Iranian Agriculture News Agency

با حضور استاندار هرمزگان در قشم رخ داد:

بهره‌برداری از نخستین مرکز پیشرفته تولید بچه‌ماهی گونه‌های بومی خلیج فارس در کشور

برای نخستین‌بار در کشور تولید بچه‌ماهی گونه‌های مهم خلیج فارس به‌صورت تجاری در قشم توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه یکی از هلدینگ‌های فعال کشاورزی با موفقیت انجام شد.

بهره‌برداری از نخستین مرکز پیشرفته تولید بچه‌ماهی گونه‌های بومی خلیج فارس در کشور

مدیرعامل هولدینگ دانش‌بنیان کشاورزی دانا از دستیابی با دانش فنی تولید تجاری بچه‌ماهی برای نخستین‌بار در کشور خبر داد.

مدیرعامل هولدینگ دانش‌بنیان کشاورزی دانا در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: برای نخستین‌بار در کشور تولید بچه‌ماهی گونه‌های مهم خلیج فارس به‌صورت تجاری در قشم توسط شرکت درنا مهر قشم، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ با موفقیت انجام شده است.

محسن مردی تأکید کرد: بچه‌ماهی شانک و هامور ازجمله ماهیان بومی مهم هستند که در این شرکت برای نخستین‌بار در کشور به روش تجاری به تولید انبوه رسیده‌‌اند.

وی، اشتغال‌زایی مستقیم برای 30 نفر را از نکات مثبت این شرکت برشمرد و عنوان کرد: نیروهای لازم برای اشتغال در این شرکت از افراد بومی تأمین شده است.

عضو سرآمدان علمی کشور با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تولید 200 هزار تن ماهی در قفس هدفگذاری شده است، گفت: با اجرا و توسعه این پروژه، دیگر نیازی به واردات بچه‌ماهی گونه‌های غیربومی وجود ندارد و با توسعه و بومی‌سازی این دانش فنی ضمن خودکفایی در تولید بچه‌ماهی‌های بومی، امکان حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه‌های ارزشمند خلیج فارس میسر می‌شود.

مردی معتقد است: با توجه به وجود بحران آب در کشور و هشدارهایی که به واسطه خشکسالی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد و همچنین نیاز به امنیت غذایی در کشور، استفاده بهینه از آب‌های شور دریاها برای پرورش ماهی و بچه‌ماهی، راهکاری بهینه در افزایش بهره‌وری و رسیدن به تولید مطلوب است.

وی اعلام کرد: احداث مجتمع آبزی‌پروری درنا مهر قشم با اعتباری بیش از 100 میلیارد تومان به‌منظور خودکفایی کشور در تأمین بچه‌ماهی، ساخت و نصب قفس، بسته‌بندی، تولید غذای ماهی و برندینگ در دستور کار این هولدینگ قرار دارد و حال فاز اول این مجتمع با اعتباری بیش از 11 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل هولدینگ دانش‌بنیان کشاورزی دانا در پایان با اشاره به مصرف سرانه 10 کیلوگرمی ماهی در ایران، اظهار امیدواری کرد که با فرهنگ‌سازی درست و آگاهی‌بخشی صحیح در اصول تغذیه، بتوان این عدد را به میانگین جهانی یعنی 20 کیلوگرم نزدیک‌تر کرد.

مدیرعامل شرکت درنامهر قشم نیز در این مراسم گفت: این شرکت با استفاده از ادوات و تجهیزات کاملاً داخلی و هزینه‌ای بیش از 11 میلیارد تومان، زیرساخت‌های لازم برای تولید تجاری سالانه بیش از دو میلیون بچه‌ماهی گونه‌های بومی خلیج فارس را مهیا کرده است.

احمد راستی با اشاره به فاز نخست این پروژه، افزود: در این فاز، تولید 350 هزار بچه‌ماهی شانک باله زرد با متوسط وزن 15 گرم و 50 هزار بچه‌ماهی هامور با متوسط وزن 25 گرم، تولید شده است.

به گفته وی، در حال حاضر، قفس‌های ساخت این شرکت، مراحل نهایی آزمایش را دریا سپری می‌کند که به زودی خط تولید تجاری آنها آغاز خواهد شد.

لازم به ذکر است که هولدینگ دانش‌بنیان کشاورزی دانا با استفاده از نیروهای متخصص و متعهد، در راستای افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی قدم برداشته و هفته گذشته نیز با حضور وزیر جهاد کشاورزی، از نخستین مجتمع دامداری گاو دومنظوره سیمنتال در قزوین بهره برداری شد که تجهیزات آن مورد توجه کارشناسان دامپروری و رسانه‌های مدعو به مجتمع قرار گرفت./

V-950716-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید