Iranian Agriculture News Agency

با امضای توافق‌نامه میان دولت ژاپن و فائو محقق شد:

اهدای 436 میلیون ین ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه

بر اساس نتایج ملاقات بین نخست‌وزیر ژاپن و رئیس جمهوری ایران، دولت ژاپن تصمیم گرفت مبلغ 436 میلیون ین ژاپن را به دفتر فائو در ایران برای اجرای پروژه برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه اهدا کند.

اهدای 436 میلیون ین ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز در مراسم امضای توافق‌نامه میان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و دولت ژاپن در خصوص برنامه جامع مدیریت منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه، سفیر ژاپن در ایران با بیان اینکه امضای این توافق‌نامه برای وی "افتخاری بزرگ" است، گفت: همان‌گونه که مستحضر هستید، آب دریاچه ارومیه طی 20 سال اخیر کاهش چشمگیری یافته و این مسئله آن را تبدیل به یک دریاچه فوق شور کرده و مناطق خشک را به بلورهای نمک تبدیل ساخته است.

هیرویاسو کوبایاشی با اشاره به اینکه سلامت مردم منطقه با تنفس نمکی که توسط باد پراکنده می‌شود، به خطر افتاده و محصولات کشاورزی پیرامون این دریاچه نیز از این خطر در امان نیستند، افزود: به‌دلیل موقعیت خطیر دریاچه ارومیه و بر اساس نتایج ملاقات بین نخست وزیر ژاپن و رئیس‌جمهوری ایران، دولت ژاپن تصمیم گرفت مبلغ 436 میلیون ین ژاپن معادل سه میلیون و 683 هزار و 800 دلار آمریکا به دفتر فائو در ایران برای پروژه برنامه جامع مدیریت پایدار مناب آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه اهدا کند.

وی با عنوان اینکه کمک به محیط زیست یکی از مهم‌ترین حوزه‌های سیاست خارجی ژاپن است، خاطرنشان کرد: از این رو دولت ژاپن از دیرزمان از برنامه‌های زیست‌محیطی دولت ایران حمایت کرده است.

کوبایاشی ادامه داد: با در نظر گرفتن اینکه این‌گونه چالش‌های جهانی را یک کشور به‌تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار شود، تلاش در سطح منطقه یا توسط مجامع بین‌المللی به‌عنوان یک کل مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: دولت ژاپن با محور قرار دادن پروژه دریاچه ارومیه، پروژه‌های گوناگون دیگری در زمینه حفاظت محیط زیست در ایران را از طریق آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) به مورد اجرا درمی‌آورد.

سفیر ژاپن در پایان یادآور شد: دولت ژاپن در نظر دارد پروژه‌های مختلف خود را در زمینه‌های زیست‌محیطی ادامه دهد که امیدواریم نتایج این همکاری نه‌تنها به نفع ایران، بلکه کل منطقه باشد و برای تحقق این مهم به همکاری همه‌جانبه نیازمندیم./

A-941219-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید