Iranian Agriculture News Agency

دبیر اجرایی بنیاد توانمندسازی گندم ایران در گفت‌وگو با ایانا:

تولید و خرید گندم خصوصی شود/ پیشنهاد قیمت تضمینی 1400 تومانی برای گندم

با توجه به آنکه برخی مناطق کشور هنوز مطالبات خود را بابت فروش محصول گندم دریافت نکرده‌اند، هنوز کشت آغاز نشده و پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول استراتژیک دچار مخاطره شود.

تولید و خرید گندم خصوصی شود/ پیشنهاد قیمت تضمینی 1400 تومانی برای گندم


با توجه به آنکه برخی مناطق کشور هنوز مطالبات خود را بابت فروش محصول گندم دریافت نکرده‌اند، هنوز کشت آغاز نشده و پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول استراتژیک دچار مخاطره شود.

دبیر اجرایی بنیاد توانمندسازی گندم ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: برخی مناطق گندمکاری هنوز 50 درصد از بهای گندم فروخته‌شده را دریافت نکرده‌اند و همزمان با آغاز سال زراعی جدید سردرگمی بهره‌برداران دوچندان شده است.

علی خان‌محمدی افزود: کشاورزان مجبور هستند نهاده‌ها را نقدی خرید کنند و در شرایط فعلی باید منتظر عنایت دولت باشند.

وی با اعلام اینکه کشت دیرهنگام مشکلات ثانویه را به‌وجود خواهد آورد، خاطرنشان کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کارت‌های اعتباری را به‌صورت پایلوت در اختیار بهره‌برداران گذاشته است و هنوز عده زیادی از بهره‌برداران بی‌نصیب هستند.

خان‌محمدی ادامه داد: پایداری تولید در خطر قرار گرفته است و اگر به‌زودی وضعیت مطالبات مشخص نشود، با کاهش پنج تا شش‌هزار تنی گندم در سال زراعی جدید روبه‌رو خواهیم بود.


صندوق توسعه ملی به گندمکاران توجه کند

دبیر اجرایی بنیاد توانمندسازی گندم ایران تصریح کرد: صندوق توسعه ملی که قرار است به بخش کشاورزی کمک مالی کند، در شرایط حاضر در خدمت تجهیز سیستم‌های آبیاری تحت فشار قرار گرفته و به گندمکاران عنایتی ندارد.

وی یادآور شد: پیشنهاد شده است که خرید، فروش و تأمین نهاده‌ها در حوزه گندم خصوصی شود تا خود کشاورزان در بخش وارد شده و اقدامات لازم را انجام دهند.

خان‌محمدی تأکید کرد: دولتی بودن محصول استراتژیک گندم باعث شده رانت‌هایی به‌وجود آید و سود آن نصیب صنایع وابسته شود.


گندمکاران نیازمند یارانه مستقیم هستند

مدیرعامل خبرگان کشاورزی اظهار داشت: تولید امسال گندم 14.5 میلیون تن پیش‌بینی می‌شود که 11.5 میلیون تن آن به‌صورت تضمینی خریداری شده و مابقی خودمصرفی یا صرف خرید در مرغداری‌ها و سایر موارد شده است.

وی قیمت یک‌هزار و 400 تومانی برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید را مناسب دانست و گفت: لازم است دولت هرچه سریع‌تر قیمت تضمینی محصولات کشاورزی ازجمله گندم را اعلام کند و برای گندم پیشنهاد یک‌هزار و 400 تومانی از سوی بهره‌برداران مناسب است.

خان‌محمدی همچنین افزود: خرید گندم کیفی با قیمت بالاتر نیز از پیشنهادات این بخش است و علاوه بر آن پرداخت یارانه مستقیم به تولید نیز عملکرد بالاتری را رقم خواهد زد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت تضمینی گندم در سال گذشته یک‌هزار و 270 تومان بود، ولی برای امسال با توجه به تورم پیشنهاد قیمت یک‌هزار و 400 تومانی شده است./

M-950703-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید