Iranian Agriculture News Agency

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری هفته دولت اعلام کرد:

افزایش سطح گلخانه‌ها به 58 هزار هکتار تا سال 1404/ مازاد 300 هزار تنی پرتقال در سال جاری/ قاچاق، بلای خانمان‌سوز محصولات باغبانی

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی عصر امروز در یک نشست خبری از افزایش پنج برابری سطح زیر کشت گلخانه‌ها تا کمتر از 10 سال آینده خبر داد.

افزایش سطح گلخانه‌ها به 58 هزار هکتار تا سال 1404/ مازاد 300 هزار تنی پرتقال در سال جاری/ قاچاق، بلای خانمان‌سوز محصولات باغبانی

معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش پنج برابری سطح زیر کشت گلخانه‌ها تا کمتر از 10 سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدعلی طهماسبی عصر امروز در یک نشست خبری اعلام کرد: قرار است تا افق سال 1404 خورشیدی میزان سطح زیر کشت گلخانه‌ها به 58 هزار هکتار افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود 10 هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد، گفت: یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت گلخانه‌ای است، زیرا به عنوان مثال، اگر برای تولید یک کیلوگرم خیار، 400 لیتر آب مصرف می‌شود، این میزان در درون گلخانه به 40 لیتر کاهش خواهد یافت؛ بنابراین از آنجا که کشور ما از بحران کم‌آبی رنج می‌برد، استفاده از گلخانه می‌تواند در صرفه‌جویی بسیار مؤثر باشد.

صرفه‌جویی در انرژی، تولید محصول سالم‌تر و باکیفیت‌تر، یک دست بودن محصول تا 95 درصد و داشتن قابلیت صادراتی، از دیگر مزایایی است که معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی درباره کشت گلخانه‌ای از آن نام برد.

به گفته طهماسبی، در دنیا سه میلیون هکتار فضای گلخانه‌ای وجود دارد و ترکیه یکی از همسایگان ما، 50 هزار هکتار از این مقدار را به خود اختصاص داده است. ایران نیز برای گسترش و توسعه این نوع کشت، تسهیلاتی را در نظر گرفته که با کمک همین حمایت‌ها در سال جاری تاکنون 513 هکتار گلخانه در کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه کل تولید گلخانه‌ای در کشور به بیش از دو میلیون و 300 هزار تن می‌رسد، افزود: از 513 هکتار گلخانه تازه‌تأسیس، برای 220 هکتار از تسهیلات بانکی استفاده شده و مابقی آن به‌صورت طرح‌های خوداجرایی بوده است.

طهماسبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو میلیون و 600 هزار هکتار باغ در کشور وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود کل تولیدات باغی امسال به حدود 18 میلیون تن برسد. این در حالی است که ایران در محصولاتی مانند پسته، زعفران، خرما و تولیداتی از این دست، سرآمد بوده و جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال، در سال گذشته 600 هزار تن پسته تولید شد که 130 هزار تن آن به کشورهای دیگر رفت و یک میلیارد و 600 میلیون دلار ارزآوری داشت. البته 60 تن از این محصول از اتحادیه اروپا برگشت خورد که به کشورهای دیگر مانند چین و برزیل فرستاده شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی تصریح کرد: البته 900 هزار هکتار از باغ‌های ما فرسوده هستند و لازم است که در نوسازی و بهبود آنها تسهیلات لازم را فراهم کرد. از طرفی 600 هزار هکتار از باغ‌های کشور به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند که قرار است طی برنامه ششم، 500 هزار هکتار نیز به این مقدار اضافه شود.

طهماسبی معتقد است: دو میلیون هکتار اراضی شیبدار در کشور وجود دارد که وضعیت بارنگی در بیشتر اراضی آنها مطلوب است. اکنون 860 هزار هکتار از این اراضی ارزیابی کامل شده و قرار است در طول برنامه‌های آینده، به بهره‌برداری برسد؛ زیرا در این کشت، از آب سبز استفاده می‌شود و علاوه بر مهار فرسایش خاک، از جاری شدن روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها جلوگیری خواهد شد.

وی کل اراضی شیبداری را که به زیر کشت رفته‌اند، 45 هزار هکتار دانست و یادآور شد: از این مقدار اراضی 140 هزار تن محصول برداشت می‌شود؛ محصولاتی مانند انگور، بادام، گل‌محمدی و آویشن از نمونه‌های این نوع کشت هستند.

طهماسبی با بیان اینکه باور ضایعات 20 تا 30 درصدی به‌دلیل دست‌چینی به‌منظور تازه‌خوری، کمی دشوار است، تأکید کرد: یک‌سری از میوه‌ها مانند پرتقال هستند که ضایعات بسیار کمی دارند، اما اکنون بیشترین ضایعات در انواع سبزی مشاهده می‌شود؛ ضمن اینکه برآورد می‌شود میزان ضایعات کل میوه‌ها سه درصد باشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر مقدار صادرات پرتقال در سال گذشته اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری، دو میلیون و 700 هزار تن از این محصول در کشور تولید شود؛ این در حالی است که سال گذشته، تولید پرتقال، دو میلیون و 400 هزار تن بود و تقریباً نتوانستیم صادراتی را به ثبت برسانیم، در حالی که به شدت نگران افزایش حجم تولید در سال 95 هستیم و باید برای صادرات بیشتر برنامه‌ریزی کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی درباره آخرین وضعیت واردات موز در ازای صادرات سیب افزود: بعد از اجرای این طرح 159 هزار تن سیب در چهار ماهه نخست امسال صادر شده است که با مقایسه با مدت مشابه پارسال به میزان 30 هزار تن، افزایش قابل توجهی را نشان داده است.

طهماسبی خاطرنشان کرد: این تصمیم در راستای حمایت از تولیدات داخلی صورت گرفته و در دنیا دولت‌ها چنین حمایت‌هایی به‌صورت نرم‌افزاری از فعالان اقتصادی خود دارند.


قاچاق خانمان‌سوز

از نظر وی، یکی از بالاهای خانمان‌سوز کشور قاچاق میوه است؛ زیرا ضررهای جبران‌ناپذیری به باغ‌ها وارد می‌کند و بنابراین تاوان پولدار شدن یک عده سودجو را کشاورزان می‌پردازند. به‌عنوان مثال، جاروک لیموترش یا مگس مدیترانه‌ای نمونه‌ای از همین آفات است که به باغ‌های کشور هجوم آورد و نابودی صدها هزار درخت را رقم زد.

به اعتقاد طهماسبی، البته رسانه‌ها در چند ماه اخیر، در انعکاس اخبار مربوط به قاچاق، بسیار زحمت کشیدند. به‌طوری که سازمان تعزیرات و ستاد مبارزه با قاچاق، مرتب جلسات پی در پی برگزار کرده و به‌شدت مراقب مرزها هستند و از نظر آماری نیز، شعله قاچاق، کم‌سوتر از گذشته شده است.


خسارات سنگین قاچاق میوه به لحاظ واردات آفات مهلک

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی نیز در این نشست درباره ورود میوه‌های قاچاق به کشور گفت: واردات پرتقال از مصر در سال 88 موجب ورود مگس آفریقایی به کشور شد.

به گفته ابوالقاسم حسن‌پور، این آفت که 84 میزبانه است، تقریبا تمام باغ‌های انجیر ایران را آلوده کرد؛ به‌طوری که در سال‌های 91 و 92 تا 20 درصد از انجیر استهبان کاسته شد. هرچند در سال 93 کنترل آفت، مشکلات را تاحدودی برطرف کرد.

وی ادامه داد: اما این موضوع درباره لیموترش تأسف‌بارتر است؛ زیرا از 42 هزار هکتار اراضی این محصول در سال 84 بیش از 620 هزار تن تولید می‌شد که امروز با از بین رفتن 12 هزار هکتار از اراضی لیموترش، تولید آن به 480 هزار تن تقلیل یافته است.

حسن‌پور تصریح کرد: این یعنی بسیاری از آنهایی که تا به حال در مزارع لیموترش کار می‌کردند، اکنون بیکار شده‌اند؛ آن هم در مناطقی که بعضا دمایی بالای 57 درجه را تحمل می‌کنند.

وی در پایان تأکید کرد: بنابراین قاچاق به غیر از آفت، عوارض جانبی دیگری هم دارد. علاوه بر آن محصولاتی مانند خرما، انجیر و حتی مرکبات که در ایران به صورت نسبی، بسیار کمتر سم‌پاشی می‌شود، در حاشیه مدیترانه، تا 27 بار سم را تحمل می‌کند. به همین دلیل نباید این میراث گران‌بها را که تولید محصولات سالم است، با ورود قاچاق از دست داد./

V-950531-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید