Iranian Agriculture News Agency

گزارش مرکز آمار ایران از دخل و خرج محصولات کشاورزی: کاهش قیمت ها ، افزایش هزینه ها

بر اساس آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران متوسط قیمت «جو» در بهار ۱۳۹۵ حدود ۸۸۰ تومان برای هر کیلوگرم بوده است که کاهشی معادل ۱.۶ درصد نسبت به بهار ۱۳۹۴ را تجربه می‌کند. قیمت هر کیلوگرم هندوانه در بهار ۱۳۹۵ با کاهشی حدود ۲۴ درصد گزارش شده است. 

گزارش مرکز آمار ایران از دخل و خرج محصولات کشاورزی: کاهش قیمت ها ، افزایش هزینه ها


مهاجرت پی‌درپی روستانشینان ایرانی به شهرها در نیم قرن اخیر جمعیت روستانشین ایران را کاهش داده است، اما هنوز ۲۱.۵ میلیون ایرانی که حدود ۲۷ درصد جمعیت کل کشور است در روستاها زندگی می‌کنند. شغل اصلی اکثریت روستانشینان ایرانی کشاورزی است و درآمد اصلی آنها از تولید و فروش انواع محصولات زراعی جالیزی و باغی به دست می‌آید. بنابراین موازنه و تعادل نسبی میان قیمت فروش محصولات جالیزی با هزینه‌های تولید برای روستانشینان اهمیت دارد تا از مهاجرت‌های آتی اجتناب کنند.

از سوی دیگر مدیران تراز نخست سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران تمایل و تعصب خود را به منزل خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی نشان داده‌اند و هر گونه اختلال در افزایش تولید این محصولات را مخدوش می‌دانند. با این همه اما روزگار کشاورزان ایرانی دست‌کم در بهار ۱۳۹۵ به دلیل کاهش قیمت فروش محصولات آنها و رشد هزینه ها ، خوب نبوده است.

کاهش قیمت‌های فروش محصولات کشاورزی

بر اساس آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران متوسط قیمت «جو» در بهار ۱۳۹۵ حدود ۸۸۰ تومان برای هر کیلوگرم بوده است که کاهشی معادل ۱.۶ درصد نسبت به بهار ۱۳۹۴ را تجربه می‌کند. قیمت هر کیلوگرم هندوانه در بهار ۱۳۹۵ با کاهشی حدود ۲۴ درصد گزارش شده است. به گزارش مرکز آمار ایران قیمت فروش خربزه در بهار امسال ۲۰ درصد کاهش، سیب‌زمینی با ۵ درصد کاهش، گوجه‌فرنگی ۳۶ درصد کهش، بادمجان ۱۰ درصد کاهش، پیار ۵۸ درصد کاهش، هلو ۲۲ درصد کاهش، گیلاس با ۱۶ درصد کاهش نسبت به بهار ۱۳۹۴ را تجربه کرده‌اند.

قیمت هر کیلوگرم آلبالو به طور متوسط در بهار ۱۳۹۵ نسبت به هار پارسال ۲۰ درصد و زردآلو ۳۷ درصد کاهش داشته‌است . قیمت کاه، یونجه و شیر گاو نیز در بهار امسال نسبت به بهار ۱۳۹۴ کاهشی معادل ۲۴ درصد، ۲۰ درصد و ۷ درصد را تجربه کرده‌اند.

در حالی که قیمت متوسط اکثر محصولات کشاورزی در بهار امسال نسبت بها بهار ۱۳۹۴ کاهش داشته‌اند اما قیمت گندم ۷ درصد، نخود ۴۷ درصد، عدس ۳۹ درصد، سیب درختی ۱۲ درصد، کلزا ۱۳ درصد، و شیر گوسفند نیز ۱۷ درصد در بهار ۱۳۹۵ نسبت به بهار ۱۳۹۴ رشد داشته‌اند.

افزایش هزینه تولید

بنا بر این گزارش ، در حالی که قیمت فروش محصولات کشاورزی در بهار سال ۱۳۹۵ با کاهش مواجه شده است اما گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد هزینه شخم زمین زراعی با تراکتور در بهار امسال نسبت به بهار پارسال ۲۰ درصد، شخم زمین زراعی دیم با تراکتور ۹ درصد، دیسک زمین آبی با تراکتور ۷۶ درصد، دیسک زمین دیم با تراکتور ۴۰ درصد، دستمزد کارگر میوه‌چین مرد ۷ درصد، دستمزد کارگر میوه‌چین زن ۱۹ درصد، دستمزد کارگر درو غلات مرد ۶ درصد، دستمزد کارگر وجین‌کارتنک مرد ۸ درصد و دستمزد کارگر وجین‌کارتنک زن به ۳۹ درصد افزایش مواجه شده است.

کاهش قدرت خرید مردم که نمی‌توانند به اندازه کافی میوه، شیر و گوشت خریداری کند و البته کاهش سطح عمومی قیمت‌ها از دلایل اصلی رکود در قیمت فروش محصولات کشاورزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید