Iranian Agriculture News Agency

همزمان با نخستین گردهمایی سراسری مدیران امور اراضی کشور؛

احداث باغ‌های شیبدار در 860 هزار هکتار کلید خورد/ یک میلیون هکتار از اراضی سنددار می شود

توسعه احداث باغ در اراضی شیبدار در سطح هشت‌هزار هکتار در چارچوب اقتصاد مقاومتی با اشاره به مزیت‌های تولید در توسعه باغ‌های گردو، بادام و زیتون در سال 95 کلید خواهد خورد و به‌صورت پایلوت در 15 استان کشور اجرایی می‌شود.

احداث باغ‌های شیبدار در 860 هزار هکتار کلید خورد/ یک میلیون هکتار از اراضی سنددار می شود


به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان امور اراضی کشور امروز در حاشیه نخستین گردهمایی سراسری مدیران سازمان امور اراضی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: برای سال 95 که سال اقتصاد مقاومتی اعلام شده است، به‌دنبال تنظیم چگونگی اقدام و عمل در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستیم تا بخش کشاورزی بتواند با تسهیل صدور مجوز، همچنان به‌عنوان پیشرو در چارچوب اقتصاد مقاومتی باقی بماند.

قباد افشار افزود: به‌دنبال آن هستیم تا مکاتبات ثبت زمین برای تولید را حذف کرده و با ساماندهی مراحل ثبت مجوز در وزارت جهاد کشاورزی، ارباب رجوع مردمی را از مراجعه مکرر به سازمان‌های مختلف بی‌نیاز کرده، به‌طوری که تنها با مراجعه به جهاد کشاورزی بتوانند مجوز لازم را دریافت و سایر فعالیت‌ها توسط دفاتر ایجادشده در وزارت جهاد کشاورزی دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه فعالیت‌های کشاورزی و حمایت از کاربری‌هایی نظیر گلخانه، فعالیت‌های مربوط به آبزیان و توسعه باغ‌ها در دستور کار این سازمان در سال 95 قرار دارد.


15 میلیون هکتار اراضی بدون سند وجود دارد

افشار با اشاره به سنددار کردن اراضی ادامه داد: در سال 95 بنا داریم سطح یک میلیون هکتار از اراضی فاقد سند را سنددار کنیم و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است 12 تا 15 میلیون هکتار بعد از اجرای طرح کاداستر به‌عنوان اراضی بدون سند شناخته شود که لازم باشد برای آنها اسناد جدید صادر کرد.

وی تصریح کرد: به‌منظور رفع تداخل اراضی کشاورزی بین مردم، دولت و منابع طبیعی نیز اقداماتی صورت گرفته و 500 هزار هکتار برای رفع تخلف شناسایی شده‌اند.


کاداستر با 900 میلیارد تومان اعتبار پیش خواهد رفت

رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در حوزه کاداستر یادآور شد: سال گذشته هفت میلیون هکتار از اراضی مورد عکس‌برداری هوایی قرار گرفت و دو میلیون هکتار عکس‌های آماده برای تبدیل به نقشه وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های تکمیلی انتظار می‌رود برای 10 میلیون هکتار طی سال 95 عکس‌برداری هوایی صورت گیرد.

افشار تأکید کرد: تهیه پنج میلیون هکتار نقشه‌هایی که بتواند وضعیت قرارگیری اراضی کشاورزی را مشخص کند، در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: عملیات زمینی به‌منظور شرایط توصیفی و استفاده از ظرفیت‌های آب و خاک برای 25 میلیون هکتار از اراضی در دستور کار قرار گرفته و بنا داریم طی پنج سال فعالیت‌های کاداستر را به خاتمه رسانده و برای 18 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی طی یک برنامه پنج‌ساله قدم‌های اساسی برداریم.

افشار همچنین گفت: در لایحه سال 95، 900 میلیارد ریال اعتبار به‌منظور تکمیل طرح کاداستر در نظر گرفته شده است و همچنین به‌منظور حفاظت، پیشگیری و پوشش که انتظار می‌رود با 80 درصد افزایش سطح روبه‌رو باشد، در لایحه 95، 900 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که می‌توان زمینه فعالیت مقتدرانه کاداستر را فراهم کند.


40 هزار هکتار از اراضی تصرف‌شده بازگشت

رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به نظارت بر اراضی واگذارشده افزود: دو میلیون هکتار از اراضی تحت نظارت قرار گرفته و برای بخش زیادی از اراضی سند و مجوز صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: 40 هزار هکتار از اراضی تحت تصرف برگردانده شده و مابقی نیز در واحدهای نظارتی در حال بررسی هستند.

افشار ادامه داد: 2.5 میلیون هکتار تحت وظایف نظارتی قرار گرفته‌اند، چرا که بر اساس تکالیف قانونی سالی دو بار اراضی واگذارشده باید تحت نظارت قرار گیرند.


توسعه باغ‌های شیبدار در 860 هزار هکتار

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته سازمان در سال 95 تصریح کرد: توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند ضمن افزایش تولید، اشتغال و صادرات، برای ثبت میزان آب و خاک نیز مورد توجه قرار گیرد.

افشار یادآور شد: 860 هزار هکتار از اراضی مشمول توسعه باغ در اراضی شیبدار قرار می‌گیرند که برنامه‌ریزی‌ها برای سال 95 انجام شده و انتظار می‌رود در افق پنج‌ساله، پنج‌هزار هکتار عملیاتی شود.

وی تأکید کرد: کشت درختانی نظیر بادام، گردو، زیتون و فندق که می‌تواند در حوزه صادراتی نیز از ارزآوری مناسبی برخوردار بوده و با بهره‌گیری از شرایط دیم کشت شود، در فهرست توسعه باغ‌های کشور قرار دارد.


7000 واحد مسکونی در زیارت تعیین تکلیف خواهند شد

رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به پرونده گردنه حیران و روستای زیارت اظهار داشت: با نظارت‌های صورت‌گرفته پس از استقرار سازمان امور اراضی، هیچ تخلف دیگری در این منطقه صورت نگرفته و تسلط کامل امور اراضی بر منطقه حکم‌فرما است و تاکنون 25 واحد تخریب شده و مابقی نیز در مرحله رسیدگی قرار دارند.

افشار همچنین گفت: در روستای زیارت احکامی که قانون‌گذار به عهده این سازمان گذاشته بود، اجرا شده، اما در گذشته یک‌هزار و 400 تا یک‌هزار و 500 واحد ساختمانی با بیش از هفت‌هزار واحد مسکونی احداث شده است؛ لذا باید تعیین تکلیف این واحدها با در نظر گرفتن شرایط فعلی صورت گیرد.


شاندیزی‌ها در وقت اضافه قرار گرفتند

وی با اشاره به پرونده شاندیز افزود: پدیده شاندیز که به‌عنوان یک پرونده ملی در دادگستری شهر مشهد و در قوه قضاییه در حال رسیدگی قرار دارد، دارای تخلفات بسیاری است، اما اخیراً شورای عالی شهرسازی مصوباتی داشته است که در صورت تطبیق شاندیز با این شورا زمانی به آنها داده خواهد شد تا خود را با قوانین سازمان امور اراضی منطبق کنند.

افشار خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان ساخت و ساز جدیدی در این منطقه صورت نخواهد گرفت، اما در صورتی که فعالان حوزه شاندیز از فرصت به‌وجودآمده استفاده نکنند، برای اقدامات قانونی و قضایی پیگیری‌ها صورت گرفته و آمادگی‌های لازم وجود دارد.


کاهش 80 درصدی تخلفات تغییر کاربری

وی با اشاره به کاهش چشمگیر تخلفات در سال گذشته ادامه داد: پیش از سال 90 در برخی استان‌ها میزان تخلفات 80 درصد گزارش می‌شد، اما میزان تغییر کاربری از 15 تا 20 هزار هکتار در سال به زیر 10 هزار هکتار کاهش یافته است.

افشار در پایان تصریح کرد: انتظار می‌رود با توسعه سامانه 131 و اکیپ‌های گشت‌زنی، همچنین میزان تغییر کاربری در اراضی کشاورزی کنترل شده و تا 80 درصد نسبت به پیش از دولت تدبیر و امید کاهش پیدا کند./

F-950128-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید