Iranian Agriculture News Agency

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

راه‌اندازی 48 هزار هکتار گلخانه تا سال 1404/ ناآگاهی مردم به سلامت تولیدات گلخانه‌ای

راه‌اندازی 48 هزار هکتار گلخانه تا افق 1404 در دستور کار معاونت باغبانی وزرات جهاد کشاورزی قرار گرفت.

راه‌اندازی 48 هزار هکتار گلخانه تا سال 1404/ ناآگاهی مردم به سلامت تولیدات گلخانه‌ای


راه‌اندازی 48 هزار هکتار گلخانه تا افق 1404 در دستور کار معاونت باغبانی وزرات جهاد کشاورزی قرار گرفت.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: با توجه به شرایط بحرانی آب در کشور انتقال محصولات آب بر به داخل فضای گلخانه‌ای با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب شاه‌بیت افزایش سطح گلخانه‌ها است.

محمدعلی طهماسبی افزود: تولید محصولات آب بر در محیط‌های باز و کنترل نشده باعث هدرروی مقادیر زیادی آب می‌شود که با انتقال این محصولات به داخل گلخانه، می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه انتقال کشت محصولات کشاورزی به گلخانه‌ها علاوه بر صرفه جویی آب از محاسن دیگری نیز برخوردار است، خاطرنشان کرد: در محیط گلخانه کنترل آفات و بیماری نیز بهتر صورت می‌پذیرد در نتیجه محصولات سالم‌تری راونه بازار می‌شود، همچنین محصولات به‌دست‌آمده در گلخانه یکنواخت بوده و بازارپسندی بالایی دارند، به همین دلیل برای صادرات مناسب‌تر هستند، ضمن اینکه در کشت گلخانه همواره دسترسی به محصول متنوع و تازه در تمام طول سال امکان‌پذیر می‌شود.

طهماسبی در پاسخ به این پرسش ایانا که چه محصولاتی در برنامه انتقال کشت به داخل گلخانه‌ها قرار دارند، ادامه داد: هدف بیشتر انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی است، اما تنوع زیادی را می‌توان در این برنامه در نظر گرفت ازجمله میوه‌هایی که نیاز به پیش‌رس دارند، مانند گوجه‌سبز یا انار که هم‌اکنون نیز در حال کشت در داخل گلخانه هستند.

وی در پاسخ پرسش دیگر ایانا مبنی بر اینکه چه مناطقی برای توسعه گلخانه‌ها در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: توسعه گلخانه در مناطق مستعد خواهد بود، در مناطقی که امکان ذخیره انرژی و تولید با کمترین هزینه و بیشترین راندمان در آنها وجود دارد.


بازدهی 10 تا 12 برابری کشت گلخانه‌ای

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای بازدهی تولید را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد، یادآور شد: بر اساس یافته کارشناسان، کشت یک محصول در گلخانه 10 تا 12 برابر بازدهی بالاتری نسبت به محیط‌های کنترل‌نشده دارد، به عبارت دیگر تولید یک هکتار گلخانه، 10 تا 12 برابر توان رقابت بالاتری نسبت به کشت در محیط باز دارد.

طهماسبی تأکید کرد: هزینه تولید در محیط کنترل‌شده با توجه به کاهش هزینه ماشین‌آلات، نهاده، انرژی و نیروی کار کاهش چشمگیری دارد و از نظر اقتصادی برای تولیدکننده باصرفه‌تر است.

وی در پایان با بیان اینکه گاهی نسبت به تولیدات گلخانه‌ای نگاه منفی و عامیانه در بین مردم وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به محیط کنترل‌شده، استفاده از سم کمتر و حضور تعداد افراد محدود در روند تولید محصولات گلخانه‌ای معمولاً از سلامت بالاتری نسبت به محصولات تولیدشده در فضای باز برخودار هستند و مردم باید بدانند این محصولات نه‌تنها آلوده نبوده، بلکه سالم‌تر هستند./

G-950808-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید