Iranian Agriculture News Agency

با استفاده از راهکارهای فائو؛

کشاورزان بوروندی به مقابله با تغییرات آب و هوا می‌روند

کشاورزان بوروندی، با بهره بردن از تکنیک‌ها و روش‌های ارائه‌شده از سوی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، توانسته‌اند به مقابله با تغییرات آب و هوا بروند.

کشاورزان بوروندی به مقابله با تغییرات آب و هوا می‌روند


کشاورزان بوروندی (1) ، با بهره بردن از تکنیک‌ها و روش‌های ارائه‌شده از سوی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، توانسته‌اند به مقابله با تغییرات آب و هوا بروند.

به گزارش ایانا، آب و هوا به‌طور قابل توجهی طی این چند سال تغییر کرده و تأثیر منفی بر کشاورزی گذاشته است، این سخنان را Vénérand Nyandwi ، کشاورز 62 ساله می‌گوید.

Marthe Barumbanze ، کشاورز دیگری که 80 سال سن دارد می‌گوید: "به‌طور معمول ما بذر پاشی در مزارع لوبیا را تا 15 (اکتبر) انجام می‌دهیم. اما امسال، نتوانستیم این کار را انجام دهیم؛ زیرا فصل خشک به‌طور غیرطبیعی طولانی شد و تاکنون چنین چیزی ندیده بودم."

حالا کشاورزان منطقه روستایی تپه‌های بوجومبورا، از اثرات منفی و مخرب آب و هوایی در بخش کشاورزی بسیار گله‌مند هستند.

بر اساس گزارش IPC 2016A (2) ، تغییرات آب و هوایی اثر مخربی بر بخش کشاورزی در بوروندی گذاشته است. در این گزارش آمده است: "کشاورزی خانوادگی، منبع اصلی تأمین مواد غذایی است؛ به این معنا که زندگی حدود 90 درصد از جمعیت بروندی به‌دلیل بلایای طبیعی به مخاطره افتاده است."

این در حالی است که کشاورزی به‌عنوان رکن اصلی امرار معاش اکثریت خانوارهای بروندی به‌شمار می‌رود. در حالی که شیوه‌های نادرست کشاورزی و خطرات آب و هوا این بخش را تهدید می‌کند.

Salvator Ndabirorere ، کارشناس فائو در حوزه مدیریت منابع طبیعی، می‌گوید: "فصل باران بسیار دیر آغاز شده و زود به پایان می‌رسد. در کنار این موارد، رویدادهای شدید آب و هوایی مانند خشکسالی، سیل، تگرگ از دیگر تهدیدها به‌شمار می‌روند."

به‌منطور رو‌به‌رو شدن با چنین مسائلی، فائو برای کمک به کشاورزان و سازگاری فعالیت‌های کشاورزی بوروندی با تغییرات آب و هوا و محدود کردن اثرات نامطلوب آن راهکارهایی ارائه داده است.

برای حل این موضوع، فائو به ترویج با قصد بالا بردن آگاهی کشاورزان درباره تغییرات آب و هوایی، علل و اثرات آن و راه‌هایی برای انطباق با آن همراه با ارائه روش‌های کارشناسان خود، مبادرت کرده است. در این راستا، جوامع کشاورزان که آموزش دیده‌‌اند خود را در برابر این موضوع مسئول می‌بینند، چراکه مقدار زیادی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در بوروندی مربوط به فعالیت‌های کشاورزی مانند آب راکد در مزارع برنج، ضایعات کشاورزی و مانند آن است.

متخصص فائو، می‌گوید: "کشاورزانی که آموزش دید‌ه‌اند، می‌توانند با به کار بردن شیوه‌های کشاورزی یکپارچه به افزایش تولید، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا و حفاظت از خاک، کمک کنند."

فائو کشاورزان را به پرورش اصلاح بذر (3) (مانند لوبیا و ذرت) که دارای عملکرد بالاتر و چرخه تولید کوتاه‌تری هستند، تشویق کرده است.

علاوه بر این، فائو با ترویج مدیریت آب با ساختن سد به‌منظور آبیاری در طول سال کشاورزی، به کمک کشاورزان آمده است. همچنین، کشاورزان را به کشت محصولات در تالاب تشویق کرده، تا بتوانند در فضاهای کوچک، محصول تولید کنند.

ارتقاء اصلاح نژاد دام انعطاف‌پذیر و پرورش آبزیان نیز به عنوان اولویت‌ها در مقابله با تغییر آب و هوا و مسائل امنیت غذایی در نظر گرفته شده است.

همچنین Ndabirorere ، کارشناس فائو در حوزه مدیریت منابع طبیعی خاطرنشان می‌کند: "مربیان فائو به کشاورزان نشان می‌دهند که چگونه ضایعات کشاورزی را مدیریت و بازیافت کنند که از مزیت‌های این کار می‌توان به محدود کردن تأثیرات این ضایعات روی تغییرات آب و هوایی واستفاده از ضایعات برای کوددهی خاک اشاره کرد."

این در حالی است که به گفته کشاورزان مناطق روستایی بوجومبورا، کسی به آنها درباره چگونگی مقابله با تهدیدات آب و هوایی مطلب یا راهکاری تا‌کنون نشان نداده است./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://allafrica.com


پی‌نوشت:

1- Burundi : بوروندی کشوری در مرکز آفریقا و پایتخت آن بوجومبورا است. بروندی کشوری است کوچک در منطقه دریاچه‌های بزرگ که در همسایگی اوگاندا، کنگو، رواندا و تانزانیا قرار دارد. این کشور آفریقای مرکزی، از فقیرترین کشورهای جهان است. وقوع خشکسالی های متعدد و جنگ‌های قبیله‌ای، از عوامل اصلی فقر مردم است. بیش از 92 درصد نیروی کار، در بخش کشاورزی اشتغال دارند و محصولاتی مانند قهوه برای معیشت و صادرات تولید می‌کنند. این کشور، هیچگونه رشد صنعتی نداشته و دولت برای تأمین ضروری‌ترین مایحتاج ‌مردم، با مشکلات زیادی رو‌به‌رو است.

2- Integrated Food Security Phase Classification (IPC) : ابزاری برای تجزیه و تحلیل و بهبود امنیت غذایی است. این مقیاس استاندارد شده در ارتباط با امنیت غذایی، تغذیه و اطلاعات امرار معاش است و توسط واحد تحلیل امنیت غذایی فائو توسعه داده شده است.

3- improved seeds.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید