Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل کانون سیب‌زمینی بذری به ایانا خبر داد:

20 روز مانده تا تاریخ انقضای سیب‌زمینی‌های انباری/ سیب‌زمینی در سبد عیدانه

رکود سیب‌زمینی با وجود فعال بودن مجراهای صادراتی ادامه دارد و تاریخ انقضاء سیب‌زمینی‌های انباری امسال حداکثر تا 20 روز آینده فرا می‌رسد و باید پیش از آن با تحریک تقاضا در بازار یا قرار دادن سیب‌زمینی در سبد عیدانه، به کمک بازار مصرف آمد.

20 روز مانده تا تاریخ انقضای سیب‌زمینی‌های انباری/ سیب‌زمینی در سبد عیدانه


مدیرعامل کانون سیب‌زمینی بذری امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با وجود اعمال یارانه صادراتی، بازار سیب‌زمینی در رکود مطلق قرار دارد و همچنان بین 200 تا 350 تومان در بازار عرضه می‌شود.

مجید سجادی افزود: البته اگر یارانه صادراتی به سیب‌زمینی اختصاص پیدا نمی‌کرد، شرایط ناگوارتری در انتظار سیب‌زمینی‌های تولیدی امسال قرار داشت که خوشبختانه با مساعدت صورت‌گرفته، از بروز شرایط دشوار جلوگیری شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر محموله‌هایی به مقصد عراق، ترکمنستان و آذربایجان بارگیری می‌شود، اما حجم سیب‌زمینی‌های صادرشده نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی در تنظیم بازار داخلی به جا بگذارد؛ چرا که حجم خروجی، تناسبی با میزان عرضه ندارد.

انقضای سیب‌زمینی‌های امسال تا 20 روز آینده

مدیرعامل کانون سیب‌زمینی بذری ادامه داد: هرچند سیب‌زمینی ازجمله محصولاتی است که از ماندگاری نسبتاً بالا برخوردار است، اما سیب‌زمینی‌های امسال حداکثر باید تا 20 روز آینده مصرف شود، چرا که بعد از آن از کیفیت افتاده و با زدن جوانه، افت کیفی و ضایعات بالا پیدا خواهند کرد.

سجادی تصریح کرد: سیب‌زمینی‌های انباری اکنون در اردبیل، همدان و چهارمحال و بختیاری و اصفهان در شرایط خطرناک قرار گرفته و بیم ضایعات بالای آن وجود دارد.

وی یادآور شد: صنایع تبدیلی با وجود آنکه بیشتر از سال‌های قبل اقدام به خریداری سیب‌زمینی کرده‌اند، اما واقعیت آن است که تعداد صنایع ثانویه سیب‌زمینی تناسبی با میزان تولید آن ندارد و چنین حجم کوچکی از صنایع تبدیلی نمی‌توانند اثرگذاری زیادی بر مصرف داشته باشند.

سجادی تأکید کرد: بررسی فعالان حوزه بازار نشان می‌دهد سرانه مصرف سیب‌زمینی روند نزولی داشته و به تناسب کاهش قدرت خرید مردم، روند کاهشی به خود گرفته است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که از طریق تحریک تقاضا از سوی صداوسیما یا گنجاندن سیب‌زمینی در سبدهای خرید عیدانه به کمک تولیدکنندگان داخلی بیایند./

F-941225-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید