Iranian Agriculture News Agency

دهمین جلسه ستاد عالی پسته تشکیل شد/ بازرگانان، پسته را مدیریت‌شده و هماهنگ صادر کنند

پس از دو سال و نیم وقفه، دهمین جلسه ستاد عالی بسته کشور با ریاست محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و حضور معاونان وی و فعالان بخش خصوصی این صنعت تشکیل شد.

دهمین جلسه ستاد عالی پسته تشکیل شد/ بازرگانان، پسته را مدیریت‌شده و هماهنگ صادر کنند


پس از دو سال و نیم وقفه، دهمین جلسه ستاد عالی بسته کشور با ریاست محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و حضور معاونان وی و فعالان بخش خصوصی این صنعت تشکیل شد.

این جلسه روز گذشته با هدف بررسی مشکلات صنعت و راه‌های برون‌رفت از آنها بدون حضور نمایندگان رسانه‌ها تشکیل شد، ساعاتی پیش به کار خود پایان داد.

هرچند بر اساس گفته حاضران، در این جلسه حرفی تازه از سوی مسئولان زده نشد، اما خبر تشکیل جلسه این ستاد آن هم پس از حدود سه سال، این امید را در دل تولیدکنندگان و فعالان صنعت تولید پسته به وجود آورد که شاید در آینده‌ای نزدیک شاهد رفع برخی از مشکلات این صنعت باشند.

احمد صادقیان، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران که یکی از حاضران در جلسه ستاد عالی پسته بود، درباره آنچه در این جلسه گذشت به خبرنگار ایانا گفت: جلسه با مطرح شدن مشکلات تولید و بازار پسته از سوی فعالان بخش خصوصی این صنعت آغاز شد و پس از کمی بحث و گفت‌وگو به آنجا رسید که ایران در بازار رقابتی این محصول با چالش‌های زیادی مواجه است و اگر فکری نشود، به‌زودی بازار را به رقیب قدر خود یعنی آمریکا واگذار خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون میزان صادرات پسته ایران 160 تا 180 هزار تن است، این در حالی است که کشور آمریکا میزان صادرات خود را به 360 هزار تن رسانده و اگر این مقدار را به 40 هزار تن پسته باقی مانده از سال گذشته این کشور اضافه کنیم به‌زودی آمریکا حدود 400 هزار تن پسته به بازار جهانی سرازیر خواهد کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به امکان دامپینگ آمریکا در بازار پسته، افوزد: این اتفاق در شرایطی می‌افتد که هزینه تمام‌شده تولید این محصول در ایران بسیار بالاتر از کشور آمریکا است، این اتفاق به این معنا خواهد بود که آمریکا در بازار رقابتی در ارتفاع بسیار بالاتری از ایران می‌ایستد.

صادقیان از دیگر مباحث مطرح‌شده در این جلسه را رفع مشکل کمبود نقدینگی و پرداخت تسهیلات کم‌بهره عنوان کرد و ادامه داد: در این جلسه از وزیر جهاد کشاورزی درخواست شد که نسبت به دریافت سهم تسهیلات کم‌بهره با نرخ بهره پایین برای تأمین نقدینگی صنعت پسته اقدام کند.

وی تصریح کرد: همچنین از وزیر خواسته شد تا با رایزینی‌های لازم از وزارت امور خارجه و وزرات صنعت، معدن و تجارت بخواهد که با بازارسازی، در این شرایط بحرانی به صنعت پسته کشور یاری برسانند.

به گزارش ایانا، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در جلسه ستاد عالی پسته کشور با بیان اینکه برای حفظ جایگاه پسته ایران در بازار جهانی، بازرگانان باید محصولات خود را مدیریت شده و هماهنگ صادر کنند، گفت: در این زمینه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می‌تواند نقش محوری ایفا کند.

وی یادآور شد: مشکل جابه‌جایی بهره‌برداری از آب چاه‌ها و حق‌آبه‌های باغدارانی که به جهت شوری خاک مجبور به حذف باغ‌های غیراقتصادی خود هستند باید حل شود.

حجتی تأکید کرد: اتخاذ سیاست بازار در قبال بازار در مراودات ایران با کشورهای دیگر ضروری است و کاهش و اصلاح تعرفه پسته صادراتی ایران به کشورهای اروپایی و سایر کشورها در مذاکرات سیاسی و مبادلات تجاری ایران و دیگر کشورها باید مورد تأکید قرار گیرد.

وی در پایان دهمین جلسه ستاد ملی پسته کشور اظهار داشت: تجهیزات مراکز آزمایشگاهی برای رعایت موارد مورد نظر کشورهای اروپایی در محموله‌های صادراتی پسته باید تکمیل و به‌روزرسانی شود.

لازم به ذکر است، طی تماس‌های به عمل آماده خبرنگار این رسانه با معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مصوبات این جلسه پس از تنطیم و تأیید نهایی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت و متعاقباً منتشر خواهد شد./

G-950728-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید