Iranian Agriculture News Agency

صادرات چهار میلیون دلاری کودهای آلی و زیستی به اروپا و آفریقا/ به‌کارگیری کودهای آلی و زیستی در 13 استان کشور اجرایی می‌شود

با وجود محدودیت‌هایی که در نقل و انتقال پول طی سال‌های گذشته وجود داشت، کودهای آلی و زیستی به ارزش چهار میلیون دلار به کشورهای آسیای میانه، ترکیه، آفریقا و سوئد صادر شده است و انتظار می‌رود با تغییر رویکرد در شورای راهبردی کود در 13 استان کشور با حمایت سازمان تعاون روستایی به‌کارگیری آن به‌صورت پایلوت آغاز شود.

صادرات چهار میلیون دلاری کودهای آلی و زیستی به اروپا و آفریقا/ به‌کارگیری کودهای آلی و زیستی در 13 استان کشور اجرایی می‌شود

رئیس هیأت‌مدیره انجمن کودهای آلی و زیستی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در حالی که در برنامه پنجم توسعه استفاده از کودهای آلی و زیستی تا 35 درصد مورد تأکید قرار گرفته بود، اما تا پایان برنامه پنجم که سال آخر آن در پایان سال 94 اعلام شده بود، محقق نشد و با تمدید اهداف این برنامه، شرایط به‌کارگیری کودهای آلی و زیستی نیز تغییر پیدا کرد.

سیامک علیزاده افزود: پیش از آنکه برنامه پنجم توسعه برای برنامه ششم تمدید شود، پیشنهاداتی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین معاونت توسعه برنامه‌ریزی فناوری مبنی بر به‌کارگیری کودهای آلی و زیستی ذیل بند (ز) و (د) بند 143 مطرح شد که امیدواریم با مدیریت وزارت جهاد کشاورزی در متن برنامه گنجانده شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد طی برنامه پنجم توسعه به‌خاطر انحرافاتی که از اصل تعریف کودهای آلی و زیستی در اذهان مدیران میانی وجود داشته است و همچنین به‌دلیل کمبود اعتبار این کودها نتوانسته‌اند وارد سیستم مصرف شوند، در حالی که برابر برنامه‌های جدید باید 20 درصد تولیدات کشاورزی از غذاهای سالم و محصولات سالم تأمین شده باشد که به ناچار استفاده از کودهای آلی و زیستی الزامی به‌نظر می‌رسد.


بی‌اعتنایی شرکت خدمات حمایتی به کودهای آلی و زیستی

رئیس هیأت‌مدیره انجمن کودهای آلی و زیستی ادامه داد: هرچند موافقتنامه‌ای دو سال گذشته بین انجمن و شرکت خدمات حمایتی منعقد شد و مقرر گردید در چارچوب آن توسعه استفاده از کودهای آلی و زیستی اجرایی شود، اما این موافقتنامه به‌دلیل مشغله‌های فراوان این شرکت هیچ‌گاه به مرحله عملیاتی نرسید.

علیزاده تصریح کرد: از آنجا که شرکت خدمات حمایتی به‌عنوان یک شرکت دولتی ناگزیر است تکالیف وزارت جهاد کشاورزی را به مرحله اجرا بگذارد، فراغت لازم برای اتخاذ سیستم و روشی که بتواند عرضه کودهای آلی و زیستی را تسهیل کند، فراهم نشد.


پشتیبانی مؤسسه آب و خاک از کودهای آلی و زیستی

وی از موافقتنامه صورت‌گرفته انجمن با مؤسسه آب و خاک خبر داد و یادآور شد: با تغییر مدیریت مؤسسه خاک و آب و همچنین تغییر معاونت زراعت، تحول معناداری در حوزه تخصصی به‌وجود آمد که فعالان حوزه از آن به‌عنوان یک انقلاب نام می‌برند.

علیزاده تأکید کرد: با سیاست‌های اخیر معاونت زراعت، شیوه‌نامه کودها با همکاری انجمن آلی و زیستی تدوین شد که با گذشت زمان به شکل ایده‌آل خود نزدیک می‌شود؛ از سوی دیگر، مقام عالی وزارت، شورای راهبردی کود را تعریف کرد و برای نخستین‌بار بخش خصوصی و انجمن کودهای آلی و زیستی توانسته‌اند در روزهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز حضور رسمی پیدا کنند.


کارخانه‌ها با 30 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند

رئیس هیأت‌مدیره انجمن کودهای آلی و زیستی با اشاره به وضعیت تولید کود در کشور اظهار داشت: بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، اکنون کارخانه‌هایی که یک میلیون و 700 هزار تن ظرفیت دارند با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، چرا که بازار کشش لازم را برای عرضه محصولات ندارد.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر به‌علت عرضه محصولات غیراستاندارد، کشاورزان و فعالان حوزه تولید نسبت به فرآورده‌های کودی بی‌اعتماد شده و در به‌کارگیری کودهای با فوندانسیون جدید احتیاط به خرج می‌دهند. همین مسائل باعث شده کارخانه‌های تولید کود با توان 30 درصدی به فعالیت ادامه دهند، در حالی که امکان توسعه فعالیت‌ها وجود دارد.


به‌کارگیری کودهای آلی و زیستی در 13 استان کشور

علیزاده از موافقتنامه این انجمن با معاونت فنی سازمان تعاون روستایی خبر داد و افزود: بر اساس مذاکرات صورت‌گرفته، مقرر شد در شش استان که به‌صورت قطعی اسامی آنها مشخص است و در مزارعی به‌صورت پایلوت استفاده از کودهای آلی و زیستی مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند شش استان برای به‌کارگیری کودهای آلی و زیستی قطعی شده، اما طی روزهای آینده هفت استان دیگر نیز در فهرست به‌کارگیری کودهای آلی و زیستی به‌صورت پایلوت قرار خواهند گرفت.


صادرات کودهای آلی و زیستی به سوئد، ترکیه و کشورهای آسیای میانه

رئیس هیأت‌مدیره انجمن کودهای آلی و زیستی با اشاره به صادرات ادامه داد: از سال 91 تا 93 بخشی از کودهای آلی و زیستی به کشورهای شوروی سابق، ترکیه، آفریقا و همچنین کشورهای اروپایی نظیر سوئد صادر شد.

علیزاده تصریح کرد: حجم صادرات صورت‌گرفته بیش از چهار میلیون دلار برآورد شده است، اما در سال 94 به‌علت مشکلاتی که برای بازگشت پول وجود داشت، صادرات تقریباً متوقف شد.

وی در پایان با اشاره به بازگشایی سوئیفت یادآور شد: هرچند سوئیفت در ایران بازگشایی شده، اما برای افزایش فعالیت در حوزه بازرگانی لازم است بانک مرکزی با بانک‌های مؤثر در بازارهای بین‌الملل وارد قراردادهای اجرایی شود. هرچند تهدیدهای خزانه‌داری آمریکا کمی روند پیوستن بانک‌های نامی فعال در حوزه بین‌الملل را برای پیوستن به قراردادهای تحت نظر سوئیفت، کند کرده است./

F-950128-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید