Iranian Agriculture News Agency

با تجربه‌های جهانی؛

تلاش صنعت شیلات شیلی برای کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک

صنعت ماهی سالمون شیلی، دومین صنعت دراین حوزه در جهان به‌شمار می‌رود و در تلاش است تا استفاده از آنتی‌بیوتیک را که باعث آلودگی محیط زیست و بروز باکتری‌های جدید می‌شود، در این صنعت کاهش دهد.

تلاش صنعت شیلات شیلی برای کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک

صنعت ماهی سالمون شیلی، دومین صنعت دراین حوزه در جهان به‌شمار می‌رود و در تلاش است تا استفاده از آنتی‌بیوتیک را که باعث آلودگی محیط زیست و بروز باکتری‌های جدید می‌شود، در این صنعت کاهش دهد.

به گزارش ایانا از وب‌سایت News24 ، رقیب دیگر صنعت ماهی شیلی، تولیدکننده برتر نروژی است. این در حالی است که استفاده آنتی‌بیوتیک در صنعت ماهی سالمون نروژ، کمتر از شیلی است. با این همه پرورش‌دهندگان ماهی سالمون شیلی، گروه دارویی و تأمین‌کننده‌های غذای ماهی، برنامه‌ای برای حل این مسئله دارند.

به‌تازگی آب‌های ساحلی شیلی با یک باکتری به نام salmonis Piscirickettsia ، که باعث بیماری SRS در ماهی سالمون می‌شود، روبه‌رو شده است.

این بیماری باعث به‌وجود آمدن زخم‌هایی به رنگ صورتی روشن در گوشت ماهی می‌شود. سال گذشته این بیماری باعث از بین رفتن حدود 80 درصد از ماهی سالمون پرورش دهندگان ماهی شیلی شد. در پی بروز این بیماری و برای مقابله با آن، استفاده از آنتی‌بیوتیک افزایش یافت.

طی یک بیانیه‌ای بر اساس طرحی به نام Pincoy اعلام شد که صنعت ماهی شیلی آماده همکاری برای رسیدن به اقدامات مشخص در این راه و کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک است. (این طرح به نام Pincoy ، نام روح مردانه دریاها در افسانه‌ها و روایات قومی محلی است.)

این درحالی است که آنتی‌بیوتیک‌‌ها روی محیط اطراف خود تأثیر می‌گذارند و باعث شده تا باکتری‌ها پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دارو، مقاوم شده در نتیجه باعث بروز باکتری‌های جهش‌یافته و بیماری‌های نادر ‌شوند. به همین دلیل اقدامات لازم برای حفظ محیط ‌زیست در دستور کار صنعت ماهی سالمون شیلی قرار گرفته است.

به گفته رئیس گروه حفاظت Oceana-Chili (1) ، Liesbeth van der Meer (2) ، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در صنعت ماهی شیلی، 500 برابر بیشتر از نروژ است.

با توجه به گزارش شیلات و خدمات آبزی‌پروری Sernapesca (3) ، مسئله نگران‌کننده این است که 558 تن دارو در سال گذشته به ماهی سالمون شیلی تزریق شد. این در حالی است که میزان تولید ماهی سالمون 846 هزار 163 تن، به این معنی "نرخ آنتی‌بیوتیک" 0.066 درصد بود. این روند حکایت از رشد استفاده آنتی‌بیوتیک دارد که نسبت به سال 2010، زمانی که نرخ 0.031 درصد بود، افزایش نشان می‌دهد.

مأموریت پروژه Pincoy برای کاهش وابستگی به آنتی‌بیوتیک، استفاده از تکنیک‌های پرورش، رژیم‌های غذایی بهبود یافته و غربالگری است.

آلیشیا گالارد ( Alicia Gallardo ) در Sernapesca ، گفت که کارهایی که برای انجام پیشگیری و همچنین عوامل ژنتیکی و بهبود غذا برای تقویت و سلامت ماهی شود، نیاز به زمان دارد. این در حالی است که کارشناسان هشدار می‌دهند، تاکنون راه‌حل آسانی برای پیشگیری از بیماری SRS وجود ندارد.

رونالد بارلو Ronald Barlow ، رئیس شعبه شرکت Skretting در شیلی که در حوزه تولید خوراک ماهی کار می‌کند، گفت: "تهدید این بیماری همیشه وجود دارد."

پرورش ماهی سالمون در شیلی از دهه پیش، زمان که پرورش ماهی به شکل مصنوعی در جنوب کشور معرفی شد، آغاز به کار کرد. امروز شیلات با فروش سالانه 3.5 میلیار دلار به‌عنوان صنعت کلیدی در اقتصاد کشور به‌شمار می‌رود. این در حالی است که مشتریانش ایالات متحده، ژاپن، روسیه و برزیل هستند. ٧٠ هزار شغل در این صنعت ایجاد شده است./

ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.news24.com/


پی‌نوشت:

1- بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی برای حفاظت از اقیانوس‌های جهان است که در سال 2001 تأسیس شد.

2- Liesbeth van der Meer : وی تحصیلات خود را در رشته دامپزشکی از دانشگاه شیلی و کارشناسی ارشد مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست پایدار با تخصص در شیلات اقتصاد از دانشگاه بریتیش کلمبیا، به پایان رسانده است.

3- شیلات و آبزی‌پروری ملی ( SERNAPESCA ): به پایداری بخش و حفاظت از منابع آبزی و محیط زیست از طریق نظارت جامع و مؤثر بر رفتار مدیریت بهداشت، کمک می‌کند. دارای 45 دفتر استانی و شهری است که دفتر هماهنگی در شهر سانتیاگو پایتخت شیلی قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید