Iranian Agriculture News Agency

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح نهمین نمایشگاه ملی تکنولوژی زیرساخت‌های کشاورزی هشدار داد:

کلیدی‌ترین خط قرمز ما بحران آب است/ کاهش واردات کالاهای کشاورزی از 22 به 10 میلیون تن

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد: بحران بسیار جدی‌تر از آن است که ما فکر می‌کنیم و آن را لحظه‌ای، منطقه‌ای یا موردی احساس می‌کنیم، به حدی که کلیدی‌ترین خط قرمز ما بحران آب است و برنامه‌هایمان را هم باید بر اساس آن تنظیم کنیم.

کلیدی‌ترین خط قرمز ما بحران آب است/ کاهش واردات کالاهای کشاورزی از 22 به 10 میلیون تن


معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد: بحران بسیار جدی‌تر از آن است که ما فکر می‌کنیم و آن را لحظه‌ای، منطقه‌ای یا موردی احساس می‌کنیم، به حدی که کلیدی‌ترین خط قرمز ما بحران آب است و برنامه‌هایمان را هم باید بر اساس آن تنظیم کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به کرج، عباس کشاورز امروز در آیین افتتاح نهمین نمایشگاه ملی تکنولوژی زیرساخت‌های کشاورزی در استان البرز که با حضور 60 شرکت تولید کننده تجهیزات آبیاری، گلخانه‌ای، کشت بافت و نهال، کود، سم، بذر، ادوات و ماشین‌های کشاورزی از 20 استان کشور و همچنین شرکت‌هایی از انگلستان، اسپانیا، فرانسه و بلژیک آغاز به کار کرده است، گفت: شاخص‌های کشاورزی برای همه آحاد جامعه قابل لمس است و اگر مقایسه کنیم بسیاری از کالاها از سال 92 رشد حداقلی قیمت را هم نداشته است و ما هم از طرف وزیر جهاد کشاورزی و هم از طرف کشاورزان برای آن که از سقوط قیمت‌ها در بازار مداخله کنیم، تحت فشار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما طی دو سال اخیر مجبور به مداخله شدیم تا حدی که دولت مجبور شد گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی هم بخرد یا به صادرات سیب‌زمینی یارانه بدهد و این نشان می‌دهد که قیمت‌ها در بازار رشد معنادار نداشته است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از واردات افسارگسیخته در سال‌های 90 تا 92 افزود: در آن سال‌ها 22 میلیون تن کالاهای کشاورزی وارد می‌کردیم که اکنون به کمتر از 13 میلیون تن کاهش یافته و پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری این رقم به زیر 10 میلیون تن برسد.

به گفته کشاورز، مشکلات بازرگانی در بخش کشاورزی باعث شده که نتوانیم در حد دلخواه محصولات کشاورزی را صادر، حفظ یا فرآوری کنیم، در حالی که تولید افزایش داشته است.

وی درباره بحران آب هم خطاب به بهره‌برداران بخش کشاورزی کشور ادامه داد: بحران بسیار جدی‌تر از آن است که ما فکر می‌کنیم و آن را لحظه‌ای، منطقه‌ای یا موردی احساس می‌کنیم، به حدی که کلیدی‌ترین خط قرمز ما بحران آب است و برنامه‌هایمان را هم باید براساس آن تنظیم کنیم.

کشاورز کاهش سطح زیر کشت گندم را طی دو سال اخیر از این موارد برشمرد و تصریح کرد: کشت برنج را به مناطق شمالی محدود کرده‌ایم و اگر در استان اصفهان تا چهار سال پیش 30 هزار هکتار برنج کشت می‌شد، اکنون آن را به چهارهزار و 500 هکتار رسانده‌ایم و امیدواریم با کشت جایگزین این رقم به صفر برسد.

وی درباره سطح زیر کشت گندم نیز یادآور شد: متوسط پایه سال‌های 90 تا 92 برای کشت گندم در کشور دو میلیون و 520 هزار هکتار بود که در کشت آبی این رقم سال گذشته با حدود 400 هزار هکتار کاهش به دو میلیون و 150 هزار هکتار رسیده است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت چغندرقند تأکید کرد: کشت بهاره این محصول را قفل کرده‌ایم و سیاست کشت پاییزه را در پیش گرفته‌ایم، تا حدی که در سال زراعی گذشته چغندر قند در 9 استان کشور در کشت پاییزه کاشته شد.

کشاورز اظهار داشت: امسال نیز دوهزار هکتار کشت پاییزه چغندر قند را آغاز کرده‌ایم و اگر مشکل صنعت حل شود، با همین کشت پاییزه و یک سوم آب‌بری قبلی مشکل تأمین شکر ظرف سه سال حل می‌شود.

وی به افزایش بهره‌وری محصول با مصرف هر مترمکعب آب اشاره کرد و اینکه یک زمانی برداشت پایه از هر مترمکعب آب 870 گرم بود که این رقم در سال 94 به یک‌هزار و 200 کیلوگرم رسیده و انتظارمان این است که در برنامه ششم برداشت از هر مترمکعب آب را به 1.7 کیلوگرم برسانیم.

این نمایشگاه از امروز تا پنج‌شنبه در منطقه کرج، مهرویلا، با مشارکت 60 شرکت داخلی برپا شده و روش‌های نوین تولید پنبه، روش‌های نوین آبیاری، رطوبت‌سنجی خاک، روش‌های پیشرفته برداشت محصول، استخرهای پلیمری و تکنولوژی‌های نوین برای بهبود بهره‌وری در اقلیم‌های خشک به معرض نمایش گذاشته شده است.

لازم به ذکر است، در واپسین روزهای آماده‌سازی این نمایشگاه، به شکلی غیرمنتظره 39 شرکت انصراف دادند که خالی بودن غرفه‌های آنها باعث شگفتی بازدیدکنندگانی بود که از این نمایشگاه موفق سال‌های اخیر انتظار افزایش تعداد شرکت‌کنندگان را داشتند نه ریزش ناگهانی و مبهم آن در واپسین روزهای آماده‌سازی را...!/

V-950727-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید