Iranian Agriculture News Agency

حمایت فائو از کشاورزان اتیوپی دربرابر خشکسالی؛

توزیع بذر به‌موقع در اتیوپی، تولید محصول را 85 درصد افزایش داد

توزیع بذر به‌موقع در اتیوپی باعث افزایش تولید محصول و انعطاف‌پذیری جوامع کشاورزی شد.

توزیع بذر به‌موقع در اتیوپی، تولید محصول را 85 درصد افزایش داد


توزیع بذر به‌موقع در اتیوپی باعث افزایش تولید محصول و انعطاف‌پذیری جوامع کشاورزی شد.

به گزارش ایانا از فائو، بیش از 32 هزار تن بذر توسط دولت، سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، سازمان‌های غیردولتی ( NGO ها) و دیگر سازمان‌های بشردوستانه، بین حدود 1.7 میلیون خانوار که دارای کمبود مواد غذایی، در شش منطقه اصلی اتیوپی توزیع شده است.

بنا به گفته دست‌اندرکاران فائو، یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین کمپین‌های توزیع بذر در تاریخ اتیوپی، که با هدف کمک به کشاورزان به‌منظور مقابله با خشکسالی ناشی از ال‌نینو بود، ایجاد شد.

همچنین ‌فائو توانسته با همکاری نزدیک با دولت، این کمپین گسترده را سازماندهی کند. این تلاش‌های مشترک باعث شد با آماده‌سازی برای فصل کاشت در تابستان، حدود 85 درصد مواد غذایی اتیوپی را افزایش دهد.

تا به امروز، فائو توانسته به‌طور مستقیم حدود چهارهزار تن بذر، بین 168 هزار خانوار توزیع کند. برآورد می‌شود که 78 هزار هکتار از زمین‌های کشت شده به بازدهی حدود 170 هزار تن محصول دست یابند.

همچنین برآورد می‌شود، یک تن محصولات زراعی برای هر خانوار در سال یا حدود 0.2 تن برای هر فرد، قادر باشد تا نیاز حداقل غذایی خانواده‌های ذی‌نفع را برای هشت تا 10 ماه برآورده کند.

خشکسالی ناشی از ال‌نینو در دو فصل کاشت در سال 2015 با همراه تلفات در حوزه تأمین بذر خانوارها در سراسر کشور و با مخاطره انداختن امنیت غذایی ملی همراه بود. خشکسالی باعث شد تا در آغاز سال 2016، 10.2 میلیون نفر نیاز اضطراری به مواد غذایی و کمک داشته باشند. در حال حاضر تخمین زده می‌شود که حدود 9.7 میلیون مردم اتپوپی هنوز هم نیازمند کمک باشند.


ایجاد یک تفاوت در معیشت کشاورزان اتیوپی

ارزیابی اخیر فائو نشان می‌دهد انجام عملیات توزیع بذر اضطراری تأثیر مثبتی در سال برداشت 2017 - 2016 می‌گذارد.

آمادو آلاهوری Amadou Allahoury ، نماینده فائو در اتیوپی گفت: "پیش‌بینی می‌شود که مقدار برداشت 2017 - 2016 به‌طور متوسط از مقدار میانگین ​​ بالاتر رود که این یک دستاورد بزرگ دربرابر بدترین خشکسالی به‌شمار می‌آید."

وی خاطرنشان کرد: "ما مفتخر هستیم که با همکاری دولت و سازمان‌های بشردوستانه توانستیم به خانوارها در برابر بحران خشکسالی کمک کنیم."

فائو در اوت و سپتامبر 2016، در مناطقی که بیشترین ضربه را از خشکسالی دیدند و زندگی خانوارهایش بسیار وابسته به کشاورزی بود همچون مناطق امهرا، ارومیا، مناطق جنوبی و تیگری، با انجام ارزیابی مشخص شد، در حدود نیمی از افراد ذی‌نفع از خانواده‌ها که به‌صورت تصادفی انتخاب شده بودند، پس از توزیع بذر، در معرض خطر قرار داشتند، چراکه بذر اضطراری برای فصل کشت، دریافت نکرده بودند.

"من فکر کردم که قادر نخواهم بود امسال گندم کشت کنم، اما زمانی که کمیته روستا به من اطلاع داد که می‌توانم بذر دریافت کنم، توانستم محصول کشت و از نظر مواد غدایی خانواده‌ام را تأمین کنم." این سخنان را میتیکو تفرا Mitiku Tefera ، کشاورز خرده‌پا از منطقه Werababo ، جنوب Wollo ، واقع در ارتفاعات امهرا ( Amhara ) گفت.

همچنین بیش از 93 درصد از افراد ذی‌نفع اعلام کردند که نهاده‌های کشاورزی در زمان فصل کشت 2016، میان آنها توزیع شده و آنها توانستند بذر مورد نظر خود را دریافت کنند. همچنین گفته شد بذرها از کیفیت خوبی برخوردار بودند.

دومینیک برگن Dominique Burgeon ، مدیر بخش حوادث اضطراری و بازسازی فائو ( FAO's Emergency and Rehabilitation Division )، به‌دنبال دیدار از بدترین مناطق آسیب‌دیده از خشکسالی، اظهار داشت: "در حالی که توزیع نهاده‌ها برای فصل برداشت ضروری بود و کشاورزان را تشویق به کشت کرد، در عین حال باید اقداماتی در راستای انعطاف‌پذیری بیشتر کشاورزی در برابر حوادث شدید آب و هوا ادامه یابد."

وی یادآور شد: "در این میان گله‌داران به‌شدت ضربه دیدند و تلاش‌ها برای محافظت از دام باید تسریع شود، به‌منظور تأمین معیشت خانوارها باید اقداماتی در زمینه پرورش نژادهای دامی انجام شود."

البته فائو در این راه گام‌هایی برداشته که می‌توان به تهیه بذر علوفه، تغذیه در مسیر کوچ، بهبود آب و درمان و واکسیناسیون حیوانات اشاره کرد.


کارها و نیازهای آینده

تخمین زده می‌شود که اتیوپی به 45 میلیون دلار به منظور بازسازی حوزه کشاورزی و دامداری نیاز داشته باشد، همچنین با توجه به برآوردها، نیاز بخش کشاورزی کشور از آغاز سال 2016 ، به 91.3 میلیون دلار می‌رسد که بخش عمده‌ای از این بودجه، 36.2 میلیون دلار، با هدف حمایت از سلامت حیوانات، مانند واکسیناسیون و درمان، برای بیش از 2.4 میلیون خانوار دامدار تا پایان سال است.

از اکتبر 2016، فائو، حدود 14 میلیون دلار برای پاسخ به شرایط بحران در نظر گرفت. همچنین این سازمان قرار است 14 میلیون دلار اضافی هم برای حمایت از خانواده‌های دامدار در مناطق آسیب‌دیده تا پایان 2016 در نظر بگیرد.

به‌منظور افزایش انعطاف‌پذیری محصولات و جوامع دامدار، در حال حاضر فائو در حال توسعه استراتژی انعطاف‌پذیری برای حمایت از تلاش‌های دولت اتیوپی و و شرکا برای فراهم کردن مهارت‌های فنی و پتانسیل‌ها در این زمینه است./


ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید