Iranian Agriculture News Agency

عضو شورای عالی زیتون در گفتگو با ایانا:

ترکیه زیتون ایرانی را در بازارهای مسکو دامپینگ کرد/ زیتون گران ایرانی از گود رقابت در بازارهای روسیه جا ماند

قیمت بالای تمام‌شده زیتون‌های ایرانی در مقایسه با محصولات ترکیه، مصر و تونس باعث شد ایران در بررسی‌های به‌عمل‌آمده نتواند با کشورهای مذکور رقابت داشته باشد؛ هرچند طعم و مزه زیتون ایرانی مورد پسند روس‌ها واقع شد، اما از آنجا که ترک‌ها با وجود تیرگی روابط دو کشور تلاش می‌کنند بازارهای روسیه را در اختیار داشته باشند، بازارهای روسیه اشباع از زیتون‌های ترکی است.

ترکیه زیتون ایرانی را در بازارهای مسکو دامپینگ کرد/ زیتون گران ایرانی از گود رقابت در بازارهای روسیه جا ماند

عضو شورای عالی زیتون امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هرچند محموله‌هایی به‌منظور بازارسنجی کشور روسیه به این کشور صادر شد، اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد روس‌ها از زیتون‌های گران‌قیمت ایرانی در مقابل محصولات رقبای کشورمان استقبال نمی‌کنند.

نادر جلالت افزود: هرچند طعم و مزه زیتون ایرانی مورد اقبال روس‌ها قرار گرفته است، اما قیمت بالای تمام‌شده محصولات ایرانی در داخل کشور باعث شده است که محصولات کشورهای رقیب که مهم‌ترین آنها زیتون‌های ایرانی و ترکی است، محموله‌های صادرشده به این کشور نتوانست با قیمت مناسبی به فروش رود.

وی خاطرنشان کرد: محصولات صادرشده به کشور روسیه به‌نظر می‌رسد در صورتی که با قیمت‌های کشورهای رقیب بتواند رقابت کند، می‌تواند در گود بازار روسیه مانور مناسبی داشته باشد.

جلالت ادامه داد: بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده، هرچند روابط مسکو و آنکارا تیره شده و آزادانه محصولات ترکیه‌ای به این کشور وارد نمی‌شود، اما ترک‌ها تمام تلاش خود را برای ترانزیت محصولات خود به کشور روسیه از طریق سایر مرزها به‌کار گرفته‌اند و کماکان بازارهای روسیه اشباع از زیتون‌های ترکی است.


ایران از گود رقابت با زیتون‌های ترکی و مصری بیرون افتاد

عضو شورای عالی زیتون تصریح کرد: هرچند افزایش صادراتی پنج‌هزار تن زیتون با حمایت دولت توسط ریاست جمهوری مورد تأکید قرار گرفته است، اما به‌نظر می‌رسد برای توسعه صادرات به این کشور باید از ظرفیت‌های تعرفه‌ای دو کشور حداکثر بهره‌برداری را به‌عمل آورد.

وی یادآور شد: ریاست جمهوری در سفری که به زنجان داشتند، در افزایش حجم صادرات زیتون از سه‌هزار به پنج‌هزار تن سخن گفته بودند و حمایت دولت برای افزایش صادرات به کشور روسیه، اما به‌نظر می‌رسد برای توسعه صادراتی زیتون کنسروی باید از ابزارهای سیاسی کمک گرفت، چرا که هنوز تعرفه‌ها به نفع صادرکنندگان بخش خصوصی نیست و به‌نظر می‌رسد مدیران رده بالای وزارتخانه‌ها باید درباره این موضوع صحبت کنند.

جلالت تأکید کرد: صادرات به روسیه با دو مشکل اساسی روبه‌رو است که مشابه مشکلاتی است که برای صادرات زیتون به کشور اروپا وجود دارد. نخستین آنها بسته‌بندی مناسب و شناسایی سلیقه بازار هدف است که باید توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: همچنین باید کیفیت زیتون ایرانی بتواند با رقبای ترکیه، تونس و مصر به رقابت نزدیک برسد.

عضو شورای عالی زیتون همچنین گفت: در دنیا زیتون‌های بالای پنج گرمی به‌صورت کنسروی استفاده شده و پایین پنج گرم برای روغن زیتون مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این در حالی است که اکنون در بازارهای دنیا اندازه‌های 10 تا 12 گرمی نیز موجود است.

جلالت در ادامه افزود: حجم تولید زیتون بالای پنج گرم در ایران بسیار محدود است؛ لذا به‌نظر می‌رسد برای افزایش صادرات زیتون باید روی واریته‌های زیتون نیز کار شود.

وی خاطرنشان کرد: نیاز کشور در زمینه روغن زتیون 15 هزار تن است که تنها سه‌هزار تن آن از بازارهای داخلی تأمین شده و 12 هزار تن نیز به‌صورت واردات تأمین می‌شود.

جلالت ادامه داد: کماکان مسئله زیتون‌های پومیس که در واقع تفاله‌های زیتون هستند، به کشور وجود دارد و عرضه آن در خرده‌فروشی‌های سطح شهر به‌وفور ادامه پیدا کرده و کاری برای آن صورت نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای مبارزه با میوه‌های قاچاق مقرر شد که امحاء آن و جلوگیری از عرضه آن در خرده‌فروشی‌ها در دستور کار قرار گیرد، اما زیتون مشمول این موضوع نشده است، تصریح کرد: از آنجا که واردات روغن زیتون تقلبی و پومیس سال‌ها است به‌صورت سنتی ادامه دارد و از بازارهای شمال شرقی کشور به‌ویژه کشور ترکیه به صورت فله‌ای وارد شده و در شیشه‌های مختلفی عرضه می‌شود، نیازمند اقدامات زیربنایی است که هنوز مورد تأکید قرار نگرفته است./

F-941224-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید