Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با مجری طرح گندم عنوان شد:

ورود 19 استان به گردونه برداشت گندم/ خرید 155 هزار تن بذر گندم برای سال زراعی آینده

گندمکاران 19 استان کشور وارد مرحله برداشت شده‌اند و خرید این محصول استراتژیک از مرز سه میلیون گذشته و به عدد سه میلیون و 300 هزار تن رسید.

ورود 19 استان به گردونه برداشت گندم/ خرید 155 هزار تن بذر گندم برای سال زراعی آینده


مجری طرح گندم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر 19 استان کشور به چرخه برداشت گندم پیوسته‌اند و برداشت در مناطق گرم و خشک جنوب مراحل پایانی را می‌گذراند.

اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: در نوار ساحلی خزر و مناطق معتدل برداشت گندم آغاز شده و بر اساس اطلاعات سامانه خرید این محصول استراتژیک از مرز سه میلیون تن گذشت و آمار حاکی از برداشت سه میلیون و 300 هزار تن است.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی 95 - 94 حدود دو میلیون و 128 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت گندم آبی و سه میلیون و 800 هزار هکتار به زیر کشت گندم دیم رفته است که تاکنون برداشت از یک میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی انجام شده است.

اسفندیاری‌پور با اشاره به میزان 27 درصدی خرید گندم توسط مراکز غله و بازرگانی دولتی در مقایسه با مدت مشابه گذشته، ادامه داد: با توجه به آنکه در تیرماه شاهد اوج برداشت خواهیم بود، پیش‌بینی افزایش رو به رشد را در مقایسه با سال گذشته داریم.

وی تصریح کرد: خوزستان همچنان رتبه نخست تولید و خرید محصول گندم را به خود اختصاص داده است و پس از آن استان‌های گلستان، فارس، کرمانشاه، کردستان و... قرار دارند.


تأمین 155 هزار تن بذر گندم برای سال زراعی آینده

مجری طرح گندم از تأمین و تهیه 155 هزار تن بذر اصلاح‌شده، پرورشی، مادری و گواهی‌شده برای تولید زراعی آینده خبر داد و یادآور شد: استان خوزستان با خرید 63 هزار تن، بوشهر 14 هزار تن، جنوب کرمان و جیرفت هشت‌هزار تن، کرمان بیش از شش‌هزار تن، کرمانشاه بیش از شش‌هزار تن، کهگیلویه و بویراحمد دوهزار و 600 تن و گلستان با 13 هزار تن تاکنون برای سال آینده آماده شده‌اند و سایر استان‌ها هم به مرور وارد مرحله خرید بذر خواهند شد.

اسفندیاری‌پور توصیه کرد که بهره‌برداران از آتش زدن بقایا و کلش گندم در سطح مزارع پرهیز کنند تا مواد آلی خاک برای کشت سال آینده حفظ شود؛ زیرا این اقدام بر خلاف منافع ملی است.

وی تأکید کرد: حفظ بقایای گیاهی، رعایت تناوب زراعی و جلوگیری از دستکاری خاک سه رکن کشاورزی حفاظتی است و به گندمکاران توصیه می‌شود بقایای گیاهی را به جای آتش زدن در زمین باقی بگذارند تا مواد آلی به خاک برگردانده شود و برای سال آینده تولید مناسبی رقم بخورد.

اسفندیاری‌پور اظهار داشت: به رانندگان کمباین هم توصیه می‌شود نسبت به تنظیم ماشین‌های خود اقدام کنند تا از ضایعات به اندازه چشمگیری کاسته شود.

وی همچنین گفت: رعایت تناوب زراعی از دیگر مواردی است که می‌تواند پایداری تولید را باعث شود.


خطر زنگ زرد گندم به اتمام رسید

مجری طرح گندم درباره وضعیت آفات و بیماری‌ها در مزارع گندم نیز افزود: با گرم شدن هوا، دوره شیوع زنگ زرد به اتمام رسیده است و در مناطقی که خطر سن‌زدگی وجود دارد نیز، وضعیت تحت کنترل بوده و با سم‌پاشی‌های به‌موقع از گسترش آن جلوگیری خواهیم کرد./

M-950319-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید