Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان شیلات کشور در نشست مشترک با مسئولان کشاورزی چین:

100 هزار هکتار از سواحل ایران آماده تحویل برای پرورش میگو

عالی‌ترین مقام سازمان شیلات از آمادگی برای تحویل 100 هزار هکتار در سواحل جنوبی و شمالی کشور جهت پرورش میگو خبر داد.

100 هزار هکتار از سواحل ایران آماده تحویل برای پرورش میگو


عالی‌ترین مقام سازمان شیلات از آمادگی برای تحویل 100 هزار هکتار در سواحل جنوبی و شمالی کشور جهت پرورش میگو خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان شیلات کشور امروز در نشست متشکر با مسئولان کشاورزی و شرکت‌های خصوصی چین گفت: بر اساس مطالعاتی که با همکاری کشور نروژ انجام شد، ظرفیت پرورش بیش از یک میلیون تن ماهی در قفس در شمال و جنوب کشور وجود دارد؛ ضمن اینکه در این حوالی تا 100 هزار هکتار از اراضی برای پرورش میگو مکان‌یابی شده است.

حسن صالحی با اشاره به مطالعات انجام‌شده در دریای عمان توسط فائو افزود: ذخایر فانوس‌ماهیان در این دریا به 600 هزار تن می‌رسد که 300 هزار تن آن به‌صورت سالانه قابل برداشت است؛ البته در سال حدود 100 هزار تن انواع ماهیان ساردین و مشابه آن در کشور صید می‌شود که قابل مصرف برای انسان است.

به گفته وی، اکنون حدود یک‌هزار شناور ایرانی در اقیانوس هند به صید ماهی مشغول هستند که در این راستا ظرفیت خوبی برای سوخت‌رسانی و انتقال صید آنها به کشور وجود دارد.

رئیس سازمان شیلات خاطرنشان کرد: ایران به واسطه قرار گرفتن در نقطه خاص جغرافیایی امکان صادرات از طریق بنادر و فرودگاه‌های آن به کشورهای مختلف فراهم است و این دسترسی‌ها ایران را به کشوری خاص در زمینه تجارت تبدیل کرده است.

صالحی با بیان اینکه سواحل ایران به بیش از پنج‌هزار و 800 کیلومتر می‌رسد، ادامه داد: همکاری تجاری و شیلاتی ایران با جمهوری خلق چین از گذشته‌های دور به ثبت رسیده و هنوز نیز استمرار دارد؛ ضمن اینکه تولیدات شیلاتی ایران در سال 2015 به یک میلیون تن رسید که 600 هزار تن آن صید و 400 هزار تن آن آبزی‌پروری بود.

وی تصریح کرد: این میزان، توسط 11 هزار شناور و 240 هزار نفر فعال شیلاتی تولید می‌شود.

صالحی مصرف سرانه آبزیان در کشور را 10 کیلوگرم دانست و یادآور شد: توافق‌نامه‌هایی که امروز به امضای وزیر جهاد کشاورزی و وزیر کشاورزی چین رسید، می‌تواند سرمشق خوبی برای توسعه همکاری‌ها بین دو کشور باشد؛ همچنین سفر حجتی به چین و دیدار از دستاوردهای این کشور، پنجره جدیدی برای همکاری‌های بیشتر گشوده است.

وی در پایان تأکید کرد: تشکل‌های صیادی، کارخانه‌های فرآوری آبزیان، آبزی‌پروران، تولیدکنندگان ماشین‌آلات و ادوات شیلاتی، واردکنندگان و صادرکنندگان، انجمن‌ها و کنسرسیوم‌های مربوطه ازجمله مسئولان به این جلسه بودند که رئیس سازمان شیلات در پایان سخنانش به آنها اشاره کرد./

V-950704-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید