Iranian Agriculture News Agency

فراز و فرودهای کشاورزی در سالی که گذشت

سال 94 هم به پایان رسید، مثل همه سال‌های قبل که آمدند و رفتند و مثل همه سال‌های بعد که خواهند آمد و نخواهند ماند. سالی پربار برای کشاورزی کشور در توسعه روابط بین‌المللی، سالی که سال تولید و رسیدن به خوداتکایی در برخی محصولات بود. سالی که با برداشته شدن تحریم‌ها، درهای صادرات به روی کشاورزی کشور باز شد، اگرچه نه کامل، اما به واسطه دیرهنگامی اجرای برجام حرجی نیست بر زحمتکشان عرصه کشاورزی...

فراز و فرودهای کشاورزی در سالی که گذشت


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - افسانه زعیم‌زاده:

سال 94 هم به پایان رسید، مثل همه سال‌های قبل که آمدند و رفتند و مثل همه سال‌های بعد که خواهند آمد و نخواهند ماند. سالی پربار برای کشاورزی کشور در توسعه روابط بین‌المللی، سالی که سال تولید و رسیدن به خوداتکایی در برخی محصولات بود. سالی که با برداشته شدن تحریم‌ها، درهای صادرات به روی کشاورزی کشور باز شد، اگرچه نه کامل، اما به واسطه دیرهنگامی اجرای برجام حرجی نیست بر زحمتکشان عرصه کشاورزی...

یکی از اتفاقات مهم سال جاری، برگزاری نمایشگاه اکسپوی 2015 میلان بود، نمایشگاهی که در آن غرفه ایران بیش از چهار میلیون بازدیدکننده داشت و با توجه به اینکه شعار اصلی اکسپو 2015 میلان بر محور "کشاورزی و تغذیه" گذاشته شده بود و سیاست‌های آن بر مبنای تغذیه و کاهش گرسنگی در جهان بنا شد، کمیته کشاورزی و تغذیه ستاد اجرایی اکسپوی 2015 میلان با انجام فعالیت‌های مختلف نقش تأثیرگذاری برای حضور ایران در ایتالیا داشت. اکسپو یک نمایشگاه شش‌ماهه عام‌المنفعه است که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود و به جای رقابت، جنگ یا ثبت سفارش، همه قرار است به "آینده زمین" کمک کنند و در واقع می‌توان آن را عرصه "رقابت خاطره‌ها" نام گذاشت.

در ادامه نیز بعد از هشت سال خاک‌خوردگی لایحه حفاظت از خاک، این لایحه در سال جهانی خاک (2015)، از سوی رئیس جمهوری دولت یازدهم تقدیم مجلس نهم شد. دولتی که در حوزه حفاظت از محیط زیست و حفاظت از خاک، اقدامات خوبی انجام داد که از مهم‌ترین آنها ارسال "لایحه خاک" به مجلس بود و اگر نمایندگان مجلس به حساسیت این لایحه واقف بودند شاید عمر تصویب نهایی آن به مجلس دهم قد نمی‌داد.

در اواسط پاییز 94 نیز قرار بر این شد طبق آیین‌نامه ثبت و کنترل کیفی انواع مواد کودی توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شود، تمام تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان مواد کودی موظف شدند مدارک و نمونه‌های کودی را برای بررسی و اخذ شماره ثبت به مؤسسه تحقیقات خاک و آب ارسال کنند که با راه‌اندازی این پایگاه الکترونیکی، دیگر نیازی به حضور فیزیکی متقاضیان برای تحویل مدارک نباشد، طبق این دستورالعمل مواد کودی قبل از عرضه در بازار باید از مؤسسه تحقیقات خاک و آب، شماره ثبت دریافت کرده باشند و برای کودهای وارداتی قبل از آن که ثبت سفارش شوند، این کار انجام می‌شود.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب دوباره وزیر جهاد کشاورزی دولت اصلاحات، با تلاش انجمن صنایع قند و شکر ایران، وزیر جهاد کشاورزی در آغاز سال 93 و با استفاده از اختیارات قانونی خود ناشی از ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، اقدام به ممنوعیت ثبت سفارش شکر کرد و واردات شکر تحت کنترل درآمد و برای نخستین‌بار هیچ رقمی در ستون واردات ماه‌های دی، بهمن و اسفند 93 و همچنین فروردین و اردیبهشت‌ماه 94 ثبت نشد و پس از سال‌ها، مجدداً ستون تولید در آمارهای مقایسه‌ای بر ستون واردات غلبه کرد.

و اما فناوری هسته‌ای در کشاورزی نیز امسال که سال اخبار خوش هسته ای بود، به میدان پیروزی دستاوردهای هسته‌ای تیم هسته‌ای ایران در مذاکرات برجام آمد؛ به‌گونه‌ای که با بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای در اصلاح و معرفی ارقام زراعی و باغی، کنترل و مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گیاهان زراعی و باغی، دستاوردهای قابل ترویج با قابلیت تجاری‌سازی و کاربردی به دست آمد. از جمله تصویب چهار طرح کلان با استفاده از روش‌های هسته‌ای در کشاورزی و کنترل کرم گلوگاه انار با استفاده از فناوری هسته‌ای که از اخبار خوب سال 94 بود که گذشتن از کنار آنها کم انصافی است.

در این سال و پس از سال‌ها، دریاچه ارومیه رنگ خوش آب را به خود دید، 600 میلیارد ریال اعتبار به احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شد و در آخرین روزهای اسفندماه 94 نیز دولت ژاپن در تفاهم‌نامه‌ای با فائو 436 میلیون ین ژاپن برای احیای این دریاچه به ایران اهدا کرد.

از دیگر اخبار حائز اهمیت این سال می‌توان به افزایش 19 درصدی صادرات محصولات باغبانی، تولید بیش از چهار میلیون مرکبات در کشور، صادرات 296 میلیون دلار کشمش اشاره کرد که البته قرار بر این شد برای حفاظت از دشت‌ها، باغ‌ها به اراضی شیب‌دار منتقل شوند.

شاید از اتفاقات ناخوشایند امسال بتوان به کسب رتبه نخست بخش کشاورزی در تصادف‌های منجر به مرگ کاری، حمله شبانه به اراضی زراعی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و زمزمه‌های قاچاق میوه که از بهار 94 به گوش می‌رسید و در زمستان فراگیر شد اشاره کرد. همچنین پومیس، پست‌ترین سطح روغن حاصل از تفاله زیتون که مصرف آن برای انسان توصیه نمی‌شود و تنها مصرف صنعتی داشته و از تفاله زیتون به‌دست می‌آید، به‌صورت غیرقانونی وارد بازار داخلی شد.

بدون‌شک هر سالی که می‌گذرد حاوی اتفاقات خوب و بد است که البته به تمام خوب و بدهای آن هم اشاره نشد، اما اگر از حق نگذریم، در سال پر امید 94، به‌نظر می‌رسد وزنه اتفاقات خوب بر بدها غلبه کرد و وزارت جهاد کشاورزی و دست‌اندرکاران بخش خصوصی و تشکل‌های کشاورزی در سنگر تولید، سالی پرزحمت، اما پربار را پشت سر گذاشتند.

امید می‌رود در سال پیش رو نیز شاهد پیوستگی این پیشرفت و برداشتن گام‌های رو به جلو باشیم./

A-941229-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید