.

اگر جوامع ماهیگیری مستقر در سواحل آفریقا بر مشکلات بسیاری در گذشته غلبه کرده‌اند، ولی در حال حاضر با چالش‌‍های بی‌سابقه‌ای روبرو هستند. بسیاری از ساکنان سواحل آفریقا، از راه ماهیگیری امرار معاش می‌کنند که گرم شدن زمین، اسیدی شدن اقیانوس‌ها، همچنین افزایش سطح آب دریا ساکنان را تحت تاثیر قرار داده‌است. کاهش ذخایر ماهی در حال حاضر توسط تغییرات آب و هوا تشدید می‌شود.

جوامع ساحلی اغلب چاره دیگری جز ماهیگیری ندارند. یکی از بهترین راه‌های تقویت سازگاری با تغییرات آب و هوا در جوامع ساحلی حفظ ماهیگیری است. حفاظت از این منابع دریایی البته آسان نیست. در بسیاری از گزارش‌ها، از جمله در گزارش 2014 در مورد توسعه آفریقا در کشاورزی، ماهیگیری و سرمایه به چگونگی تامین منابع مالی برای انقلاب سبز و آبی یعنی انقلاب در کشاورزی و شیلات در آفریقا اشاره شده است. در گزارش ضمن اشاره فوق به میزان صیدهای اعلام نشده و غیر قانونی که باعث کاهش ذخایر در منطقه غرب آفریقا، نسبت به کاهش ذخایر ماهی در اثر صید غیر قانونی هشدار داده شده‌است.

برخی از دولت‌ها مانند موریتانی و سیشل به دلیل حساسیت بالای این موضوع، اقدام به ایجاد ساز و کاری به نام « طرح ماهیگیری شفاف» در اوایل سال 2015 کرده‌اند. هدف این ساز و کار حفاظت از ذخایر ماهیان از طریق اصول شفافیت و مشارکت است. مسئله مهم در این طرح شناسایی ذینفعان و هدف بین‌المللی برای درک بهتر کشورها در مشکل دسترسی به منابع شیلات است. موضوع دیگر در این طرح ماهیگیری شفاف این است که با چه میزان منابع مالی، چه میزان ماهی صید شود. پاسخ این موضوعات در قالب امضای یک تفاهم نامه برای بهبود مدیریت از طریق فرآیند مشورت مشترک بین کشورها در خصوص برداشت از منابع دریایی به نفع شهروندان تعریف شده‌است. این طرح در کشورهای دیگر مانند گینه، سنگال و اندونزی نیز در حال شکل‌گیری است. در واقع این طرح فقط حفاظت از ذخایر ماهی مانند طرح‌های دیگر نیست. بلکه این طرح بیشتر رویکرد حمایت از ذی‌نفعان وابسته به ماهیگیری را دارد. دو اصل کلیدی مهم در این ساز و کار «شفافیت و مشارکت گسترده و ارتقاء اطمینان» است که از طریق بحث‌های گسترده برای مدیریت موثر یک منبع استراتژیک یعنی ماهیگیری در این کشورها عملی خواهد شد.

شفافیت در این طرح نه تنها از فساد در عقد قراردادها با ناوگان‌های ماهیگیری خارجی جلوگیری می‌کند، بلکه با اتخاذ تدابیر و سیاست‌های بهتر در جهت بهبود تصمیم‌گیری دولت‌ها نیز موثر است. در واقع شفافیت بهبود کیفیت مدیریت دولت‌هاست. دولت‌ها شریک‌های ضروری این طرح هستند. آنها می‌دانند که مدیریت بهتر شیلات به نفع کشورشان است و در واقع بهبود تامین مواد غذایی و اشتغال و درآمدزایی به تقویت سازگاری با تغییرات اقلیم منجر می‌شود. بخش صنعت نیز به تناسب از این طرح سود خواهد برد، زیرا با بهبود مدیریت شیلات، تولید ذخایر ماهی در دسترس‌تر و پایدارتر خواهد بود. به همین دلیل یکی از اهداف طرح شفافیت ماهیگیری تقویت بخش خصوصی است. همه این اقدامات هم باید در جهت بهره‌مندی جوامع ساحلی آفریقا برای سازگاری با تغییرات آب و هوا باشد./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو


منبع: لوموند

http://www.lemonde.fr/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید