Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان در گفتگو با ایانا:

گرانی برنج، سناریوی واردکنندگان است

همان واردکنندگانی که از دی‌ماه با تنگ کردن گلوگاه‌ها، افزایش قیمت برنج را کلید زدند، اکنون بنا دارند با فشار به دولت، زمینه افزایش ثبت سفارش برای واردات گسترده و اشباع بازار در زمان برداشت برنج را پیاده‌سازی کنند.

گرانی برنج، سناریوی واردکنندگان است


عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: واردکنندگان برنج هرساله با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و کم شدن ذخایر انباری برنج، برای افزایش قیمت اقدام می‌کنند و امسال نیز از دی و بهمن‌ماه کلید افزایش قیمت برنج داخلی برای مجاب کردن دولت برای دادن مجوز واردات بیشتر زده شد.

غلامعلی قربانی افزود: از آنجا که دولت نه کارفرما و نه ناظر خوبی در بازار است، کشاورزان برنج خود را در فصل برداشت به قیمت شش‌هزار و 500 تا هفت‌هزار و 500 تومان فروختند و از آنجا که کشاورزان از طریق فروش برنج معیشت خود را می‌گذرانند، هرچه سریع‌تر برای تبدیل محصول به نقدینگی اقدام می‌کنند، در حالی که دلال‌ها با خریداری برنج و نگهداری آنها در انبارها تلاش می‌کنند با تنگ کردن گلوگاه‌ها در ماه‌های پایانی سال، زمینه افزایش قیمت را به‌وجود آورند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از یک میلیون تن برنج از مرزهای کشور چه برای مصرف مرزنشینان و چه به‌منظور ذخیره استراتژیک وارد کشور شده است؛ اگر سناریوی واردکنندگان به نتیجه نمی‌رسید و دولت با تیزهوشی اقدام به عرضه برنج در بازار می‌کرد و قیمت‌شکنی اتفاق می‌افتاد، امروز قیمت برنج ایرانی از 11 هزار و 200 تومان فراتر نمی‌رفت.

قربانی ادامه داد: گرانی قیمت برنج داخلی تنها متوجه دلال‌ها و واسطه‌ها است و کشاورزان کمتر از افزایش قیمت منتفع می‌شوند؛ لذا دولت باید با شناخت مناسب از بازار، به‌موقع اقدام به توزیع می‌کرد و در شرایط کنونی نیز با وجود فشارهایی که برای افزایش واردات برنج وجود دارد، نباید زمینه ورود بیش از اندازه برنج به کشور فراهم شود.


سناریوی بعدی، ارزانی برنج در فصل برداشت

دبیر سابق انجمن استان گیلان تصریح کرد: سناریوی بعدی واردکنندگان برنج آن است که تا رسیدن فصل برداشت که تا اواسط تابستان خواهد بود، حجم واردات به‌گونه‌ای بالا رود که عملاً برنج داخلی از رونق افتاده و همزمان با فصل برداشت، بازار از برنج داخلی و خارجی اشباع شده و کشاورزان نتوانند محصول خود را به قیمت معقولی به فروش رسانند.

وی یادآور شد: سیاست ساماندهی بازار برنج نمی‌تواند توسط یک تشکل به‌تنهایی به اجرا درآید و لازم است اتاق‌های بازرگانی و پارلمان بخش خصوصی با در نظر گرفتن سناریوی قدیمی دلال‌ها و واسطه‌ها در بازار، برای صادرات برنج در فصل اشباع و عرضه به‌موقع آن در فصل بالا رفتن تقاضا نسبت به تنظیم بازار اقدام کنند.


فقط 15 درصد کارخانه‌ها اصلاح ساختار شدند

قربانی تأکید کرد: طی 30 سال گذشته همواره ضایعات برنج در بالاترین میزان هدررفت محصولات کشاورزی قرار داشته و همواره ارقامی بین 15 تا 35 درصد به تناوب گفته شده است؛ در حالی که در چارچوب اجرای اقتصاد مقاومتی نباید بهره‌وری تا این سطح در این محصول کاهش پیدا کند.

وی اظهار داشت: با وجود آنکه در مقاطع زمانی مختلفی تسهیلاتی برای اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها اختصاص یافت، اما عملاً می‌توان گفت بین 15 تا 20 درصد کارخانه‌های شالیکوبی اصلاح شده است و مابقی همچنان با درصد شکستگی بالا و با فرسودگی زیاد به فعالیت ادامه می‌دهند.

قربانی همچنین گفت: اکنون دو کارخانه بزرگ در استان گلستان و آمل با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تشکیل شده‌اند که توانسته‌اند سطح شکستگی و ضایعات برنج را تا زیر 10 درصد کاهش دهند؛ این عدد و ارقام در مقایسه با اعداد بزرگی نظیر 35 درصد آمار توفیق‌یافته‌ای است که باید با حمایت دولت افزایش پیدا کند.

وی در ادامه افزود: از آنجا که برنج یک محصول آب‌بر به‌شمار رفته و در عین حال تولید آن اقتصادی بوده و به‌عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی ایرانیان دارد، افزایش بهره‌وری در آن حرف نخست را می‌زند؛ لذا به‌نظر می‌رسد باید در بودجه سال 95 برای اصلاح ساختار واقعی شالیکوبی‌ها و نه مرمت آنها اقدام کرد تا با کاهش ضایعات کشور از خروج ارز برای تأمین کسری داخلی بی‌نیاز شود.


کشت دوم برنج آغاز شد

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان خاطرنشان کرد: کشت نخست در شالیزارهای استان گیلان خاتمه یافته است و کشت دوم نیز در شرف آغاز قرار گرفته و می‌توان گفت تا 45 درصد در شالیزاری‌ها پیش رفته است.

قربانی ادامه داد: انتظار می‌رود تا پایان فروردین‌ماه و حداکثر در هفته نخست اردیبهشت‌ماه، کشت دوم برنج نیز خاتمه پیدا کند.

وی تصریح کرد: خزانه‌گیری نیز تا 50 درصد پیش رفته و به‌زودی به نتیجه خواهد رسید.

قربانی در پایان پیش‌بینی کرد: با وضعیت مناسب هوا، انتظار می‌رود وضعیت تولید به نفع کشاورزان بوده و حجم تولید مناسبی در کارنامه سال زراعی 95 - 94 برنج رقم بخورد./

F-950124-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید