Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

کارخانه‌ها شیرخام نمی‌خرند، قیمت 1440 تومان پیشکش/ خرید تضمینی شیرخام اشتباه بود

طبق پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران عرصه دامپروری، وضعیت اقتصادی دامداران روزبه‌روز بحرانی‌تر شده و اکنون کار به جایی رسیده است که کارخانه‌ها توانایی خرید شیرخام با همین قیمت را نیز ندارند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: متأسفانه در حال حاضر مشکل دامداران در قیمت پایین شیرخام خلاصه نمی‌شود، بلکه نخریدن این محصول توسط کارخانه‌ها مسئله جدی است که باید هرچه زودتر حل شود.

حسین نعمتی با اشاره به اینکه دامداران دو سال با مصائب گوناگون دست‌وپنجه نرم کردند و تحمل‌شان به انتها رسیده است، افزود: با وجود خواسته و هدف دولت و بخش خصوصی مبنی بر افزایش تولید، طبق گفته مدیرعامل اتحادیه که در مصاحبه اخیرش نیز به آن اشاره کرد، چاره‌ای جز کاهش تولید نداریم.

وی خاطرنشان کرد: این عمل دو راه بیشتر ندارد؛ یا دامداران باید گاوهای شیرده را حذف کنند که این کار به نفع منافع کلان اقتصادی کشور نیست. یا باید با کاهش مقدار و کیفیت خوراک، دام را مجبور کنند که مثلاً به جای 40 کیلو، 20 کیلوگرم تولید کند؛ البته در این شرایط، کیفیت شیر تغییری نخواهد کرد.

به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران، خرید تضمینی با قواعدی که اکنون وجود دارد، اشتباه است؛ زیرا وقتی قیمت‌های داخل کشور از خارج بالاتر باشد، قدرت مانور در تجارت خارجی وجود نخواهد داشت.

نعمتی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که به جای تولید شیرخشک، شیر استریل، پنیر و دیگر اقلام لبنی را با شیرخام خرید تضمینی شده، تولید کنند و روی آن برچسب غیرقابل فروش بزنند. این بهترین راه برای کمک به دهک‌های پایین جامعه است که برخی از آنها از مصرف لبنیات محروم هستند.

وی معتقد است: با این روش، هم به اقشار پایین جامعه یاری رسانده‌ایم و هم از ورود مجدد شیرخام جمع‌آوری شده به بازار جلوگیری کرده‌ایم.

نعمتی در پایان تصریح کرد: البته قرار است یک‌شنبه هفته آینده با معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، جلسه‌ای درباره حل مشکلات موجود داشته باشیم که امید می‌رود به نتایج قابل قبولی منتج شود./

V-950124-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید