Iranian Agriculture News Agency

گزارش رییس سازمان محیط زیست به نمایندگان ملت؛

درخواست ابتکار از مجلس برای تصویب سریع لوایح زیست محیطی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه گزارشی به نمایندگان ملت با تاکید براینکه چندین لایحه مهم زیست محیطی در مجلس نهم ماند و تصویب نشد، از مجلس دهم درخواست کرد برای داشتن محیط زیست سالم هرچه سریعتر به این لوایح زیست محیطی رسیدگی و آنها را به تصویب برساند.

درخواست ابتکار از مجلس برای تصویب سریع لوایح زیست محیطی




رییس سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه گزارشی به نمایندگان ملت با تاکید براینکه چندین لایحه مهم زیست محیطی در مجلس نهم ماند و تصویب نشد، از مجلس دهم درخواست کرد برای داشتن محیط زیست سالم هرچه سریع تر به این لوایح زیست محیطی رسیدگی و آنها را به تصویب برساند.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، معصومه ابتکار با حضور در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گزارشی درباره ریزگردها، آلودگی هوا، مشکلات زیست محیطی واقتصاد مقاومتی به نمایندگان ارائه کرد.دوازدهمین جلسه علنی مجلس دهم امروز با حضور 246 نماینده و به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.
مشروح گزارش رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رییس جمهوری به شرح زیر است:

حذف بنزین پتروشیمی و عرضه بنزین استاندارد یورو 4

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مجلس شورای اسلامی گفت: این گام بسیار بزرگی بود که وزارت نفت برداشت و اکنون در تمام جایگاه های شهرهای بزرگ کشور، بنزین یورو 4 عرضه می شود و از 2 روز گذشته در آبادان نیز توزیع بنزین یورو 4 آغاز شده و این اقدام بسیار تاثیرگذاری در کاهش بنزن بوده است.
بنزن یک عامل صد در صد سرطان زا است؛ بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی بنزن یک کارسینوژن گرید A است و این وضعیت بنزن در شهر تهران بوده است و شهرهای دیگر ما نیز وضعیت بهتری نداشته اند.
میزان بنزن در شهر تهران به شدت کاهش یافته و این روند کاهنده ادامه دارد و ما هم نظارت کافی و دقیقی داریم؛ الان پایش مستمر سوخت عرضه شده در جایگاه ها و پایش وضعیت آلودگی کلان شهرها با دستگاه های سنجش برخط به صورت مستمر انجام می شود و ما در هر لحظه وضعیت هوای شهرهای بزرگ یعنی تنفس 35 میلیون شهروند ایرانی را تحت نظر داریم و روند روبه بهبود است.
تقریبا 50 روز به تعداد روزهای سالم هوای تهران اضافه شده است. البته هنوز باید کارهای زیادی باید انجام دهیم. در مورد اصفهان تعداد روزهای سالم و پاک بین سال های 95 و 92 سه برابر شده است. یکی از دلایل مهم آن اقدامات دولت در حذف مازوت بوده است؛ نیروگاه های ما در سال 92 تقریبا بیش از 40 درصد مازوت مصرف می کردند اما اکنون حدود 9 درصد بیشتر مازوت مصرف نمی کنند و تاکید ما این است که وزارت نفت دیگر مازوت به نیروگاه ها ندهد و نیروگاه ها بتوانند با گاز طبیعی کار کنند و آلودگی هوای کمتری داشته باشیم.

استاندارد سازی خودروهای کشور
علاوه بر این در بحث استانداردسازی خودروی کشور گام های مهمی برداشته ایم؛ در سال 92 خودروسازها 10 سال در اجرای استانداردهای خوردو عقب بودند از سال 92 فشارها و پیگیری ها از طرف سازمان حفاظت محیط زیست دنبال شد و از سال 93 خودروسازی کشور استاندارد یورو 4 را به اجرا گذاشت و اکنون تمام خودروسازهای کشور استاندارد 94 را تبعیت می کنند.
سازمان حفاظت محیط زیست سامانه و نظام مستمر نظارت بر خطوط خودروی کشور را دارد اجرا می کند و هر جا با استاندارد یورو 4 انطباق نداشته باشد اجازه شماره گذاری خودرو را نمی دهیم و این کار اخیرا برای تعدادی از خودروها انجام دادیم به شکل بسیار جدی پیگیر این موضوع هستیم و از مجلس می خواهیم از این موضوعات که در ارتباط با سلامت و زندگی میلیون ها شهروند ایرانی است از ما حمایت لازم را انجام دهند.در شهرهای دیگر نیز روندهای مشابهی دارد البته این کارها استمرار دارد.
وی ادامه داد: بعد از سال ها اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا در اروپا ، دوباره اروپا اعلام کرده است که خودروهای دیزلی را مشکل دار می داند و می خواهد حذف کند و برنامه های از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را به اجرا گذاشته اند؛ بنابراین موضوع بسیار مهمی است که نیاز به پیگیری دارد.

تغییرات اقلیم

ابتکار گفت:ایران جزو کشورهایی است که به شدت تحت تغییرات اقلیمی قرار گرفته به این مفهوم که با افزایش دما و کاهش بارندگی و مشکلات ناشی از تغییر اقلیم را داریم مستقیما تجربه می کنیم؛ دنیا 85 درجه صدم سلیسیوس افزایش دما داشته طی 30 سال گذشته اما ایران یک و نیم درجه سانتیگراد افزایش دما را داشته است. در این ما افزایش دما در بسیاری از شهرهای ما مشاهده می شود و موج گرما که خود معضل است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:ما دربحث تغییراقلیم برای حفظ منافع کشورهای درحال توسعه،حضور بسیار قوی و تعیین کننده ای دراجلاس های بین المللی داشته ایم. رئیس جمهور فرانسه این حضور را در سفری که دکتر روحانی به فرانسه داشتند، مورد تاکید قرار دادند و اینکه ایران نقش کلیدی در بحث توافق پاریس و کاهش گازهای گلخانه ای داشته است.
وی ادامه داد: در برنامه ریزی که با دستگاه ها داشتیم تقریبا حدود یک سال قبل از همه دستگاه ها خواستیم که برنامه های کاهش گازهای گلخانه ای خود را بدهند و همه دستگاه ها مانند وزارت نفت و نیرو و صنعت و معدن برنامه های خود را دادند که حدود 35 درصد شد.اما با توجه به رشد اقتصادی و طرح های اقتصاد مقاومتی در جلسات هماهنگی توافق کردیم بیشتر از 12 درصد کاهش را نپذیریم و آن هم 4 درصد قطعی و 8 درصد منوط به رفع کامل تحریم ها و برقراری مناسبات تجاری و انتقال تجربیات است.
ابتکار بیان کرد: ایران جزو 10 کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه ای است؛ یعنی ما هم آثار تغییر اقلیم را داریم می بینیم و هم خودمان جزو کشورهای تولیدکننده هستیم که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در مورد اصلاح الگوی مصرف و بهینه سازی مصرف انرژی ما باید حتما موضوع تولید گازهای گلخانه ای را که شامل بهینه سازی مصرف انرژی است در دستورکار کشور قرار دهیم.تا این انرژی که هر روز در ایران از دست می دهیم و پرتی که در فلرها و مصارف صنعتی و نیروگاه های با راندمان پایین و مصارف خانگی دارد اتفاق می افتد را بتوانیم مهار کنیم و این منبع ثروت ملی را دوباره به دست آوریم.

گردوغبار

وی گفت: گردوغبار بحث بسیار مهمی برای کشور ما است؛درحال حاضر 80 درصد کشور ما کم و بیش تحت تاثیر موضوع گردوغبار است و بسیاری از شهرهای غربی و جنوبی ما دچار مشکلات زیادی در این رابطه هستند و تعداد روزها و شدت آن روبه افزایش بوده است که دو منشا داخلی و خارجی دارد که منشا خارجی آن عمدتا عراق است که غرب و شمال غرب و جنوب عراق کانون های اصلی آن است؛ غرب و شمال غرب عراق الان کاملا جزو اراضی متصرفی داعش است و از کنترل دولت عراق خارج است و ناحیه ای (بیان ربع الخالی) در جنوب عربستان است که آن هم از کانون های گردو غبار است.
ابتکار گفت: عراق 8 میلیون هکتار کانون بحرانی گردوغبار دارد، عربستان 11 میلیون هکتار کانون بحرانی گردوغبار دارد و در ایران بامطالعاتی که انجام دادیم از اول دولت یازدهم ستاد ملی مقابله با گردوغبار شکل گرفت و کار اصلی این ستاد انجام مطالعه در مورد کانون های داخلی گردوغبار ایران قرار دارد و الان در 15 استان شناسایی کامل و تدوین کامل برنامه گرد و غبار آنها انجام شده و استان های دیگر در دست اقدام است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود:‌ علاوه بر این خیلی از برنامه های اجرایی که به عهده سازمان جنگل ها و مراتع است در این استان ها حدود 40 هزار هکتار که البته خود سازمان جنگل ها معتقد است که تا 100 هکتار را هم می تواند انجام دهد، اما با چه بودجه ای و با کدام امکانات؟ با این بودجه فعلی مقابله با کانون های گردو غبار شاید 30 سال هم یعنی ما 2 و 8 دهم میلیون هکتار را باید بتوانیم مدیریت کنیم که این نیازمند یک بسیج عمومی برای مقابله با بیابان زایی و اعتبارات معادل حداقل هزار میلیارد تومان برای مالچ پاشی و کاشت نهال است.

حوزه خارجی

ابتکار ادامه داد: در حوزه خارجی ما چندین تفاهم نامه با عراق داریم؛ در اسفند 93 برای اینکه طرح های مقابله با گردوغبار داخل عراق را کلید بزنیم در آن کشور درخت کاشتیم. اما با وجود همه پیگیری ها امکانی برای دولت عراق برای اجرای طرح هایش نبود.
وی تصریح کرد: هفته گذشته با وزیر محیط زیست عراق مذاکره تلفنی داشتم که اعلام کرد، آمادگی کامل دارند ولی تمام کانون های اصلی که توفان گردوغبار ماه گذشته غرب کشور ما که کرمانشاه، ایلام و خوزستان به شدت تحت تاثیر آن بود، در نقطه ای است که وزیر محیط زیست اعلام کرد در اختیار ما نیست و هر وقت این مشکلات برطرف شد ما برای مالچ پاشی آن آمادگی داریم.
ابتکار بیان کرد: بنابراین ما موضوع را به سازمان ملل بردیم و در سال گذشته قطعنامه ای را برای مقابله با گردوغبار گرفتیم و تکلیف شد به بان کی مون که آن را پیگیری کند. چون فقط مساله ما نیست و کره جنوبی و ژاپن که تحت تاثیر گردوغبار چین است، آفریقا، آمریکای جنوبی نیز با آن درگیر هستند.

وی ادامه داد:‌ قطعنامه دوم را براساس مطالعاتی که انجام شده ماه گذشته در اجلاس وزرا محیط زیست گرفتیم و پیگیر موضوع هستیم که به عنوان یک مرکز منطقه ای در ایران بتوانیم از تمام تجربیات جهانی استفاده کنیم. سال گذشته هم اجلاس بین المللی را در اهواز برگزار کردیم که بسیار موثر بود در انتقال تجربیات و توان افزایی کشور ما برای مقابله با موضوع گردوغبار که البته سازمان جنگل ها و مراتع خیلی در این زمینه تجربیات و توان خوبی دارد.
ابتکار گفت: به هر حال باید تمام ابعاد داخلی و بین المللی موضوع گردوغبار را در نظر بگیریم و ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم و پیگیر مسائل هستیم و اتفاقات خوبی هم افتاده است.بطور مثال در استان خوزستان سال گذشته 8 هزار هکتار سازمان جنگل ها کاشت نهال و مالچ پاشی داشته است. در خوزستان احیای تالاب هورالعظیم را داشتیم که آبگیری شده و دیگر خشک نیست. این تالاب کانون گردوغبار برای استان خوزستان بود.

درخواست از مجلس برای تصویب سریع لوایح زیست محیطی

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید براینکه چندین لایحه مهم زیست محیطی در مجلس نهم ماند و تصویب نشد، از مجلس دهم درخواست کرد برای داشتن محیط زیست سالم هرچه سریعتر به این لوایح زیست محیطی رسیدگی و آنها را به تصویب برساند.
ابتکار با بیان اینکه، هفته گذشته دولت مصوبه ای راتصویب که تمام ابعاد مسئله گرد و غبار در آن دیده شده است، افزود: این نشان می دهد که اراده جدی در ارتباط با رفع این معضل بسیار جدی است.
وی در عین حال با تاکید براینکه ابعاد مسئله گرد و غبار بسیار وسیع و جهانی است، از مجلس دهم خواست ضمن همراهی با دولت برای مواجه صحیح و رفع مسئله مردم به خصوص ساکنان مرزنشین کشورمان کمک و همراهی لازم را با دولت یازدهم داشته باشد.
ابتکار همچنین با اشاره به لایحه هوای پاک که در مجلس نهم مسکوت ماند و تصویب نشد، این لایحه را برای حفظ محیط زیست کشور بسیار مهم خواند.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: سازمان محیط زیست از مجلس درخواست می کند که این لایحه را درکنار لوایح دیگر از جمله لایحه حفاظت از دریاچه ها و تالاب های ایران که در مجلس نهم نهایی شد، اما متاسفانه به تصویب نرسید، در دستور کار قرارداده و آن را به تصویب برساند.
وی یکی دیگر از لوایح مسکوت مانده در مجلس نهم را لایحه حفاظت از خاک عنوان کرد و با تاکید بر اینکه این لایحه نیز به جهت اینکه خاک کشور در حال فرسایش بادی و آبی و آلودگی ها و از دست رفتن است، بسیار مهم و دارای اهمیت دانست.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: این وضعیت به علت مصرف بی رویه سموم و آلودگی های مواد شیمایی واحدها ایجاد شده است و رسیدگی و برخورد با این معضل نیز نیازمند یک قانون محکم است.
وی همچنین با اشاره بحث گونه سنبل آبی که به عنوان تهدید جدی برای تالاب های انزلی و عینک رشت محسوب می شود، اظهارکرد: سازمان حفاظت از محیط زیست برای رفع این گونه مهاجم که این تالاب ها را با چالش مواجه کرده برنامه ای تنظیم کرده است و به طور حتم با کمک مجلس آن را کنترل خواهیم کرد.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین با تاکید براینکه این سازمان برای بهره گیری از تمام ظرفیت ها در سطح بین المللی از آمادگی کامل برخوردار است گفت:دولت یازدهم در بحث دیپلماسی محیط زیست بسیار فعال بوده است.
ابتکار با اشاره به اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست در طول سه سال گذشته در مجامع بین المللی حضور پررنگ و تاثیرگذاری داشته ایم و از بسیاری از امکانات سازمان های بین المللی و حمایت های فنی و همکاری ها در قالب دوره های آموزش فنی بهره مند شده است، اظهار امیدواری کرد این حضور در عرصه بین الملل با حمایت مجلس از تداوم لازم برخوردار باشد.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین با اشاره به برگزاری یک دوره آموزشی ویژه محیط بانان در ماه گذشته در کشور اتریش گفت: محیط بانان این سازمان علاوه بر طی کردن دوره های تخصصی در ایران، برای حضور در دوره های آموزشی بین المللی و بهره گیری از علوم روز حمایت می شوند.
ابتکار در ادامه از نمایندگان مجلس درخواست کرد که فردا دوشنبه به منظور دفاع از حریم طبیعت ایران، در مجلس ترحیم سه محیط بان شهید سازمان حفاظت از محیط زیست در شهرک غرب تهران شرکت کنند./
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید