Iranian Agriculture News Agency

مدیر دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی:

ورود نارنگی از پاکستان باعث ورود آلودگی به کشور می‌شود/ بالا رفتن هزینه سردخانه‌ها، دلیل افزایش قیمت خرما

چرا باید با توجه به تولید حجم بالای میوه با تنوع فراوان در کشور همیشه به‌دنبال میوه‌های خارج از فصل باشیم، برای حل این معضل باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

ورود نارنگی از پاکستان باعث ورود آلودگی به کشور می‌شود/ بالا رفتن هزینه سردخانه‌ها، دلیل افزایش قیمت خرما

مدیر دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه سالانه در کشور 600 هزار تن نارنگی تولید می‌شود و این میزان تولید نسبت به سایر کشورها بسیار متعادل است، گفت: در تولید این محصول مشکلی نداریم و نیازی به واردات آن نیز دیده نمی‌شود.

ابوالقاسم حسن‌پور افزود: وجود نارنگی در بازار شب عید ضروری نیست و طبیعت این محصول به‌گونه‌ای است که امکان ذخیره‌سازی آن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: محصولاتی همچون کیوی، سیب و پرتقال شرایط ذخیره‌سازی در سردخانه را دارند، اما در تمامی دنیا نارنگی شرایط ذخیره‌سازی را ندارد.

مدیر دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی با اشاره به اینکه واردکنندگان به‌دنبال هر بهانه‌ای برای واردات نارنگی هستند، ادامه داد: ورود نارنگی از پاکستان تنها باعث ورود آلودگی به کشور خواهد شد.

حسن‌پور تصریح کرد: واردکنندگان می‌توانند پیشنهادات خود را زیر نظر سازمان حفظ نباتات در شورایی مطرح کنند، اما مطمئن باشند در واردات نارنگی منطقی دیده نمی‌شود و ما در ازای صادرات سیب و کیوی، خود تعیین می‌کنیم چه محصولی را وارد کنیم و با توجه به تولید منابسب این محصول در کشور، باید محصولاتی همچون انبه و آناناس را وارد کنیم.

وی یادآور شد: باید به‌گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود که هر میوه را در فصل آن مصرف کنیم، چرا باید با توجه به تولید حجم بالای میوه در کشور با تنوع فراوان همیشه به‌دنبال میوه‌های خارج از فصل باشیم؟

هیچ کاهشی در تولید خرما نداشته‌ایم

حسن‌پور در پاسخ به خبرنگار ایانا درباره گرانی محصول خرما به‌دلیل کاهش تولید در سال جاری و افزایش صادرات، با تکذیب این خبر تأکید کرد: سالانه بیش از یک میلیون تن خرما در کشور تولید می‌شود که تنها 160 هزار تن آن صادر شده و مابقی نیز جوابگوی نیاز داخلی هست.

وی در پایان دلیل گرانی این روزهای خرما را نزدیک شدن به شب عید و بالا رفتن هزینه سردخانه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: خوشبختانه میزان صادرات این محصول نیز افزایش یافته است، اما با وجود افزایش صادرات، هیچ مشکلی در عرضه خرما در سطح کشور به‌ویژه در ماه رمضان سال آینده وجود نخواهد داشت./

A-941222-03
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید