Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان چای کشور به ایانا خبر داد:

برداشت مکانیزه برگ سبز چای تنها در 10 درصد باغ‌ها/ 1.5 درصد باغ‌های چای با روش‌های نوین آبیاری می‌شود

کوچک بودن قطعات چایکاری و گاهی کشت این گیاه در نقاط شیب‌دار مانع از گسترش مکانیزاسیون در این بخش است.

برداشت مکانیزه برگ سبز چای تنها در 10 درصد باغ‌ها/ 1.5 درصد باغ‌های چای با روش‌های نوین آبیاری می‌شود


کوچک بودن قطعات چایکاری و گاهی کشت این گیاه در نقاط شیب‌دار مانع از گسترش مکانیزاسیون در این بخش است.

رئیس سازمان چای کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت مکانیزاسیون در باغ‌های چای گفت: چایکاران برای برداشت برگ سبز از موتورهای برگ‌چین استفاده می‌کنند و علاوه بر آن برای هرس و مبارزه با علف‌های هرز و آبیاری برخی باغ‌های مسطح از ادوات مکانیزه بهره می‌گیرند.

محمدولی روزبهان افزود: چایکاران به‌دلیل هزینه‌بر بودن عملیات مقابله با علف‌های هرز را با استفاده از کج‌بیل (فوکا) انجام می‌دهند، اما برای هرس و برگ‌چینی حدود دوهزار دستگاه در عرصه فعال است که 10 درصد از عملیات مکانیزه را دربر می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برداشت دستی برگ سبز چای زمان‌بر و پرهزینه است، به‌گونه‌ای که یک کارگر در برداشت دستی 15 کیلوگرم و در برداشت با موتور می‌تواند روزانه 30 برابر برگ بچیند.

روزبهان ادامه داد: به‌دلیل برخی مشکلات همچون قرار گرفتن باغ‌های چای در نقاط مرتفع و سطوح شیب‌دار، کوچک بودن قطعات و نیاز به تسهیلات برای خریداری ادوات که حداقل از دو تا پنج میلیون تومان هزینه برای هر چایکار دارد، مانع از گسترش مکانیزاسیون شده است.

وی استفاده از ادوات مکانیزه در باغ‌های چای را دارای سابقه‌ای 20 ساله برشمرد و تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های جدید انجام شده پیش‌بینی می‌شود استفاده از ادوات فوق گسترش یابد.

روزبهان یادآور شد: سطح باغ‌های فعال چای 21 هزار هکتار است که حدود دوهزار هکتار یعنی 10 درصد باغ‌ها یا ادوات مکانیزه برداشت می‌شود، در حالی که قابلیت مکانیزه شدن در 50 درصد از باغ‌های چای کشور وجود دارد.

وی از خرید 75 هزار تن برگ سبز چای در سال جاری تاکنون خبر داد و تأکید کرد: در مقایسه با سال گذشته خرید امسال از رشد 42 درصدی برخوردار است، در حالی که برداشت ادامه دارد و در کل سال قبل 87 هزار تن برگ سبز چای خریداری شد.


افزایش 2.5 برابری محصول چای با انجام آبیاری تحت فشار

رئیس سازمان چای کشور، چای را گیاهی نیازمند آب زیاد عنوان کرد و اظهار داشت: استفاده از روش‌های نوین آبیاری همچون تحت فشار، باعث افزایش 2.5 برابری محصول و ارتقاء کیفیت برگ آن تا 50 درصد می‌شود.

روزبهان همچنین گفت: در گذشته آبیاری گروهی در بین چایکاران رواج داشت، اما به‌دلیل خروجی برخی باغ‌ها از چرخه تولید و با رها شدن آن توسط صاحبانشان، این روش رو به کاهش رفت و در حال حاضر حداقل 300 هکتار معادل 1.5 درصد باغ‌های چای مجهز به شبکه‌های نوین آبیاری است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اقتصادی شدن محصول چای در مقایسه با سال‌های گذشته، امیدواریم که بتوانیم روش‌های آبیاری گروهی را ترویج کرده و ضریب استفاده از ادوات مکانیزه را در باغ‌های چای افزایش دهیم و در این راستا استفاده از اعتبارات صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری چای کشور در آینده‌ای نزدیک به کار خواهد آمد.

روزبهان خاطرنشان کرد: از سال‌های گذشته از محل هزینه‌های جاری، اعتباراتی به چایکاران اختصاص یافته است که خاص مکانیزاسیون نبوده و می‌توانست برای خرید کود، دستگاه برداشت، خرید زنبیل و... مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است که در سال جاری اعتباراتی به‌صورت مستقیم به مکانیزاسیون چای اختصاص یابد، اما هنوز مقدار آن نهایی نشده است.

روزبهان در پایان از وجود 50 هزار خانوار چایکار در استان‌های شمالی خبر داد و تصریح کرد: با لحاظ باغ‌ها، کارخانه‌ها و... در مجموع حدود 100 هزار خانوار به طریقی از محل چای ارتزاق می‌کنند.

گفتنی است، در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل انقلاب بزرگی در توسعه مکانیزاسیون آغاز شده و دستور وزیر جهاد کشاورزی نیز تأکیدی بر مکانیزه کردن کشاورزی در تمامی زیربخش‌های تولیدی دارد./

M-950419-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید