Iranian Agriculture News Agency

دبیر اجرایی بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور به ایانا عنوان کرد:

استمداد از بانک کشاورزی برای دلجویی از گندمکاران/ نامناسب بودن ادوات مکانیزه در اراضی گندم

از آنجا که هنوز مطالبات گندمکاران به‌صورت کامل پرداخت نشده و بانک‌ها به‌ویژه بانک کشاورزی برای پرداخت وام‌های گندمکاران آنها را تحت فشار گذاشته، لازم است در این شرایط و برای پایداری تولید گندم، با بهره‌برداران بخش کشاورزی مهربان‌تر برخورد کند.

استمداد از بانک کشاورزی برای دلجویی از گندمکاران/ نامناسب بودن ادوات مکانیزه در اراضی گندم


از آنجا که هنوز مطالبات گندمکاران به‌صورت کامل پرداخت نشده و بانک‌ها به‌ویژه بانک کشاورزی برای پرداخت وام‌های گندمکاران آنها را تحت فشار گذاشته، لازم است در این شرایط و برای پایداری تولید گندم، با بهره‌برداران بخش کشاورزی مهربان‌تر برخورد کند.

دبیر اجرایی بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از برگزاری جلسات مشترک این بنیاد با معاونت زراعت خبر داد و گفت: در راستای توانمندسازی گندمکاران، کارگاه‌های آموزشی مزرعه‌ای در مزارع کشاورزان برتر گندم برگزار خواهد شد تا وضعیت کشت، حاصلخیزی خاک، تغذیه و سایر مباحث مربوط به گندم با شرایط آنها در مزارع کشاورزی انجام شود.

علی خان‌محمدی افزود: کشاورزان برتر از رقم‌های بذری نزدیک به ارقام خارجی استفاده می‌کنند که گلوتن بیشتری داشته و ضایعات کمتری را در زمان تولید ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ادوات مکانیزه از قبیل کمباین و سایر دستگاه‌ها در مزارع کشاورزان برتر باعث شده است که عملکردهای بسیار خوبی رقم بخورد که در این راستا مقرر شد استفاده از این ادوات تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی در مزارع سایر گندمکاران اجرایی شود.

دبیر اجرایی بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور ادامه داد: بخش اعظمی از محصول گندم در زمان کاشت، برداشت و حمل و نقل ضایع می‌شود که مشکل آن مربوط به تنظیم نبودن ادوات مکانیزه و فرسودگی آنها است.

خان‌محمدی تصریح کرد: توجه به کیفیت گندم مسئله‌ای است که باید در خریدهای تضمینی لحاظ شود و در این راستا مقرر شد که در چند استان کشور در سال زراعی جدید خرید گندم کیفی با قیمت بالاتر از آنچه که تصویب می‌شود، به انجام برسد تا این امر زمینه تشویق گندمکاران برای تولید بهتر باشد.

وی یادآور شد: هرساله بخشی از محصول گندم به‌دلیل استاندارد نبودن ادوات کشت از بین می‌رود و در پاره‌ای موارد شاهد هستیم که نیاز به 80 کیلوگرم بذر در هر هکتار است، اما استاندارد نبودن این ادوات باعث می‌شود که 200 کیلوگرم بذر به مصرف برسد که در صورت نظارت‌های بیشتر و ادوات استانداردتر، صرفه‌جویی در این بخش نیز اعمال می‌شود.


قوه اسب بخار در اراضی گندمکاری پایین است

دبیر اجرایی بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور از پایین بودن قوه اسب بخار در مزارع گندم خبر داد و تأکید کرد: لازم است با ارتقاء درجه مکانیزاسیون در مزارع اقدامی انجام شود که قوه اسب بخار افزایش یابد و از آنجا که مزارع کشاورزان کوچک و خرد است، لازم است با تشکیل تعاونی‌های مکانیزه، بتوانیم اراضی را همگن کرده و سپس اقدام به توسعه مکانیزاسیون کنیم.

خان‌محمدی اظهار داشت: در حال حاضر تنها یک یا دو تعاونی مکانیزه در بخش گندم کشور وجود دارد، اما با ترغیب کشاورزان، خواهیم توانست تعداد این تعاونی‌ها را افزایش دهیم.

وی همچنین گفت: توصیه‌های هواشناسی باید به روشی به دست کشاورزان به‌ویژه دیم‌کاران برسد که در این راستا در برنامه داریم تا هفته‌نامه، فصل‌نامه یا روشی دیگر را برای اطلاع‌رسانی درباره وضعیت آب و هوا و زمان کشت و سایر مراحل به آنها اطلاع دهیم.

دبیر اجرایی بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور افزود: بزرگ‌ترین مشکل گندمکاران در حال حاضر بانک‌های عامل به‌ویژه بانک کشاورزی است که باعث شده بدهی‌های سال‌های قبل بهره‌برداران روی یکدیگر باقی بماند و بانک‌ها نیز در سال جاری مهلت‌هایی را برای تسویه‌حساب به گندمکاران داده‌اند.

خان‌محمدی ادامه داد: در سال جاری که هنوز پرداخت 30 درصد از مطالبات گندمکاران توسط دولت انجام نشده، بهتر است تمدید وام‌ها به مدت یک سال انجام شود یا بانک‌ها سود بانکی را دریافت کرده و اصل آن را برای یک سال آینده تمدید کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی بهتر است برای پایداری گندم و دلجویی از گندمکاران، اقدامی را در جهت استمهال وام‌های آنها به انجام رساند./

M-950712-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید