Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی:

پیاز ارزان شد/ تجهیز بیش از 200 هزار هکتار از مزارع سبزی و صیفی به آبیاری تیپ

به‌دلیل سرمای زمستانه در منطقه جنوب کرمان، ریشه فیزیولوژی گیاه پیاز به تأخیر افتاد و در روزهای اخیر شاهد کاهش این محصول در بازار و افزایش غیرمنتظره قیمت‌ها بودیم.

پیاز ارزان شد/ تجهیز بیش از 200 هزار هکتار از مزارع سبزی و صیفی به آبیاری تیپ


مدیرکل دفتر سبزی و صیفی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره گرانی روزهای اخیر پیاز در بازار گفت: به‌دلیل کاهش دمای حادث‌شده در آذر و دی‌ماه در مناطق جنوبی کشور همچون منطقه جنوب کرمان، رشد فیزیولوژی گیاه پیاز به تأخیر افتاد و این امر باعث شد که این محصول دو هفته در برداشتش تأخیر به‌وجود آید.

حسن خدنگی افزود: محصولی که قرار بود اواخر بهمن‌ماه برداشت شود، با وقفه روبه‌رو شد و بدین‌ترتیب شاهد آن بودیم که این محصول در بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز بر اساس گزارش‌های رسیده، قیمت هر کیلوگرم پیاز به‌طور میانگین سر مزرعه 700 تومان است.

خدنگی ادامه داد: متأسفانه تفاوت نامتعارف قیمت از مزرعه تا سطح خرده‌فروشی‌ها در شهر همیشه وجود داشته است که امیدواریم این مسئله به‌گونه‌ای مناسب حل شود.


پیش‌بینی تولید بیش از دو میلیون تن پیاز در سال

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره سطح زیر کشت این محصول در کشور تصریح کرد: معمولاً سالانه حدود 55 هزار هکتار زیر کشت پیاز می‌رود که تولیدی بیش از دو میلیون تن را می‌توان برای آن تصور کرد.

وی یادآور شد: سطح زیر کشت پیاز زمستانه و بهاره بیش از 24 هزار هکتار برآورد شده است؛ کشت همچنان ادامه دارد.

خدنگی تأکید کرد: استان‌های جنوبی همچون جنوب کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس در تولید محصول پیاز کشور اثرگذار هستند.

وی اظهار داشت: سالانه محصول پیاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و آسیای میانه و... صادر می‌شود.


کاهش مصرف آب محصولات سبزی و صیفی با روش آبیاری میکرو

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌های این معاونت درباره محصولات سبزی و صیفی خبر داد و گفت: در برنامه ششم توسعه تجهیز اراضی سبزی و صیفی به روش آبیاری میکرو در دستور کار است.

خدنگی همچنین افزود: عمده محصولات سبزی و صیفی به‌جز سیب‌زمینی که امکان کشت نشائی ندارد، در راستای افزایش بهره‌وری آب به‌صورت نشائی کشت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 200 هزار هکتار از مزارع سبزی و صیفی به روش آبیاری تیپ و میکرو تجهیز شده است.

خدنگی ادامه داد: در حال حاضر کشت نشائی در بیشتر مناطق کشور آغاز و اجرایی شده و قرار است تمامی مناطق پیازکاری کشور تحت پوشش قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از 17 هزار هکتار از اراضی پیازکاری کشور به‌صورت نشائی کشت شده، زیرا این نوع کشت مزایای بسیاری دارد.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: کشت نشائی علاوه بر آنکه در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند، مقدار بذر مصرفی را کاهش داده و محصول به‌صورت تنک‌شده در مزرعه می‌رود؛ بنابراین قابل اشاعه است.

خدنگی درباره رقم‌های پیاز رایج در کشور تأکید کرد: بیش از 10 رقم در حال حاضر در کشور پیاز کشت می‌شود که بر اساس برنامه‌های جدید معاونت زراعت، افزایش سطح زیر کشت در دستور کار قرار ندارد و به جای آن افزایش عملکرد در واحد سطح را در برنامه داریم.

وی در پایان درباره کاهش ارقام پیاز قرمز که از ارقام قدیمی محسوب می‌شود، اظهار داشت: ارقامی همچون پیاز قرمز به‌دلیل آنکه عملکرد بالایی ندارد، به‌صورت محدود کشت می‌شود و بیشتر ارقام جدید و هیبرید که عملکرد بالایی دارند، جایگزین آن شده است./

M-941218-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید