Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با ایانا:

کمبودی در واکسن تب‌برفکی نداریم/ مشارکت اندک دامداری‌های صنعتی در اجرای طرح واکسیناسیون

سازمان دامپزشکی از وجود واکسن تب‌برفکی به حد کافی در سال جاری خبر داد.

کمبودی در واکسن تب‌برفکی نداریم/ مشارکت اندک دامداری‌های صنعتی در اجرای طرح واکسیناسیون


سازمان دامپزشکی از وجود واکسن تب‌برفکی به حد کافی در سال جاری خبر داد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه در سال جاری، واکسن تب‌برفکی به اندازه کافی تءمین شده است.

داریوش جهان‌پیما با اشاره به مشکلاتی که سال گذشته درباره اپیدمی تب‌برفکی در کشور به وجود آمد، افزود: امسال برای جلوگیری از شیوع این بیماری، تدابیر لازم اندیشیده شده و در حال حاضر فاز دوم واکسیناسیون در پوشش جمعیت دام سنگین به اتمام رسیده است.

وی عنوان کرد: اکنون از ابتدای ماه جاری (آبان) پوشش جمعیت دام سبک آغاز شده که قرار است 30 میلیون رأس گوسفند و بز عشایر، قبل از کوچ واکسینه شوند. این طرح در استان‌هایی مانند ایلام، خوزستان و چهارمحال و بختیاری پیشرفت‌هایی داشته و مشکلی از بابت تامین واکسن وجود ندارد.

به گفته مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، هفت میلیون دز واکسن تب‌برفکی برای دام سبک در نظر گرفته شده که تمام آنها تولید داخلی بوده و واکسیناسیون برای دام سبک به‌صورت رایگان از طرف سازمان دامپزشکی اجرا می‌شود. البته واکسن نیز برای دامدار، هزینه‌ای ندارد.

جهان‌پیما ادامه داد: اما این موضوع برای دام سنگین که چهار میلیون راس را تشکیل داده و 4.5 میلیون دز از واکسن برای این منظور در نظر گرفته شده، کمی متفاوت است؛ زیرا سازمان دامپزشکی به دلیل کمبود بودجه، تنها قادر به تأمین هزینه واکسیناسیون است و دامدار صنعتی مجبور است پول واکسن را متقبل شود.

وی با بیان اینکه تمام واکسن مورد نیاز دام سنگین، وارداتی است، تأکید کرد: این مقدار از طرف اتحادیه دامداران ایران و شرکت نهاده‌های دامی جاهد به کشور وارد شده که خوشبختانه مشکلی از نظر تأمین آن وجود ندارد.

جهان‌پیما در پایان با اشاره به سطح پایین مشارکت دامداران دام سنگین در کشور اظهار داشت: درخواست ما از دامداران صنعتی این است که همکاری با واکسیناتورها را هرچه بیشتر افزایش داده و در راستای پیشگیری از بیماری تب‌برفکی همت کنند./

V-950815-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید