Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به ایانا خبر داد:

150 هزار تن مرکبات مازاد امسال، نیازمند مشوق صادراتی/ آغاز فصل برداشت پرتقال شمال از 20 آبان

از تولید دو میلیون و 700 هزار تن مرکبات در مازندران 100 تا 150 هزار تن آن مازاد است و باید برای صادرات آن فکر شود.

150 هزار تن مرکبات مازاد امسال، نیازمند مشوق صادراتی/ آغاز فصل برداشت پرتقال شمال از 20 آبان


از تولید دو میلیون و 700 هزار تن مرکبات در مازندران 100 تا 150 هزار تن آن مازاد است و باید برای صادرات آن فکر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: با توجه به تولید مناسب مرکبات در سال جاری پیش‌بینی می‌شود دو میلیون و 700 هزار تن تولید داشته باشیم که یک میلیون و 700 هزار تن آن پرتقال مابقی نارنگی و سایر مرکبات است.

دلاور حیدرپور افزود: تا این تاریخ پیش‌بینی می‌شود که 100 تا 150 هزار تن مازاد تولید در مقایسه با سال گذشته داشته باشیم که باید هرچه سریع‌تر برای آن فکر شود.

وی خاطرنشان کرد: اختصاص یارانه صادراتی و تسهیلات کم‌بهره برای صادرکنندگان ازجمله راهکارهایی است که پیشنهاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: در راستای تنظیم بازار شب عید، مقرر شده که 40 هزار تن ذخیره‌سازی انجام شود و علاوه بر آن سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، 20 هزار تن محصول را از استان‌ها خریداری و سپس به سایر استان‌ها ارسال کند.

حیدرپور تصریح کرد: در حال حاضر حدود 10 تا 15 هزار تن از نارنگی تابستانه برداشت شده و نارنگی‌های اُنشو نیز که تولیدی معادل 600 هزار تن دارد، در مرحله برداشت نوبرانه است.

وی یادآور شد: برداشت پرتقال نیز از 20 آبان‌ماه آغاز می‌شود و اگر مردم پرتقال شمال در بازار می‌بینند، محصول پیش‌رسی است که رنگ‌دهی شده، اما هنوز طعم و مزه خوبی ندارد.

حیدرپور تأکید کرد: افزایش قیمت در بازار پرتقال نداریم، اما نگران آن هستیم که اگر برای میزان مازاد آن فکری نشود، با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو باشیم.


پیش‌بینی افزایش 10 درصدی شلتوک در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: با توجه به تولید مناسب برنج در سال جاری و کشت دوم و راتون پیش‌بینی می‌شود امسال هشت تا 10 درصد افزایش تولید در مقایسه با سال قبل داشته باشیم.

وی همچنین گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال یک میلیون و 250 هزار تن شلتوک تولید شود.

حیدرپور در ادامه افزود: قیمت برنج در کارخانه‌ها بسته به نوع آن از 9 هزار تا 9 هزار و 500 تومان متفاوت است و در سطح خرده‌فروشی نیز تا 11 هزار تومان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی مازندران برای صادرات مازاد نیازمند تسهیلات با بهره کم هستند و علاوه بر آن اختصاص یارانه صادراتی می‌تواند کمک خوبی به این قشر باشد./

M-950802-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید