Iranian Agriculture News Agency

به‌منظور بررسی راهکارهای افزایش تعامل در زمینه‌های مشترک

نشست مشترک محیط زیست و وزارت راه برگزار شد/ سامانه 141 وزارت راه و شهرسازی به کمک محیط زیست بیاید

نشست مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی به‌منظور بررسی راهکارهای افزایش تعامل در زمینه‌های مشترک به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

نشست مشترک محیط زیست و وزارت راه برگزار شد/ سامانه 141 وزارت راه و شهرسازی به کمک محیط زیست بیاید

نشست مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار قزوین و معاونان و مدیران این دو دستگاه به‌منظور بررسی راهکارهای افزایش تعامل در زمینه‌های مشترک عصر شنبه به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست (پام)، معاون رئیس جمهوری با اشاره به چالش‌های ناشی از نبود سیستم و مدیریت درست پسماند و فاضلاب در استان‌های شمالی به‌ویژه مازندارن و گیلان، گفت: در چنین شرایطی توسعه جاده‌ای به استان‌های شمالی جزو افزایش تخریب بخش مهمی از اکوسیستم کشور، چه تأثیری خواهد داشت؟

معصومه ابتکار افزود: پیش از توسعه جاده دسترسی به استان‌های شمالی، تأمین و توسعه زیرساخت‌های لازم، تدوین برنامه آمایش سرزمین و اکوتوریسم در خطه شمالی کشور از ضروریات است.

وی اشاره‌ای هم به سامانه هوشمند 141 وزارت راه و شهرسازی داشت و خاطرنشان کرد: می‌توان از طریق تعریف پروتکل همکاری میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست، با نصب GPS در خودروهای حامل مواد شیمیایی خطرناک و کنترل هوشمند آنها، ضمن پیشگیری از وقوع حوادث جاده‌ای مرتبط، نسبت به اجرایی شدن مفاد کنوانسوین‌های ملی و بین‌المللی در این زمینه و جلوگیری از تخلیه غیرقانونی مواد خطرناک یا واکنش به موقع در زمان بروز حوادث، اقدام کرد.

اعلام آمادگی استاندار قزوین برای بیابان زدایی در این استان

بنا بر این گزارش، استاندار قزوین نیز در این نشست، با ارائه گزارشی از روند احداث جاده قزوین - الموت - تنکابن و اهمیت ملی و استانی آن، خواستار رفع توقف پروژه و ادامه احداث آن شد.

فریدون همتی با اشاره به تهدید کیفیت هوای استان‌های تهران، البرز و قزوین از سمت بیابان‌های قزوین به‌واسطه طوفان‌های منطقه‌ای، از اعلام آمادگی استانداری قزوین برای مشارکت با سازمان‌های حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برای آغاز عملیات بیابان‌زدایی در این قسمت، خبر داد.

ارائه گزارشی درباره سایت دفن زباله استان و روند ساماندهی و مدیریت پسماندهای استان قزوین، از دیگر صحبت‌های وی در این جلسه بود.

احداث جاده‌های ریلی در اولویت قرار گیرد

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هدف از این نشست، افزایش تعامل میان دو دستگاه به‌ویژه در بخش راه و رفع چالش‌های موجود در این حوزه است، اظهار داشت: ما خواستار باز شدن مسیر توسعه در کشور همراه با حفظ محیط زیست هستیم.

فرهاد دبیری با اشاره به درخواست استاندار قزوین مبنی بر رفع توقف پروژه احداث جاده قزوین - الموت - تنکابن، ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست مخالف هرگونه افزایش جاده و مسیر دسترسی به منطقه شمالی کشور بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین و ظرفیت زیستی استان‌های مازندران، گیلان و گلستان است.

وی ضمن تأکید بر فاصله قابل توجه میزان تخریب‌های زیست‌محیطی ناشی از جاده‌های ریلی و جاده‌های حمل و نقل خودرویی، تصریح کرد: به فرض اثبات ضرورت احداث جاده، احداث جاده‌های ریلی به‌دلیل کمتر بودن آثار مخرب زیست‌محیطی در اولویت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

دبیری اشاره‌ای هم به موضوع خطرات جاده‌ای برای حیات وحش کشور داشت و یادآور شد: ضروری است با توجه به میزان تصادفات و تلفات جاده‌ای وحوش در شرایطی که بسیاری از گونه‌ها همچون یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ازجمله گونه‌های نادر حیات وحش هستند، اقدامات مناسبی برای ایمن‌سازی جاده‌ای در محل‌های تردد و زیستگاه‌های حیات وحش صورت پذیرد.

به گفته وی، هوشمندسازی جاده، نصب تابلوهای اخطاری برای کاهش سرعت عبور و فنس‌کشی ازجمله اقدامات مؤثر کوتاه‌مدت در این حوزه است.

اصلاح جاده‌های حادثه‌خیز ترانزیت‌های شیمیایی در دستور کار وزارت راه قرار گیرد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان اینکه احداث این جاده، هیچ‌گونه مطالعه و مجوز ارزیابی ندارد، گفت: بیان دلایلی همچون کاهش بار ترافیکی تردد به استان‌های شمالی به‌عنوان ضرورت احداث این حادثه بسیار غیرمنطقی است، زیرا حل معضل ترافیک نیازمند مدیریت صحیح است.

سعید متصدی اشاره‌ای هم به برخی از تخریب‌های زیست‌محیطی احداث این جاده همچون قطع درختان ممنوع القطع‌اٌرٌس، افزایش پسماند جاده‌ای و تشدید آلودگی هوا داشت و افزود: به‌زودی موضوع احداث این جاده در کمیسیون زیربنایی دولت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است به‌منظور جلوگیری از تخریب محیط زیست و تهدید سلامت مردم در ترانزیت‌های نفتی، گازی و فرآورده‌های شیمیایی به‌ویژه در مسیرهای جاده‌ای استان‌های لرستان و کردستان، اقدامات اصلاحی برای این جاده‌ها صورت پذیرد.

متصدی با اشاره به تهیه دستورالعمل مشترکی توسط وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آسیب‌های ناشی از حمل و نقل این مواد ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی با اصلاح مسیرهای جاده‌ای حادثه‌خیز می‌تواند به اجرایی‌تر شدن این دستورالعمل و شکل‌گیری همکاری بین بخشی برای رفع این چالش، کمک کند.

وی پراکندگی زباله در جاده‌های کشور، نبود مخزن‌های جمع‌آوری زباله در جاده‌ها و پارکینگ‌های جاده‌ای، عدم برخورداری پارکینگ‌های جاده‌ای از مخزن‌هایی با حجم مناسب برای جمع‌آوری زباله را از دیگر چالش‌های محیط زیست جاده‌ای در ایران برشمرد و تصریح کرد: مطابق با قانون، مدیریت پسماند جاده‌ای بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و از این رو ضروری است نسبت به رفع چالش‌های موجود در این زمینه، اقدام عاجل شود.

تفاهمنامه اصلاح و بازنگری در جاده میان‌گذر پارک ملی گلستان اجرایی شود

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز ضمن یادآوری تفاهمنامه منعقدشده میان استان گلستان و وزارت راه و شهرسازی در سال 1385 مبنی بر اعمال تغییراتی در جاده میان‌گذر پارک ملی گلستان، خواستار اجرای مفاد این تفاهمنامه شد.

حمید گشتاسب میگونی اشاره‌ای به چالش‌های زیست‌محیطی جاده هراز داشت و یادآور شد: روند تخریب محیط زیست در جریان احداث جاده هراز باید متوقف شود.

تصادفات جاده‌ای دومین عامل انسانی مرگ و میر حیات وحش در ایران

مقدم مدیرکل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نیز با ارائه آماری از میزان تلفات جاده‌ای حیات وحش طی سال‌های اخیر، تصادفات جاده‌ای را دومین عامل انسانی مرگ و میر حیات وحش در ایران دانست.

مجید خرازیان از سه جاده سمنان - مشهد، یزد - کرمان و پارک ملی گلستان به‌عنوان پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور نام برد و خواستار انجام اقدامات فوری برای جلوگیری از آسیب و تلفات بیشتر حیات وحش در این جاده‌ها شد.

رسوب‌گذاری و ممانعت از گردش طبیعی آب ازجمله آسیب‌های پل میان‌گذر برای دریاچه ارومیه

کارشناس دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز با ارائه گزارشی از تأثیر مخرب جاده میان‌گذر (شهیدکلانتری) دریاچه ارومیه، خواستار اجرایی شدن تعهدات وزارت راه و شهرسازی برای بازنگری و رفع نواقص این میان‌گذر در کوتاه‌ترین زمان ممکن شد.

رضا اقتدار با بیان اینکه مطالعات انجام‌شده به سفارش سازمان حفاظت محیط زیست بوده است، اظهار داشت: انجام اقدامات اصلاحی در پل میان‌گذر ارومیه به‌منظور تسهیل گردش آب ضروری است.

به گفته وی، رسوب‌گذاری و ممانعت از گردش طبیعی آب ازجمله آسیب‌های جدی پل میان‌گذر برای دریاچه ارومیه است.

اعلام آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای راه‌اندازی سامانه هوشمند کنترل خودروهای حامل سوخت یا کالاهای خطرناک

بنا بر این گزارش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن استقبال از تشکیل کارگروه مشترک میان دو دستگاه برای پیگیری موارد مطروحه در جلسه، از راه‌اندازی سامانه هوشمند ناوگان حمل و نقل اتوبوسی در کشور خبر داد و گفت: می‌توان از این سامانه هوشمند برای کنترل خودروهای حامل سوخت یا کالاهای خطرناک نیز بهره گرفت.

داوود کشاورزیان با استقبال از پیشنهاد برگزاری مانورهای مشترک فصلی میان دو دستگاه با حضور سمن‌های فعال به‌منظور پاکسازی جاده‌های کشور، از برنامه‌ریزی برای نصب تابلوهای هشدار به‌منظور حفظ پاکیزگی جاده‌ها خبر داد.

علی نورزاد، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز از پیگیری برای رفع چالش کنونی جاده میان‌گذر (شهیدکلانتری) دریاچه ارومیه و بازنگری وضعیت این میان‌گذر به‌منظور سهولت چرخش آب در دریاچه خبر داد.

همچنین مقرر شد، کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان تام‌الاختیار دو ارگان، موضوعات مختلف همچون چالش‌های محیط زیستی جاده هراز، بهسازی جاده پارک ملی گلستان و سایر موارد مطروحه در جلسه را بررسی و نسبت به ارائه راهکارهای مشخص ظرف مدت یک ماه برای آغاز عملیات اجرایی، اقدام کنند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید