Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

تولید در حوزه ماهیان گرم‌آبی قابل قبول نیست/ رونمایی از سامانه مجازی آموزشی و بسیج در حوزه شیلات

به‌دلیل وابسته بودن در واردات تخم چشم‌زده در بخش قزل‌آلا و تولید پایین در حوزه ماهیان گرم‌آبی، عملکرد قابل قبولی در این دو بخش نداریم.

تولید در حوزه ماهیان گرم‌آبی قابل قبول نیست/ رونمایی از سامانه مجازی آموزشی و بسیج در حوزه شیلات

به‌دلیل وابسته بودن در واردات تخم چشم‌زده در بخش قزل‌آلا و تولید پایین در حوزه ماهیان گرم‌آبی، عملکرد قابل قبولی در این دو بخش نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در همایش تفکر بسیجی در تولید پایدار شیلاتی با بیان اینکه همایش یاشده اقدامی مؤثر در راستای اقتصاد مقاومتی است که در محل سازمان شیلات در حال برپایی است، گفت: اقتصاد مقاومتی فضایی را برای اتکا به دانش و تکنولوژی داخلی فراهم آورد و قدرت چانه‌زنی کشور را افزایش داد.

حسن صالحی افزود: شیلات نمونه کاملی از همه ابعاد اقتصاد مقاومتی است که تولید، پدافند غیرعامل، روابط بین‌الملل، تحقیق و توسعه و صادرات غیرنفتی در آن به چشم می‌خورد.

وی از بهره‌وری پایین تولید در بخش ماهیان گرم‌آبی خبر داد و خاطرنشان کرد: با وجود دارا بودن چهار دهه تجربه، هنوز در بخش پرورش ماهیان گرم‌آبی دارای پتانسیل تولید قابل قبولی نیستیم؛ با وجود آنکه اقداماتی در زمینه اصلاح نژاد، وارد کردن ماهیان نسل اول و غذای ماهیان را به انجام رسانیده‌ایم.

صالحی ادامه داد: با وجود دارا بودن پتانسیل و جایگاه ویژه در تولید قزل‌آلا، وابستگی شدیدی در بخش تخم چشم‌زده داریم که امیدواریم تا اواسط برنامه ششم توسعه واردات را به حداقل برسانیم.

وی تصریح کرد: تولید با نگاه بازار و اخذ بازارهای نوین از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان شیلات محسوب می‌شود.

صالحی از اقدامات مؤثر خاویار پرورشی در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان خبر داد و یادآور شد: روزی بزرگ‌ترین صادرکننده خاویار بودیم و امروز تلاش می‌کنیم برای حفظ خاویار ایرانی تولید پرورشی آن را در دستور کار قرار دهیم.

وی درباره تولید میگو در کشور تأکید کرد: تلاش می‌کنیم با چانه‌زنی کشورهای هدف، قدرت چانه‌زنی را بالا ببریم و روی بازار داخل و تنوع گونه‌ها کار کنیم و هرساله چهار تا پنج محصول با ارزش افزوده تولید کنیم.


کلاس توسعه صنعت آبزیان در حد "کودکستان" است

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: بازار، لوکوموتیو صنعت شیلات است و لازم است بیشتر روی آن کار کنیم.

صالحی با اعلام اینکه در توسعه صنعت آبزیان کلاس ما در حد "کودکستان" است، گفت: بسیج تخصصی آبزیان باید با برنامه‌هایی خاص سرانه مصرف آبزیان را به متوسط جهانی نزدیک کند.

وی همچنین افزود: کاهش فشار بر دریا و افزایش صید در فراساحل و اعماق دریا از مهم‌ترین اهداف شیلات محسوب می‌شود و افزایش صید دو گونه تن‌ماهیان و فانوس‌ماهیان را در دستور کار داریم.

صالحی خاطرنشان کرد: در راستای کاهش ضایعات و افزایش تولید اقتصادی، استفاده از کشتی‌های پشتیبان را در دستور کار داریم.

وی پرورش ماهی در قفس را یک ظرفیت مؤثر در آبزی‌پروری برشمرد و ادامه داد: اگر به سمت تولید در قفس نرویم، به‌طور قطع به بزرگ‌ترین واردکننده آبزیان تبدیل خواهیم شد.


رنج شیلات از کمبود فکر و فناوری نوین

صالحی در پایان تصریح کرد: آبزی‌پروری از کمبود فکر، ایده و فناوری نوین رنج می‌برد که امیدواریم بسیج بتواند با ارائه الگوهای موفق به سمت افزایش بهره‌وری آب و درآمد بهره‌برداران قدم بردارد.

گفتنی است، همایش تفکر بسیجی در تولید پایدار شیلاتی، به‌عنوان اقدامی مؤثر در راستای اقتصاد مقاومتی تا عصر امروز با محورهای استفاده از توانمندی‌های بسیج، پدافند غیرعامل در حوزه شیلات، اقتصاد مقاومتی و افزایش بهره‌وری در تولیدات شیلات و آبزیان با رونمایی از سامانه مجازی آموزش و بسیج در بخش شیلات ادامه خواهد داشت و با معرفی حنطوش‌زاده، آبزی‌پرور نمونه ماهیان خاویاری و گرم‌آبی و فرجی، آبزی‌پرور نمونه ماهیان سردآبی در استخر خرد کشاورزی و تقدیر از ارائه‌دهندگان طرح‌های نمونه الگویی ادامه خواهد داشت.

این همایش تا عصر امروز در سازمان شیلات ایران برپاست./

M-950531-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید