Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور خبر داد:

صادرات قارچ‌های ایرانی با هواپیماهای مسافری ماهان و ایران‌ایر/ صادرات قارچ کنسروی به روسیه تا هشت‌هزار تن در روز

با تجهیز و نوسازی واحدهای سنتی و افزایش تولید واحدهای کوچک، حجم تولید قارچ در سال جاری به 180 هزار تن خواهد رسید که به معنای 83 هزار تن مازاد قارچ خواهد بود.

صادرات قارچ‌های ایرانی با هواپیماهای مسافری ماهان و ایران‌ایر/ صادرات قارچ کنسروی به روسیه تا هشت‌هزار تن در روز


با تجهیز و نوسازی واحدهای سنتی و افزایش تولید واحدهای کوچک، حجم تولید قارچ در سال جاری به 180 هزار تن خواهد رسید که به معنای 83 هزار تن مازاد قارچ خواهد بود.

عضو هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: با تجهیز و نوسازی واحدهای سنتی و افزایش تولید قارچ در واحدهای کوچک و خانگی، حجم تولید این محصول در کشور روند نزولی به خود گرفته و تولید کمپوست نیز وارد دامنه نوسان دائمی شده است.

محمدحسن افشار افزود: با بالا رفتن قیمت قارچ، تقاضا برای تهیه کمپوست افزایش پیدا کرده و در صورت اشباع بازار و کاهش قیمت با کاهش تقاضا روبه‌رو می‌شود این روند گپ قیمت قارچ را تا چهارهزار تومان و در بازه زمانی یک ماه متغیر کرده است.


83 هزار تن مازاد قارچ وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: پس از این دامنه تغییرات قیمت چهار ماه تعریف می‌شود، اکنون نوسانات قیمت قارچ یک ماه شده است؛ با این وجود با اطمینان کامل باید گفت حجم تولید قارچ در پایان سال جاری به 180 هزار تن خواهد رسید.

افشار ادامه داد: اگر سرانه مصرف قارچ را در بهترین شکل 1.2 کیلوگرم در نظر بگیریم حجم تولید قارچ مازاد کشور بیش از 83 هزار تن خواهد بود.


عرب‌ها با قارچ آشنا نیستند

عضو هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور با اشاره به بازاریابی برای قارچ کشور تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای جنوب خلیج فارس و بازارهای عربی به‌دلیل ناآشنایی با قارچ بازار مناسبی برای قارچ کشورمان نیستند.

وی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد کل ظرفیت کشورهای حوزه خلیج فارس کمتر از 10 هزار تن است، به‌طوری که مصرف امارات متحده عربی شش‌هزار تن، قطر سه‌هزار تن، کویت سه‌هزار تن و بحرین دوهزار تن برآورد شده است.

افشار تأکید کرد: حجم محدودی به کشورهای CIS نظیر قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان صادر می‌شود که بازار مطمئن و پرجاذبه‌ای نیست.


قارچ کنسروی ایران در مسیر روسیه

وی اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام‌شده، روسیه بازار 340 هزار تنی قارچ دارد و مصرف قارچ کنسروی در این کشور بسیار بالا است.

افشار همچنین گفت: با وجود بازار مساعد در روسیه، مشکلاتی نظیر روند نقل و انتقال پول، نوسانات روبل و نبود خطوط هوایی صادرات محصولات باعث شده صادرات به روسیه نیز با مشکل نفس‌گیری همراه باشد.

وی در ادامه افزود: اکنون تنها یک هواپیما از شرکت‌های ماهان و ایران‌ایر در کنار مسافران خود اقدام به انتقال قارچ تولیدی کشورمان به مسکو می‌کنند که در صورت اضافه‌بار، از حمل محموله قارچ خودداری کرده و سرنوشت قارچ‌های سرگردان در فرودگاه جز ضایعات نیست.


ظرفیت 8000 تنی صادرات روزانه به روسیه

عضو هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور خاطرنشان کرد: لهستان به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب ایران در بازار روسیه سالانه 225 هزار تن به این کشور صادر می‌کند و در کنار این کشور، چین با صادرات 90 هزار تنی دومین صادرکننده بزرگ به بازار روسیه محسوب می‌شود.

افشار ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با تمرکز صنایع تبدیلی ایران می‌تواند حجم صادرات خود به کشور روسیه را تا هشت‌هزار تن در روز افزایش دهد.

وی در پایان تصریح کرد: در جلساتی که با اتاق و وزارت جهاد کشاورزی پیرامون ضرورت صادرات قارچ برگزار شد، مقرر گردید با استفاده از کانتینرهای یخچال‌دار و همچنین خطوط کشتیرانی، ظرفیتی دائمی برای صادرات قارچ تعریف شود./

F-950530-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید