Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران:

قزل‌آلای ایرانی، در سفره‌های مردم خاور دور، روسیه و آسیای جنوب شرقی قرار می‌گیرد/ چین مشتری جدید خاویار پرورشی ایران

20 هزار تن قزل‌آلا به کشورهای خاوردور، روسیه و آسیای جنوب شرقی صادر خواهد شد، مشروط بر آنکه به بازار داخلی لطمه وارد نشود.

قزل‌آلای ایرانی، در سفره‌های مردم خاور دور، روسیه و آسیای جنوب شرقی قرار می‌گیرد/ چین مشتری جدید خاویار پرورشی ایران


مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: صادرات قزل‌آلای تولیدشده در کشور به خاوردور، روسیه و آسیای جنوب شرقی در حال رونق است.

عیسی گلشاهی افزود: طی یک ماه آینده صادرات حداقل یک‌هزار تا یک‌هزار و 500 تن ماهی قزل آلا به روسیه قطعی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته صادرات ماهی قزل‌آلا از طریق کشورهای مشترک‌المنافع CIS به روسیه صادر می‌شد که با امضای تفاهمنامه و پیگیری‌های انجام‌شده، نخستین محموله 500 تنی این آبزی به‌صورت مستقیم مورد پذیرش قرار گرفت و وارد روسیه شد.

گلشاهی ادامه داد: ایران در فضای رقابتی با ترکیه، امسال پنج تا شش‌هزار تن و در فضای غیررقابتی تا 15 هزار تن ماهی قزل‌آلا به روسیه صادر می‌کند.

وی تصریح کرد: برای نخستین‌بار در سال جاری موفق به صادرات یک‌هزار تنی ماهی قزل‌آلای تازه به بازار امارات بودیم.

گلشاهی یادآور شد: پتانسیل‌های لازم به شرطی که به بازارهای داخلی نیز لطمه وارد نکند، برای صادرات ماهی قزل‌آلا تا 20 هزار تن پیش‌بینی شده است.


وجود ادوات مکانیزه در مزارع پرورش قزل‌آلا

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران کیفیت قزل‌آلای ایرانی را مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: بهره‌وری بالا و مناسب در مزارع قزل‌آلای کشور وجود دارد و از سوی بسیاری از کشورهای جهان درخواست وجود دارد.

وی تأکید کرد: قزل‌آلا از گونه‌های شاخص آبزی‌پروری محسوب می‌شود و مزارع آن در کشور نیز وضعیت مناسبی از لحاظ استفاده از تجهیزات مکانیزه را دارد.


بانک‌ها به مزرعه‌داران میگو تبدیل شده‌اند

گلشاهی همچنین گفت: بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان میگو در کشور تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش است که اگر حمایت‌های لازم در این بخش اعمال شود، امکان استفاده بیشتر از ادوات مکانیزه در مزارع کشور هست.

وی در ادامه افزود: شرایط پرورشی و بازار میگو طی سه سال اخیر مطلوب بوده است، اما انباشت بدهی‌های گذشته، بانک‌ها را به مزرعه‌داران میگو تبدیل کرده است.

گلشاهی خاطرنشان کرد: هنوز عده‌ای از تولیدکنندگان با وجود آنکه اصل بدهی را پرداخت کرده‌اند، به‌دلیل عدم بازپرداخت سود وام‌ها، بدهکاران بانکی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: روند صادرات این محصول به‌دلیل کاهش موجودی میگو در فصل حاضر کند شده است، اما مطابق آمار از 13 هزار و 100 تن از مجموع 18 هزار تنی میگوی تولیدی سال گذشته صادر شده است.

گلشاهی اتحادیه اروپا، روسیه و ویتنام را جزو بازارهای جدید میگوی ایرانی برشمرد و تصریح کرد: امارات و کشورهای عربی جزو بازارهای سنتی میگو محسوب می‌شوند.


چین، آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا مشتریان جدید خاویار پرورشی ایرانی

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران درباره خاویار پرورشی نیز با اعلام اینکه استحصال خاویار از ماهیان پرورشی در حال انجام است و تا یک ماه آینده وضعیت تولید و صادرات نیز مشخص خواهد شد، تأکید کرد: کشورهای آمریکای شمالی، کانادا، اتحادیه اروپا، امارات و چین مشتریان خاویار پرورشی ایران هستند، اما باید تا زمان تولید صبر کرد تا پتانسیل صادراتی کشور مشخص شود.


تخفیف 25 درصدی آبزیان در فروشگاه‌های بزرگ کشور

گلشاهی با اعلام آنکه امسال نمایشگاه‌های عرضه نیز برگزار نشد، اظهار داشت: با همکاری اتحادیه‌ها در ماه مبارک رمضان در تمامی فروشگاه‌های بزرگ و کوچک کشور تخفیف 25 درصدی لحاظ می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: فروشگاه‌های شهروند، رفاه و سایر فروشگاه‌های بخش خصوصی، محصولات شیلاتی خود را با تخفیف فوق به مشتریان عرضه می‌کنند./

M-950326-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید