Iranian Agriculture News Agency

موافقت‌نامه همکاری بین دولت ژاپن و فائو امضاء شد؛

برنامه چهارساله فائو جهت رسیدگی به علل اصلی کاهش آب دریاچه ارومیه/ تأمین معیشت پنج میلیون ساکن محلی حوضه دریاچه

با آغاز فعالیت‌های برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آوریل 2016 (اردیبهشت‌ماه 1395 خورشیدی)، چارچوبی منحصربه‌فرد به‌منظور مشارکت کلیه ذی‌نفعان جهت حسابرسی دقیق آب، ارتقای بهره‌وری کشاورزی، معیشت پایدار، پایش و هشدار خشکسالی و ظرفیت‌سازی ایجاد خواهد شد.

برنامه چهارساله فائو جهت رسیدگی به علل اصلی کاهش آب دریاچه ارومیه/ تأمین معیشت پنج میلیون ساکن محلی حوضه دریاچه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، پیش از ظهر امروز در محل سفارت ژاپن آیین امضای توافق‌نامه تأمین اعتبار برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه میان دولت ژاپن و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران با اظهار خرسندی از امضای این توافق‌نامه میان دولت ژاپن و این سازمان در حمایت از برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: برای چندین دهه ژاپن یکی از نخستین شرکای فائو در برنامه‌های توسعه پایدار با هدف ساختن جهانی عاری از گرسنگی و حفاظت از زمین بوده است.

سرج ناکوزی با عنوان اینکه حمایت ژاپن در پیشبرد فعالیت‌های فائو در سطح جهان بسیار بااهمیت قلمداد می‌شود، افزود: ژاپن هم به‌عنوان یکی از حامیان اصلی برنامه‌های جاری فائو و هم تأمین‌کننده اعتباری طرح‌های خارج از چارچوب بودجه‌ای این سازمان به‌شمار می‌آید؛ به‌طوری که این کشور تأمین‌کننده نیروهای ارزشمند کارشناس در زمینه‌هایی ازجمله کشاورزی پایدار، شیلات، جنگلداری، مدیریت منابع آب، سازگاری با تغییرات اقلیم و حفاظت از تنوع زیستی است.

وی خاطرنشان کرد: تعهد و مشارکت دولت ژاپن در فعالیت‌های فائو نه‌تنها برای حل چالش‌های پیچیده امنیت غذایی برای حل چالش‌های پیچیده امنیت غذایی و حفاظت و مدیریت پایدار منابع طبیعی، محیط زیست و اکوسیستم‌ها مؤثر بوده، بلکه اهمیت دادن این کشور به داشتن یک نقش فعال برای یاری‌رسانی به کشورهای مختلف در زمینه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را نشان می‌دهد.

ناکوزی ادامه داد: رویداد امروز بسیار فرخنده است. رویدادی که شروع یک همکاری مستحکم بین دولت ژاپن، فائو و دولت ایران برای حل برخی چالش‌های فراروی سرزمین تاریخی ایران را نوید می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این رویداد نشانگر یک گام مهم و مؤثر در تبدیل همکاری بین‌المللی موجود و دیرینه میان فائو و دولت ژاپن در زمینه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار به تعامل با ایران در احیای یکی از شاخص‌ترین نمادهای طبیعت این کشور یعنی دریاچه ارومیه است، تصریح کرد: ژاپن از طریق کمک‌های سخاوتمندانه خود، فائو را به‌عنوان یک نهاد فنی بین‌المللی با تخصص‌های چندموضوعی قادر خواهد ساخت که توانمندی‌های خود را در همکاری با ستاد احیای دریاچه ارومیه و ذی‌نفعان ملی در جهت تدوین و پیاده‌سازی برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه به‌کار گیرد.


تأمین معیشت بیش از پنج میلیون نفر ساکنان محلی حوضه دریاچه ارومیه

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران با بیان اینکه حوضه این دریاچه دارای ارزش‌های زیست‌محیطی و پناهگاه منحصربه‌فردترین گونه‌های زیستی و اکوسیستمی است، یادآور شد: با این دید این حوضه در سال 1977 میلادی به‌عنوان یک منطقه حفاظت‌شده یونسکو ثبت شد و توسط دولت ایران نیز به‌عنوان یک پارک ملی به ثبت رسید.

ناکوزی با اشاره به اینکه اهمیت حوضه این دریاچه از منظر تأمین معیشت بیش از پنج میلیون نفر ساکنان محلی و سهم آنان در اقتصاد منطقه‌ای و ملی بیش از پیش نمایان است، تأکید کرد: با در نظر گرفتن تخریب اراضی در حوضه آبریز و نیز خود دریاچه در سال‌های گذشته که شرایط موجود را کاملاً بحرانی کرده، اکنون زمان بسیار مناسبی برای شروع این برنامه جامع با حمایت دولت ژاپن است.

وی اظهار داشت: در راستای یافته‌های ارزیابی سریعی که توسط تیم متخصصان فائو در فوریه 2015 انجام شد، برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه تدوین گردید که این برنامه شامل اقداماتی است که به لحاظ روش شناختی، جامع؛ به لحاظ تجربی، قابل دفاع و از لحاظ اجتماعی - اقتصادی، به واسطه مشارکت جوامع محلی پایدار خواهد بود.

ناکوزی همچنین گفت: ما اعتقاد راسخ داریم که برای جبران وضع پیش‌آمده در مدیریت منابع طبیعی دریاچه ارومیه، پیاده‌سازی یک رویکرد جامع‌نگر توسط کارشناسانی که از دانش فنی لازم برخوردار باشند، امکان تحقق راه‌حلی پایدار در ابعاد گوناگون را فراهم می‌آورد.

وی در ادامه افزود: فائو تخصص‌های فنی و گسترده خود را در ارزیابی مدیریت تأمین آب، کمی‌سازی نیازها و ارائه مشاوره جهت مدیریت و بهینه‌سازی تخصیص منابع آب را ارائه خواهد کرد.


برنامه چهارساله فائو جهت رسیدگی به علل اصلی کاهش آب دریاچه

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران خاطرنشان کرد: این سازمان از مزیت رقابتی منحصربه‌فردی در حل مشکلات مدیریت پایدار منابع آب به‌ویژه در منطقه خاورمیانه که عمده‌ترین منابع آب کشورها در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برخوردار است.

ناکوزی ادامه داد: ما باید همراه با ستاد احیای دریاچه ارومیه و ذی‌نفعان ملی تلاش کنیم در چارچوب این برنامه جامع چهار ساله حرکت کنیم و اقدامات فوری لازم را در جهت رسیدگی به علل اصلی کاهش آب دریاچه و حوضه‌های اطراف آن به‌کار ببندیم.

وی از آغاز فعالیت‌های این برنامه در آوریل 2016 (اردیبهشت‌ماه 1395 خورشیدی) خبر داد و تصریح کرد: این برنامه چارچوبی منحصربه‌فرد به‌منظور مشارکت کلیه ذی‌نفعان جهت حسابرسی دقیق آب، ارتقاء بهره‌وری کشاورزی، معیشت پایدار، پایش و هشدار خشکسالی و ظرفیت‌سازی را ایجاد خواهد کرد.

ناکوزی یادآور شد: برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده کاهش مصرف آب، این برنامه تأکید ویژه‌ای بر لحاظ کردن سناریوهای درآمدزای جایگزین، تنوع بخشیدن به معیشت جوامع محلی و معرفی گزینه‌های متنوع اشتغال همراه با اصلاح سامانه‌های کشت و بهبود زنجیره ارزش برای کشاورزان، جمعیت روستایی و سایر نهادهای اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت.

وی در پایان ضمن قدردانی از دولت ژاپن و سفیر این کشور در ایران، آقای کوبایاشی به‌دلیل حمایت‌های بی‌دریغ‌شان در فراهم آوردن این فرصت، تأکید کرد: فائو امیدوار است تا با ایجاد همکاری‌های پربار با دولت ژاپن، دولت ایران، ستاد احیای دریاچه ارومیه و ذی‌نفعان ملی بتواند گام‌های مؤثری در راستای احیای حوضه دریاچه ارومیه، ایجاد اکوسیستم سالم‌تر و حمایت از رفاه جوامع محلی در عین تحقق آینده‌ای روشن‌تر برای این حوزه بردارد./

A-941219-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید