Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبورعسل خراسان رضوی در گفتگو با ایانا:

زنبورعسل‌های چینی، قرنطینه ایران را دور می‌زنند!/ مهار کنه واروا، اولویت پس از تحریم

نژاد قفقازی ملکه‌های زنبورستان‌ها و مرگ و میر بالا به‌علت شیوع واروا، واردات داروهای مؤثر آمریکایی و اروپایی را در پساتحریم برای عبور صنعت زنبورداری کشور ضروری کرده است و باید کنار ورود نژادهای روز ملکه، به جای واردات غیرقانونی ملکه، واردات موم و دارو از چین در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبورعسل خراسان رضوی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هرچند پروژه تولید ملکه در خراسان رضوی با هدف تأمین ملکه زنبورعسل منطقه، تأمین و نگهداری ملکه‌های اصیل و مقاوم به بیماری دنبال شد، اما رویکرد پرورش‌دهندگان محلی تکثیر بومی انواع ملکه است.

محمدعلی ناظری افزود: بالا بودن قیمت و همچنین اختلاط با سایر نژادهای وارداتی، باعث شده که پرورش ملکه به شکل تجاری در خراسان رضوی رونق نداشته و به‌نظر می‌رسد بساط تولید ملکه جمع‌آوری شده است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر زنتیکی ملکه عارضه‌های جدیدی در زنبورستان‌ها ایجاد کرده است که باید هر چه سریع‌تر با آنها مقابله کرد.


ترک کندو، رفتار جدید زنبورهای عسل

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبورعسل خراسان رضوی ادامه داد: معضل جدیدی که پرورش‌دهندگان زنبورعسل با آن روبه‌رو شده‌اند، ترک کندوهای با حجم عسل بالا بوده که هنوز علت چنین رفتاری از سوی زنبورها به‌درستی مشخص نشده است.

ناظری تصریح کرد: هرچند کنه واروا و حمله آن به‌ویژه به ملکه می‌تواند باعث چشم‌پوشی ملکه از کندو و عسل‌های باقیمانده در آن شود، اما برای این پدیده نوظهور، دلایل دیگری نیز شمرده شده است.

وی یادآور شد: دکل‌های مخابراتی اپراتورهای تلفن همراه و همچنین اشعه‌های ماهواره‌ای نیز می‌توانند در سیستم جهت‌یابی زنبورها اختلال ایجاد کند، اما به لحاظ علمی این موضوع هنوز ثابت‌شده نیست.


ملکه کارنیکا در ایران نهادینه نشده است

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبورعسل خراسان رضوی تأکید کرد: ملکه ایران عمدتاً از نوع قفقازی هستند که جزو نژادهای پربچه محسوب شده که به‌علت ضرورت تغذیه نوزادان، زنبورهای متوسطی ایجاد می‌شوند که راندمان تولید عسل را کاهش می‌دهند.

ناظری اظهار داشت: نژاد کارنیکا که یک نژاد پرورشی است، از بهترین نژادهای ملکه در دنیا محسوب می‌شود که موطن اصلی آن کشور اتریش، سوئیس، کوه‌های آلپ است و به‌خاطر گسترش این نژاد در اروپای مرکزی و در اقلیم‌های متفاوت، این نژاد دارای لاین‌های متعددی است که حتی رنگ حلقه‌های شکمی آنان هم با یکدیگر کمی متفاوت است.

وی همچنین گفت: نژاد کارنیکا دارای استاندارد ژنتیکی مشخص بین‌المللی است؛ این نژاد به‌خاطر قابلیت سازگاری و انعطاف‌پذیری بالایی که در اقلیم‌های متفاوت از خود نشان داده است، از ارزش خاص ژنتیکی و پرورشی برخوردار است. در حال حاضر بیشتر پرورش‌دهندگان صنعتی زنبورعسل در سطح اروپا و بخش‌هایی از جهان هم از این نژاد استفاده می‌کنند، اما به‌کارگیری آن در ایران به‌علت روند سنتی پرورش زنبور هنوز نهادینه نشده است.

ناظری در ادامه افزود: زمستان‌گذرانی قوی و سالم، شدت رشد بهاره بالا، تولید بالای موم و مدیریت در ذخیره‌سازی عسل، بچه‌دهی ضعیف، مقاوم بودن در مقابل بیماری کنه وروا از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع ملکه است.


مهار واروا در پساتحریم اولویت زنبورداری کشور

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبورعسل خراسان رضوی با اشاره به رفع تحریم‌ها خاطرنشان کرد: صنعت زنبورعسل در ایران به‌صورت سنتی دنبال می‌شود و برای عبور از ان لازم است علاوه بر تغییر نژاد ملکه، تولید سنتی نیز تبدیل به پرورش صنعتی شود.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته شیوع بیماری واروا باعث ضرر وزیان زیادی شده است که به‌علت نبود داروی مناسب، عملاً تاکنون مهار نشده است.

ناظری تصریح کرد: توزیع داروهای چینی اعم از تقلبی یا واقعی باعث شده است نژاد واروا به‌شدت در کندوها مقاوم شود؛ لذا ضرورت دارد برای مهار کنه واروا از علم روز و داروهای مؤثر آمریکایی و اروپایی استفاده شود.

وی یادآور شد: داروهایی با نام بایورل، آپیستان و ژل آپگارد ازجمله داروهایی بودند که پیش از این در کندوها استفاده می‌شد و می‌توانست اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد؛ لذا انتظار می‌رود در شرایط پساتحریم مهار کنه واروا برای خارج شدن زنبورستان‌های ایران از بحران با واردات دارو کنترل شود.


قاچاق موم و ملکه چینی به ایران

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبورعسل خراسان رضوی تأکید کرد: خبرهای رسیده حاکی از ورود قاچاق موم و ملکه بدون قرنطینه در ایران دارد که می‌تواند صنعت زنبورعسل کشور را وارد کند.

ناظری اظهار داشت: آنالیز ازمایشگاهی داروهای چینی نشان می‌دهد این داروها آلوده به نوعی سم هستند که ماندگاری آنها در کندو بسیار بالا است و می‌تواند بر مرگ و میر زنبورهای کارگر اثرگذار باشد؛ لذا در چنین شرایطی واردات موم و ملکه نیز می‌تواند امراض و مشکلات زیادی را در کلنی‌ها ایجاد کند که برای مبارزه با آن عمر یک نسل کفاف نمی‌دهد./

F-941222-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید