Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد به ایانا خبر داد:

توسعه نژادهای دومنظوره سمینتال برای خودکفایی گوشت/ نهاده‌ها طبق نیاز وارد می شود

در راستای خودکفایی گوشت در سال جدید برنامه‌ریزی شده است که نژادهای دومنظوره سمینتال را از طریق واردات و توسعه در داخل کشور افزایش دهیم.

توسعه نژادهای دومنظوره سمینتال برای خودکفایی گوشت/ نهاده‌ها طبق نیاز وارد می شود

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در دو بخش تلیسه سمینتال و گاوهای نر ژنومیک سمینتال واردات از کشور آلمان در حال انجام است که بخشی از آن وارد شده و در واحدهای تولیدکننده در حال تولید است و بخش دیگری نیز به‌زودی وارد می‌شود.

حمید ورناصری افزود: اثرات واردات گاوهای دومنظوره و باکیفیت در کوتاه‌مدت مشخص می‌شود، به‌گونه‌ای که مواد ژنتکی که به‌صورت تلقیح به دام‌های ایرانی انجام می‌شود، توانسته است در مدت مورد نظر سرجمع تولیدات را افزایش دهد و کیفیت ارزش‌های ژنتیکی را بالا ببرد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته مجبور بودیم دام‌های فوق را با قیمت بالا وارد کنیم و علاوه بر آن، واردات مواد ژنتیکی نیز باعث خروج 60 تا 70 هزار تومانی ارز برای هر بخش آن می‌شد که در حال حاضر با تولید این مواد در داخل کشور، قیمت تمام‌شده 15 هزار تومانی را شاهد هستیم که هیچ تفاوتی با کیفیت مواد ژنتیکی وارداتی ندارد.

ورناصری ادامه داد: کشور آلمان در زمینه گندم خوراکی و جو ظرفیت‌های خوبی دارد که در صورت لزوم، اقدام برای واردات انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: مشارکت برای سرمایه‌گذاری ازجمله مواردی است که مورد توافق با آلمانی‌ها قرار گرفته و در حال حاضر سرمایه‌گذاری در زمینه تأمین تلیسه سمینتال فراهم شده است که پیش‌بینی می‌شود در پسابرجام، این مسئله سهل‌تر شود.


امکان تعیین جنسیت دام‌ها در داخل کشور فراهم شد

رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران درباره برنامه‌های سال جدید این بخش یادآور شد: صادرات دام در حوزه ژنتیک بیشترین فعالیت را در سال جدید خواهد داشت، به‌گونه‌ای که علاوه بر توسعه نژادهای دومنظوره سمینتال که در خودکفایی تولید گوشت مؤثر است، برنامه‌ریزی برای تولید جنین و تعیین جنسیت در داخل کشور خودمان نیز انجام‌شدنی خواهد بود که در این زمینه توافقات خوبی انجام شده است.

ورناصری تأکید کرد: واردات نهاده‌ها مطابق نیازهای بخش از دیگر مورادی است که در سال جاری در دستور کار داریم.

وی در پایان اظهار داشت: به‌منظور پوشش دادن کمبودهای بخش کشاورزی، واردات نهاده‌ها و سایر ملزومات تولید را از کشورهای صاحب‌نام به میزان نیاز کشور انجام خواهیم داد./

M-950124-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید