Iranian Agriculture News Agency

با نصب آسان دستگاهی وطنی به روی پمپ‌های آب کشاورزی امکان‌پذیر شد:

تبدیل آب شور به شیرین با نانوکامپوزیت ساخت داخل

رئیس هیأت‌مدیره شرکت ریز فن‌آوران شیمی سبز مدعی است: با نانوکامپوزیت ساخت این شرکت درجه شوری آب از 13 هزار به 300 خواهد رسید. یعنی یک آب کاملاً شور به آب شیرین تبدیل می‌شود.

تبدیل آب شور به شیرین با نانوکامپوزیت ساخت داخل


رئیس هیأت‌مدیره شرکت ریز فن‌آوران شیمی سبز مدعی است: با نانوکامپوزیت ساخت این شرکت درجه شوری آب از 13 هزار به 300 خواهد رسید. یعنی یک آب کاملاً شور به آب شیرین تبدیل می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بخش کشاورزی افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی و شور شدن این منابع است. آب‌های شور قابلیت ورود به چرخه سیستم‌های نوین آبیاری که با هزینه‌های زیاد در مزارع و باغ‌ها مستقر شده‌اند را ندارند و این مسئله باعث می‌شود کشاورزان ناگزیر باشند سیستم‌های آبیاری را از مزارع جمع‌آوری کنند، اما فرید میرحسینی، رئیس هیأت‌مدیره شرکت ریزفن‌آوران شیمی سبز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، مدعی است که دستگاهی در این شرکت دانش‌بنیان ساخته شده که می‌‌تواند مشکلات کشاورزان و حتی صنایع را حل کرده و درجه سختی آب را به‌شدت کاهش دهد.

به گفته وی، این دستگاه شامل یک ستون فلزی است که معمولاً با مواد نانوکامپوزیت پر می‌شود.

رئیس هیأت‌مدیره شرکت ریزفن‌آوران شیمی سبز بیان کرد: این دستگاه به راحتی قابل نصب به روی پمپ‌های آب کشاورزی است و می‌توان با استفاده از این دستگاه، آب شیرین را به داخل سیستم‌های آبیاری مزارع هدایت کرد.

به گفته میرحسینی، حتی می‌توان برخی عناصر ریزمغذی نظیر مولیبدن را به نانو کامپوزیت دستگاه سختی‌گیر اضافه کرد تا زمینه حاصلخیزی مزارع اسفناج را فراهم کند. یعنی عناصر مفید در اختیار گیاه به‌صورت انتخابی قرار داد.

وی ادامه داد: حتی می‌توان دستگاه را به نحوی تنظیم کرد که برای زمین‌های کشاورزی که نیاز به آمونیم دارند، این عنصر از آب حذف نشود و در اختیار گیاهان قرار گیرد.

میرحسینی عنوان کرد: یکی از محاسن دستگاه طراحی شده در شرکت ما این است که بک واش یا شستشوی معکوس برای حذف یون‌های اضافه در ستون دستگاه سختی‌گیر را به حداقل رسانده‌ایم خیلی از رزین‌های هندی مثل رزین‌های پرولاید هست که در حالت خوشبینانه هر 12 ساعت یکبار باید احیا و بک واش شوند، اما دستگاه ما در ابتدای کار، هر شش تا هفت ماه یکبار نیاز به بک واش داشته و در سال دوم هر یک تا دو ماه نیاز به شست‌وشوی معکوس دارد. در نتیجه آب بسیار کمی در این دستگاه هدر می‌رود.

به گفته وی، ستون‌های سختی‌گیر باید با محلول نمک 10 درصد شسته شوند تا یون‌های اضافی در بافت نانوکامپوزیت شسته شود و دستگاه برای استفاده مجدد آماده شود. در جریان شست‌وشوی معکوس، مقداری آب هدر می‌رود که در این دستگاه، هدر رفت آب به حداقل می‌رسد.

رئیس هیأت‌مدیره شرکت ریزفن‌آوران شیمی سبز گفت: این دستگاه صرفا برای سختی‌گیری استفاده نمی‌شود، بلکه برای حذف پساب بیمارستانی، صنعتی، کود شیمیایی، مواد آلی و فاضلاب‌های نفتی و غیره نیز از آب کاربرد دارد. یکی از کاربردهای دیگر این دستگاه حذف فلزات سنگین است.

میرحسینی درباره هزینه مورد نیاز برای راه‌اندازی چنین دستگاهی بیان کرد: برای سختی‌گیری از 240 متر مکعب آب در شبانه روز، 250 کیلوگرم کامپوزیت استفاده می‌کنیم که چهار تا پنج برابر افزایش حجم پیدا می‌کند. اگر از رزین‌های تجاری معمولی استفاده کنیم، افزایش حجم ندارند و برای این حجم آب باید هزار کیلوگرم رزین استفاده شود؛ بنابراین نانوکامپوزیت ساخت ما برای صنعت مقرون به صرفه است. هزینه خرید هر کیلو نانوکامپوزیت نیز 10 هزار تومان است. ستون فلزی نیز باید متناسب با نیاز مجموعه، طراحی شود.

وی در پاسخ به اینکه نانوکامپوزیت دستگاه سختی‌گیر هر چند سال یکبار باید تعویض شود، به عمر بالای این دستگاه اشاره کرد.

میرحسینی عنوان کرد: 40 درصد این نانوکامپوزیت هر سه سال یکبار باید جایگزین شود./

L-950707-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید