Iranian Agriculture News Agency

عضو سابق هیأت‌مدیره تعاونی پرورش‌دهندگان بوقلمون به ایانا خبر داد:

تعطیلی تعاونی پرورش‌دهندگان بوقلمون با سنگ‌اندازی برخی اعضا/ واردات تخم نطفه‌دار بوقلمون منطقی نیست

با اینکه پرورش بوقلمون در ایران می‌تواند سود اقتصادی فراوانی داشته باشد، اما سیاست‌های نامتعادل، توازن تولید در این بخش را بر هم می‌زند.

عضو سابق هیأت‌مدیره تعاونی پرورش‌دهندگان بوقلمون درباره پرورش بوقلمون در ایران به خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: حدود دو سال است که واردات جوجه متوقف شده و به جای آن تخم نطفه‌دار وارد می‌شود که این تصمیم در شرایط فعلی غیرمنطقی است.

امیر خیرخواه افزود: به‌طور کلی نژادهایی که در ایران وجود دارند، به سه دسته سبک، سنگین و متوسط تقسیم می‌شوند؛ بیشتر پرورش‌دهندگان به دلایل خاصی نظیر ضریب تبدیلی بیشتر و سود اقتصادی بالاتر، به پرورش نوع سنگین تمایل بیشتر دارند.

وی خاطرنشان کرد: اما به‌دلیل بالا بودن قیمت تخم نطفه‌دار این نژاد در بازارهای اروپایی، نوع متوسط آن وارد شده و نارضایتی پرورش‌دهندگان را برانگیخته است زیرا بوقلمون متوسط از نظر اقتصادی، چندان مقبول تولیدکنندگان نیست.

به گفته خیرخواه، گذشته از مشکلات عنوان شده، پرورش دوره هچ در جوجه‌کشی‌ها که معمولاً 28 روز به طول می‌انجامد، نرها و ماده‌ها در یک فضا و با یک جیره غذایی رشد می‌کنند؛ این در حالی است که باید عمل سکسینگ (جدایی نر و ماده) در همان مراحل آغازین اجرا شود و هر کدام جیره متفاوتی در سنین مختلف داشته باشند.

وی ادامه داد: باید در شرایط کنونی، راه واردات جوجه بوقلمون باز شود تا بتوان نیاز پرورش‌دهندگان را پاسخ گفت؛ زیرا در حال حاضر، تهیه جوجه با مشکلاتی روبه‌رو شده و کمبود در این بازار به وضوح مشاهده می‌شود.

به گفته عضو سابق هیأت‌مدیره تعاونی پرورش‌دهندگان بوقلمون، سالانه حدود 1.5 تا دو میلیون تخم نطفه‌دار بوقلمون به کشور وارد می‌شود که می‌توان از این مقدار حدود 20 هزار تن گوشت استحصال کرد؛ البته سرانه مصرف در ایران بسیار اندک و حدود 50 تا 100 گرم است. در حالی که این مقدار برای کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا هفت کیلوگرم و برای انگلیس چهار کیلوگرم در سال تخمین زده می‌شود.

خیرخواه تصریح کرد: متأسفانه تولیدکنندگان بوقلمون نیز در حال تکرار همان اشتباهاتی هستند که در بخش مرغ انجام گرفت، به عبارتی پراکنده بودن و عملکرد جزیره‌ای یکی از نقاط ضعف این صنعت به‌شمار می‌رود؛ بنابراین باید شرکت‌های زنجیره‌ای جوجه‌کشی، کشتار، پرورش مادر و غیره در این بخش هم فعال شود.

وی یادآور شد: متأسفانه به‌دلیل عملکرد ضعیف تعاونی پرورش‌دهندگان بوقلمون، این تشکل تقریبا از نیمه دوم امسال به‌صورت غیرفعال درآمده و دیگر هیچ قدرتی ندارد.

از نظر خیرخواه، کسانی در این تشکل وجود داشتند که منافع شخصی خود را بر منفعت جمعی تعاونی ترجیح می‌دادند؛ بنابراین با سنگ‌اندازی‌های پی‌درپی، آن را تعطیل کردند. به همین دلیل، فعالان بخش به فکر تشکیل تعاونی جدیدی هستند که بتواند در جهت حفظ منافع اعضا با قدرت تلاش کند./

V-941222-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید